Kylarvätska - Ska man gå efter färg eller kemikalier?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hej på er!

Precis köpt en drz'a som gått 316mil de senaste 8 åren, och bestämde mig därför för att göra en helrenovering i form utav vätskor...

I suzukis handbok står det att man ska ha en aluminiumvänlig kylarvätska, men ingen färghänvisning. Snabbt googlande, så är det etylenglykol jag ska ha, då det är ''bäst prestanda'' gämfört mot propylenglykol. Samt att Etylenglykolen ska vara bra mycker snällare mot alu än vad PG är. Nu till dilemmat! Internet, samt nära och kära säger att man INTE får byta/blanda mellan färgerna på kylarvätskan. Tömde hojen, och den var grön (såg helt ny ut, behövde säkert inte ens byta... aja, lika bra!). OKQ8'as etylenglykol är blå?! :(
Däremot är propylenglykolen, vilket inte var det bästa alternativet dels i sin uppgift att avleda värme, eller skonsam mot aluminiumen, grön.

Så kort och gott... Är det färgen, eller själva kemin som man ska gå efter? Kan Etylenglykol ha olika färger beroende på tillverkare? Ska jag skita i att de blir 2 olika färger nu, och ta den som är bäst enligt specifikationer, eller ta den som är rätt enligt färg i förhållande till det som redan var i hojen?

Hoppas att ni förstår! Om inte, be mig att omformulera! :hihi

Ha det gott! :krama
 
Vad är snabbast, en röd eller grön hoj? Skit i färgen, etylen eller propylen är det viktiga. Dock används nästan bara etylenglykol vad jag sett åtminstone. Glykolen får den färg tillverkaren vill att den ska ha. Så du kan med andra ord inte med 100% säkerhet säga vad som är/var i heller.
 
Färgen säger inte vilken typ av glykol du har. Är du inte säker på vilken typ som finns i nu är det bäst att spola systemet med vatten och sen fylla med lämplig glykol.
 
Tack för tipsen! Skiter med andra ord i färgen och kör på etylenglykol :)

Färgen säger inte vilken typ av glykol du har. Är du inte säker på vilken typ som finns i nu är det bäst att spola systemet med vatten och sen fylla med lämplig glykol.

Spolar man med vanligt vatten? Eller är det destillerat vatten som gäller?

Tacksam för hjälpen! :)
 
Samt, om vi nu leker med tanken och att det är en ny sorts kylarvätska jag häller i, vad kan då hända? Det vill säga att jag inte spolar rent systemet… Enligt flaskorna så är ju de flesta ''moderna'' kylarvätskor blandbara. :)
 
Blandning av olika sorters kylvätska (EG och PG) resulterar i en klibbig smet som är ett halvt helvete att få rent.
#ensomprovat
#vissteintebättre
:P
 
den rosa är lite snällare mot aluminium
den blå anses som är lite mer allmän , man bör dock inte blanda hur som , som ngn skrev
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top