Kylarvätskan har fryst!!!

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
På min R6a 00a. tog in den i varmgarage nu. Hade tydligen för lite glykol i den. Katastrof. Tror ni att det finns någon frostplugg eller liknande på denna cykel ? Oc huhr stor är risken att motorns kylkanaler hahr tagit skada av detta, motorn ect ahr inte körts utan den stod i förråd tills idag då det blev kallt och jag kom på att kolla detta.

Mvhhh tomas :va

TRoos skrev:
På min R6a 00a. tog in den i varmgarage nu. Hade tydligen för lite glykol i den. Katastrof. Tror ni att det finns någon frostplugg eller liknande på denna cykel ? Oc huhr stor är risken att motorns kylkanaler hahr tagit skada av detta, motorn ect ahr inte körts utan den stod i förråd tills idag då det blev kallt och jag kom på att kolla detta.

Det är väl bara till o tina upp den och se om det läcker nånstans :tomten
Hoppas den klarade sej!

tror att det är lugnt och inget gått sönder, har bara varit en kort tid och du behöver ju inte starta den, man har ju förr harvat med bilar som frusit och startat och kört det tills det tinat upp.

har inte tänkt på att kolla ifall min har nog med glykol, får väl se efter vintern... :gnissla

Bara tina upp den....jag råkade glömma de i min cross förra året...de var bara till o tina upp så funkade de perfa sen...=)

Det är väl bara hoppas på det bästa, nu ska älsklingen få stå varmt iaaf dum var man som en tänkte på kall garage ://. skona mig mc-gudarna! :Bugar

TRoos skrev:
Inga problem..
Iom att du en viss mängd glykol i vattnet tappar det sin sprängverkan..
Inget har hänt. Men, du kan inte köra direkt pga att det blir en icke-pumpbar issörja så det slår stopp i kylvätskecirkulationen med risk för kokning.
En privat teori är att detta förhållande (man bara kör på...) troligen oftare skadar motorn mera är själva "frysningen".
Tina upp - tappa ut en skvätt och fyll på glykol och allt OK igen. :tummenupp

Precis Om en motor fryser så är det inte själva frysningen man ska vara rädd för utan det att man startar och kör iväg med en ispropp det är det värsta man kan göra..

Om man vill slipa detta kan man varm köra till ca 20grader stänga av vänta till motorn har kallnat sedan gör man så ett par gånger tills man känner att vattnet kan cirkulera igen...

Släng inte i för mycket glykol bara då blir det kasst igen.

Dom brukar rekomendera ca 50/50 blandning,sen är risken att du försämrar antifrysegenskaperna.

Så länge du har haft liite glykol i vattnet så är det nog ingen fara....blir till en gegga som inte expanderar speciellt mycke.....men enbart vatten..då äre kört!!

Och som nämnts tidigare... 50/50 är bäst :tummenupp

EDIT: Eh..allt jag skrev stod juh redan... :näsblod såg de först efteråt...

Om du vill uppnå bästa möjliga fryspunkt så ska blandningen vara 47/53 om man ska vara kärringpetig. Men 50/50 funkar annars alldeles utmärkt!

Ktm'arn skrev:
Om du vill uppnå bästa möjliga fryspunkt så ska blandningen vara 47/53 om man ska vara kärringpetig. Men 50/50 funkar annars alldeles utmärkt!
fan 47/53 då får man fan vara matematiker för att räkna ut hur mkt man ska hälla i av varje:)...

Ktm'arn skrev:

Stämmer nog bra. 61% glykol för lägst fryspunkt

Kostet78 skrev:
Så länge du har haft liite glykol i vattnet så är det nog ingen fara....blir till en gegga som inte expanderar speciellt mycke.....men enbart vatten..då äre kört!!

Och som nämnts tidigare... 50/50 är bäst :tummenupp

EDIT: Eh..allt jag skrev stod juh redan... :näsblod såg de först efteråt...

Hur kan du vara så säker på att det är elt kört då? de andra verkar tycka att det inte bör vara ett problem.

Hoppas verklien inte den ar tagit skada... :( den börjar bli varmare nu iaf !

TRoos skrev:
Hur kan du vara så säker på att det är elt kört då? de andra verkar tycka att det inte bör vara ett problem.

Hoppas verklien inte den ar tagit skada... :( den börjar bli varmare nu iaf !

Joo... Har du enbart vatten i kylsystemet så GÅR det sönder när de fryser!
Hur mycke expanderar vatten när de fryser?? Nån?

Men har du bara lite glykol i (tex 10%) så expanderar inte vattnet lika kraftigt(om ngt alls?)och du klarar en liten frysning utan skador!! (om du inte kör med maskinen när den frusit vill säga)

Vatten är ju lite finurligt.

Vatten har högst densitet vid 4 grader Celsius, vilket gör att kallare vatten lägger sig som ett isolerande lager ovanför det varmare vattnet. Detta gör att det mycket sällan bottenfryser (beronde på storlek/djup)

När vatten övergår till is frigörs värme och vice versa, vilket gör att temperaturen i en blandning av is och vatten alltid kommer att vara noll grader, tills dess att den består av enbart vatten eller enbart is.

För er som vill veta mer i frågan glykol/fryspunkt osv så finns det här:
http://school.chem.umu.se/Experiment/P92

Last edited:
Långa farbron skrev:
Vatten är ju lite finurligt.
Vatten har högst densitet vid 4 grader Celsius, vilket gör att kallare vatten lägger sig som ett isolerande lager ovanför det varmare vattnet. Detta gör att det mycket sällan bottenfryser (beronde på storlek/djup)
När vatten övergår till is frigörs värme och vice versa, vilket gör att temperaturen i en blandning av is och vatten alltid kommer att vara noll grader, tills dess att den består av enbart vatten eller enbart is.
För er som vill veta mer i frågan glykol/fryspunkt osv så finns det här:
http://school.chem.umu.se/Experiment/P92
BW-mode on..
Rätt iofs.. men i aluminiummotorer med tämligen liten massa så funkar det inte riktigt så, eller hur? Det gör skillnad om vi talar om rejält STORA massor typ mark/jord/sjö/hav..
Det troliga är att HELA motorn antar samma temp = allt fryser (om frysinhibator saknas)

Vatten är fö klurigare än så
Vi har en viss mängd fruset vatten = is av med temp, säg -20 grader.
1. Då åtgår en bestämd mängd energi fär att värma isen till 0 grader
2. Åtgår en annan specificerad mängd värme för att överföra 0-gradig is till 0-gradigt vatten det sk smältvärmet
3. Åtgår en spec mängd värme att upphetta 0-gradigt vatten till 100 grader
4. Åtgår en spec mängd värme att överföra 100-gradigt vatten till 100-gradig ånga (ångbildningsvärmet)
5. Åtgår en spec mängd värme för att höja temp på 100-gradig ånga till...nånting grader..
Vad har jag försökt förklara då? Jo, att det kan finnas BÅDE 0-gradigt avtten och 0-gradig is samtidigt.
På samma sätt kan 100-gradigt vatten och 100-gradig ånga, finnas samtidigt..
Och, att 0-gradigt vatten innehåller mera energi än 0-gradig is..
BW-mode off

Vafför skrev jag nu detta? Ingen aning.. sortera in det under avd för extraordinärt vetande, det var säkert ändå ingen som begrep det i skolan...heller..

Kahobe skrev:
BW-mode on..
Rätt iofs.. men i aluminiummotorer med tämligen liten massa så funkar det inte riktigt så, eller hur? Det gör skillnad om vi talar om rejält STORA massor typ mark/jord/sjö/hav..
Det troliga är att HELA motorn antar samma temp = allt fryser (om frysinhibator saknas)

För att inte nämna att en sjö enbart kyls ovanifrån. Is lägger sig ovanpå och isolerar mot bottenfrysning om vattnet kan cirkulera fritt i vattenvolymen och om kylan enbart kommer ovanifrån.

I en motor kommer vattnet att få duktigt svårt att sjunka till botten då det kyls ner mot +4 och även om det sjunker till botten så kyls det lika mycket där som uppe vid ytan. Kort sagt: Genomfruset.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT