KX500 motor i mindre sporthoj. Vilka problem stöter jag på då?

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Med risk för att jag gör övertramp i byggforumet så vill jag kolla lite med proffspanelen om min idé till en bushoj är genomförbar med rimliga medel.
Har alltså inte varken hoj eller motor än utan bara spånar.

Jag gillar KX/CR 500 motorerna väldigt mycket. Har en KX500 cross idag som jag dyrkar. Att motorn inte är anpassad för landsvägskörning tror jag mig förstå men är ändå sugen på att få in den i en mindre sporthoj, tex ett modernare 125cc chassi.

Användningsområdet blir väldigt smalt inser jag, men kanske lite bakhjulsbus, rondellskrap och bara njuta av gången i maskin. Absolut inte transportkörning i flera mil utan bara en kvällsrepa på byn och om det är möjligt även prova på nån av de mindre RR banorna.

Så ni som har lite kunskaper, hur låter detta? Vilka problem lär uppstå både att rent fysiskt få den på plats i en 125 ram men även hur det kan tänkas fungera?
 
Det är inte superovanligt att folk slänger in större motorer i 125:or. Finns en massa byggtrådar om sånt. Motorfästen och kedjans linjering samt avgasrör är kanske det svåraste utöver platsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Många har gjort det och många har ångrat sig då motorfästen och ramar spricker eftersom fjädringsvägen är betydligt längre och mjukare på en cross än en landsvägshoj.
 
Det är en fantastisk idé, och det är klart du ska göra det! Jag har en fabrikstrimmad KX250 motor i en 125 ram, en 500 är ju dubbelt så kul!
 
Många har gjort det och många har ångrat sig då motorfästen och ramar spricker eftersom fjädringsvägen är betydligt längre och mjukare på en cross än en landsvägshoj.

Känns som motorfästen och ramar som spricker inte beror på fjädring utan på vibrationer och/eller felkonstruktion skulle jag tycka. Det hoppar inte så mycket på vägen som på crossbanan heller ju.
Kan man tänka sig att man sätter lite gummi i motorupphängningen som tar de värsta vibrationerna tro?
Vet inte exakt hur det skulle kunna göras och se ut men borde inte vara omöjligt tycker jag.

Eller beror det på att man satt i för kraftfull motor?
 
Det är en fantastisk idé, och det är klart du ska göra det! Jag har en fabrikstrimmad KX250 motor i en 125 ram, en 500 är ju dubbelt så kul!

Bilder, snälla...!
 
Trots att det är en röra av olika grejer, så ser den i princip ut som en gammal cross bara. Ram är 125 crossram, landsvägsgaffel och ett fett 18" fram, som ursprungligen är ett bakhjul med nedfräst nav. Nyare plast, tank, sadel.

Saken är ju att grejer kan börja paja när man gör så här, men det ska inte låta en stoppas, för såna här bastarder används ju inte på samma sätt som en cross som plågas 10 h i veckan hos någon som satsar.

Böjer sig något så lär man sig förstärka på rätt ställen:tummenupp
 
Om du inte redan har kikat på sånt så kan kanske nåt supermono-bygge ge en hint om vad som funkar bra för asfalt? Där förekommer ju stora stånkor i t.ex. RGV250-ramar. Alltid fyrtaktsmaskiner vad jag vet, men kanske inte helt olikt en 500 cc 2-takt i effekt och moment.
 
Det kommer nog bli väldigt mycket vibrationer men det kanske går att bygga bort litegrann med gummiupphängning. Hade du varit ute två månader tidigare så hade du kunnat köpa min KX500 motor som jag hade liggandes:banana
 
Följde en tråd i något forum för flera år sedan då någon stoppade i en Cr500-motor i (tror jag) ett aprillia-chassie.
Hojen gick som hejsan men byggaren tröttnade tämligen omgående på alltihop då den vibrerade något alldeles enormt. Initialt trodde han det var något fel på hans motor men flera påpekade då att stora 2t crossmotorer vibrerar tämligen ordentligt, när man kör de på crossbanan märks det inte så farligt men på asfalt i ett litet nätt sportchassie blir det en annan femma.
Så, det är väl bekymren som du kommer råka ut för, men spelar det ingen roll med vibrationer så kan det ju bli ett ganska kul bygge.
 
Det kommer nog bli väldigt mycket vibrationer men det kanske går att bygga bort litegrann med gummiupphängning. Hade du varit ute två månader tidigare så hade du kunnat köpa min KX500 motor som jag hade liggandes:banana

Varför sa du inte åt mig att du ville sälja den? :fatta!

Suzuki har en 2t 500 med balansaxel, satt i deras quad på 80-talet och kanske inte det lättaste att hitta.
 
Grymt roligt projekt , det har byggts ganska många hojar fast på enstånker & om jag minns rätt fanns en tävlingsklass för dessa SOS (sound of singels) . Då byggde man på 250 chassin typ Suzuki RGV 250 eller aprilia rs250 .
 
Ja precis, med en sporthojsgaffel så får du en lämplig sporthojsgeometri. Och ja, såna har byggts förr.

Hmm. Ja det kanske är enklare med själva "motor i ramen grejen". Men sen känns det lite tveksamt för mig. Känns som kurvprestandan blir bättre med en liten sporthoj..?

Böjer sig något så lär man sig förstärka på rätt ställen:tummenupp
Haha :tummenupp

Om du inte redan har kikat på sånt så kan kanske nåt supermono-bygge ge en hint om vad som funkar bra för asfalt? Där förekommer ju stora stånkor i t.ex. RGV250-ramar. Alltid fyrtaktsmaskiner vad jag vet, men kanske inte helt olikt en 500 cc 2-takt i effekt och moment.

Bra tips!

Följde en tråd i något forum för flera år sedan då någon stoppade i en Cr500-motor i (tror jag) ett aprillia-chassie.
Hojen gick som hejsan men byggaren tröttnade tämligen omgående på alltihop då den vibrerade något alldeles enormt. Initialt trodde han det var något fel på hans motor men flera påpekade då att stora 2t crossmotorer vibrerar tämligen ordentligt, när man kör de på crossbanan märks det inte så farligt men på asfalt i ett litet nätt sportchassie blir det en annan femma.
Så, det är väl bekymren som du kommer råka ut för, men spelar det ingen roll med vibrationer så kan det ju bli ett ganska kul bygge.

Ja det är vibrationerna jag funderar över mest nästan.
Om någon hittar bra byggtrådar får man väldigt gärna länka dem.

Suzuki har en 2t 500 med balansaxel, satt i deras quad på 80-talet och kanske inte det lättaste att hitta.

Ok. Som du säger säkert svårt att hitta och antagligen ännu svårare med reservdelar.
Var det en "fulleffekts 500"?

Grymt roligt projekt , det har byggts ganska många hojar fast på enstånker & om jag minns rätt fanns en tävlingsklass för dessa SOS (sound of singels) . Då byggde man på 250 chassin typ Suzuki RGV 250 eller aprilia rs250 .
Detta är väl vad vi i Sverige kallar Supermono skulle jag tro?
 
Vilken hoj kan man börja på?

Kul att flera gillar idén! Återstår att se om det blir nåt av den också... :dummer

Har snabbkollat blocket efter lämpligt offer. Aprilia känns som man får ett modernt och vasst chassi för lite pengar..? Men, kedjan går ju på fel sida... Lösbart tro?

Här finns en Cagiva Mito med CR500 spis:
https://www.youtube.com/watch?v=dlync7M5X4M
Ser ju faktiskt ut som han tänkt köra ut på bana med den också! Men Mito känns svår ur reservdelssynpunkt va? Kul att se att den var görbar iaf.

CBR 125 ser väldigt orejsig ut. Synvilla eller ligger det något i det? Vettigt alternativ annars kanske?

YZF blir för dyr men kanske de lite senare TZR kan va nåt. Finns ingen på blocket men på mobile fanns det några.

En variant kan vara att jag tar en NSR125 -90 som jag har ståendes i mindre perfekt skick och lånar motorn ur crossen, slänger ihop och testar konceptet.
Om bra får man köpa motor och bättre chassi, om dåligt är det bara att sätta tillbaka motor där den hör hemma. Få slantar investerade på detta sätt. Hmm.

Vad vet vi om NSR? Är det bara skit eller kan dess chassi glädja någon? Jag har aldrig kört min så jag vet inte. Den ser omodern ut iaf.
Vad är det för material i ramen? Svetsbart? (Hojen står inte där jag är)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top