Kvinnor och periferiseende

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jo nu är det en sak som jag har gnisslat tänder över länge, nämligen kvinnor och deras direkt obefintliga förmåga att se och upptäcka saker som inte befinner sig direkt framför dom, i livets alla situationer.

Gubbar i hatt som kör bil och bara ser rakt framåt i all ära, fine, vi kan såga dom, men skillnaden är i nästan 100% av fallen att gamla gubbar får stel nacke på ålderns höst. Och till deras försvar kan man ju konstatera att det bara handlar om de sällsynta herrarna i åldrarna 70+.

Kvinnor å andra sidan...
Har ni någonsin varit med om att gå i en affär, vi kan ta t ex IKEA, man följer pilarna på marken, man håller ögonen på eventuella utkutande ungar från sidogångarna och från folk som rattar sina otympliga barnvagnar. När man går där så hamnar man nästan alltid bakom någon typ av kvinnlig varelse som helt plötsligt TVÄRSTANNAR av tillsynes obegriplig anledning.
De skiter totalt och fullständigt i var de befinner sig eller vad som försigår runt omkring dem.

Ett annat strålande exempel är bankomatkön.
Här står man stressad utan dess like med 1 sista prilla kvar i generalsnusdosan och kl är 21:56. Sanna mina ord om det inte står någon typ av kjoltyg framför i bankomatkön, och när det är hennes tur så ska det krånglas i absurdum. Det värsta är när man ser klart och tydligt att kvinnset egentligen är klar, men hon måste stå kvar och stirra på sitt bankomatkvitto, rätta till sedlarna i portmonän, kontrollera att bankomatkortet åter är i sin för ändamåket avsedda plats i plånboken.
Naturligtvis är kl 22:01 när du har fått ut pengarna och närbutiken har stängt.

Eller varför inte ta tunnelbanan som exempel.
Alla som någonsin befunnit sig utomhus efter år 1958 vet att det är högertrafik som gäller i Sverige. Detta fenomen sträcker sig kanske inte helt chockerande även till andra områden än just i trafiken.
Går man t ex på en gågata så bör man för enkelhetens skull hålla till höger, så att ens mötande fotgängare kan på ett säkert och trafikförnuftigt sätt passera på på ens vänstra sida, utan komplikationer.
Samma sak gäller vi omkörning av fotgängare.
Är man i brådska så bör man passera sin (naturligtvis) sävligt framtågande kvinnliga med/mot-gångare på dennes vänstra sida, men fortfarande på eventuella mötandes vänstra sida i dennes färdriktning.
Allt detta kanske verkar enkelt? Men av någon outgrundlig anledning kan de flesta människor detta beteende och dessa regler, UTOM just kvinnor i åldrarna 5-105 år.

Inte nog med det. Det blir än värre om kvinnorna är flera.
När kvinnor i grupper större än 1 person rör sig ute så tappas ALL förmåga till perifiriskt seende och uppfattningsförmåga.
Att folk bärandes kassar med matvaror, rattandes barnvagnar eller äldre herrar med rullator tvingas ut i buskage eller ut i strid trafik för att dessa kvinnor på alla villkor ska få kunna gå i bredd, är inte ovanligt.

Vad beror nu detta på?
Länge hade jag en teori om att det kanske hade med frisyrer att göra? Kanske hårsvallet gjorde att det var svårt att se vad som händer runt omkring? Men sedan har det slagit mig att även (gud förbjude) korthåriga kvinnor, eller kvinnor i den allt populärare Prins Valiant-page-frisyren lider av samma totala brist på periferiseende.
Kan det vara så att kvinnor helt enkelt visar en total brist på respekt?

Diskutera gärna, och framför allt, skriv era egna berättelser om detta fenomen. Gärna bilder!

Last edited:
Kvinnor och män använder olika metoder(hjärnhalvor) till att orientera sig med. Män använder rumsuppfattningen och avståndsbedömningen mer medan kvinnor generellt använder sig av riktmärken. Det är därför tjejer ofta klagar på taskigt lokalsinne samt män inte kommer ihåg vad man åkt förbi för skyltar, hus, mm.

Jag har ofta reagerat på detta fenomen själv och blivit grinig ett flertal gånger men såg ett program om just detta och då klarnade det en del. Jag kan själv knalla förbi affärer jag ska till för att jag inte lägger märke till dem så vi har båda kön våra brister.

Blir lite dråpligt och lätt groteskt med pederaster i sammanhanget. Minns vilket liv det blev när någon råkade kalla Mona Sahlins gullegris Rikard Wolff för detta.

"Är man i brådska så bör man passera sin (naturligtvis) sävligt framtågande kvinnliga med/mot-pederast på dennes vänstra sida"

Pederast... :hihi

"Är man i brådska så bör man passera sin (naturligtvis) sävligt framtågande kvinnliga med/mot-pederast på dennes vänstra sida"

Pederast... :hihi

Haha, sedär där kom tryckfelsnisse in och visade sin fula nuna :) Det var naturligtvis ett helt annat ord jag egentligen menade.
Pedestrian var det tänkt, men jag formulerar om originaltexten istället :)

Högertrafik och pedestrianer

Det är en intressant iakttagelse, delvis har jag gjort den själv med den skillnaden att det bara är kvinnor i ålder ca 40-60 som saknar periferiseende och hänsyn till att andra kan ha bråttom och detta nästan enbart i eller i anslutning till affärer. Det kanske är rea-jakt-centrum i hjärnan som kopplar på i det läget och därmed slår ut de flesta andra funktioner? Jag vet inte.

Det är dessa människor som släpper dörren rakt i ansiktet på en utan att ens märka att man fick tårna i kläm, eller skiter i att hjälpa till med att hålla upp dörren när man kör barnvagn och skulle uppskatta lite hjälp även om man naturligtvis kan själv (detta och upp på bussar är det 95% invandrarkillar som gör däremot).

De stannar mitt i gångar i affärer utan anledning, har ett märkligt egobeteende vid klädsnurror, lite som om de tror att de äger världen faktiskt, jag kan gå på hur länge sen helst. Men att det gäller kvinnor alla åldrar håller jag inte med om. Jag har dragit slutsatsen att det är någon form av klimakteriesymtom. Man kanske blir en smula disträ och ego i den åldern pga hormonomställningen, dvs inte så mycket att göra åt mer att att försöka bli medveten om det och skärpa till sig? Sen kanske det stämmer att vi orienterar oss på lite olika sätt, kvinnor fäster sig vid detaljer, män överblickar helheten? Lite hårddraget...

Jag själv är (naturligtvis) ett under av hänsynstagande och uppmärksamhet i såna situationer men det är förmodligen delvis en arbetsskada.

Gå i bredd-fenomenet har jag också noterat hos i princip lika många män.

Angående detta med högertrafik för fotgängare så har du faktiskt fel men i den frågan råder det ju allmän anarki. Jag är relativt säker (har faktiskt frågat en man nyss) på att man ska gå på vänster sida på vägar som delas av fotgängare och cyklister eller på bilvägar. På rena gåvägar eller t ex i tunnelbanan borde det ju i logikens namn då gälla samma sak. Det är ju dock så att de flesta inte vet att man _ska_ gå till vänster så för att slippa ta en kort dans med var och varannan man möter går jag ändå till höger. Fast jag idiotförklarar sällan folk som gör på annat sätt :)

Last edited:
Det är kanske även därför 80% av kvinnorna inte kan skilja mellan höger och vänster utan att fundera på vilken hand man hälsar med.

Följdeffekten blir även att de är mästare på att köra i mittfil av den enkla anledningen att de inte ser de två andra filerna.

:fakta

Personligen tycker jag bara det är kul när de tvärstannar. Brukar alltid fortsätta gå rätt in i dem och se till att ha bra balans så de trycks till lite extra, givetvis med undantag från äldre tanter. Man vill ju inte skada någon trots allt. Sen står de där och surar när man vänligt men bestämt påpekar att de faktiskt får skylla sig själva när de stannar som de gör :D

Pröva själva, in på IKEA och se hur många vurpor ni klarar att åstadkomma på 30 minuter ;)

Favoriten är att göra en reverse på dem istället, att man lyckas ta sig förbi fruntimret som stannar direkt efter rulltrappan utan incident (för MAN har ju redan räknat med att hon stannar direkt så MAN är redan beredd) och sedan gå och ställa sig ivägen för en reaskylt eller dylikt... eller varför inte för utgången... när de sedan ifrågasätter vad man håller på med så kan MAN lite fränt påpeka att det är ingen skillnad mot vad HON gjorde vid rulltrappan. :)

Men roligast och mest glädjande är faktiskt när man träffar tjejer som har ett mer manligt och planerande tänkande... det är inte ofta men när det händer kan jag inte låta bli att uppmärksamma det och ge en komplimang för ett en väl genomförd tankebana. :D

:D jag får allt ta & fråga min mamma om jag inte är född som kille trots allt. Stör mig exakt lika mkt på detta "fenomen". Alltid ska här stannas preciiis innanför entrédörrar, ovanför rulltrappor, osv...

Alternativt så har min killdominerande uppväxt & vänkrets fått mig att agera mer "manligt". :va

Glöm inte att de är bra duktiga att täppa gångar mellan hyllor i affären när man bara ska knalla in efter 1-2 packet mjölk :mattias
sen tycker dom att man bara tränger sig när man försöker komma förbi när de står på bredd eller mitt i den smala gången. :rolleyes:

för-de-som-gillar-killar-mer-än-tjejer-tråden.

men japp, jag håller med! själv går jag i skolan, och även om det är väldigt oftopic, (fast kanske har något med det där att tjejer ser småsaker, och killar ser helheten) så är tjejer mycket mer korkade än killar (givetvis). tjejer pluggar, får bra betyg men sen så kan dom ingenting om man skulle omformulera det. killar pluggar inte (lika mkt) och får sämre på prov och dyligt, men kan disskutera kring ämnet och vet vad vi talar om.

väldigt off-topic, men blev så sur på tjejer när jag läste detta att jag fick lov att skriva av mig mina erfarenheter..

Fast jag idiotförklarar sällan folk som gör på annat sätt :)

Det borde du. Hur ska man annars få dem att fatta?

Skillnaden är väl att jag inte skapar en tråd, jag agerar på studs och framför gällande etikettregler på ett missnöjt sätt, utan att vara direkt otrevlig. Är man alltför vänlig fortsätter de säkert sitt tröga beteende för de tänker "det var en trevlig ung man jag träffade genom att vara dum i huvudet. Det måste jag fortsätta vara".

för-de-som-gillar-killar-mer-än-tjejer-tråden.

men japp, jag håller med! själv går jag i skolan, och även om det är väldigt oftopic, (fast kanske har något med det där att tjejer ser småsaker, och killar ser helheten) så är tjejer mycket mer korkade än killar (givetvis). tjejer pluggar, får bra betyg men sen så kan dom ingenting om man skulle omformulera det. killar pluggar inte (lika mkt) och får sämre på prov och dyligt, men kan disskutera kring ämnet och vet vad vi talar om.

väldigt off-topic, men blev så sur på tjejer när jag läste detta att jag fick lov att skriva av mig mina erfarenheter..

Det är väl ganska uppenbart att killar är mer "streetsmarta" än brudar.

Last edited:
Är det inte ganska farligt att tillskriva några så hårda och konkreta epitet på människor baserat på kön? Själv som kille kan jag säga att jag ser korkade och ganska icke streetsmarta killar varje dag.

Tjejer i allmänhet är mindre uppmärksamma än killar. Men å andra sidan så är tjejer mer socialt kapabla. Så kvinnor och män är bra på olika saker. Alltså kan man inte tillskriva någon utav dem epitetet dum. :banana

Tjejer i allmänhet är mindre uppmärksamma än killar. Men å andra sidan så är tjejer mer socialt kapabla. Så kvinnor och män är bra på olika saker. Alltså kan man inte tillskriva någon utav dem epitetet dum. :banana

Ungefär det jag menade...

Men jag är generellt emot att på allvar klassa in folk pga kön, finns för många undantag och exempel som går emot för att det skall vara hållbart.

Att skämta om det är en sak men att på allvar göra den klassningen blir knas tycker jag. Tråden började med en härlig skämtsam och lätt ton men den försvann tycker jag.

Att skämta om det är en sak men att på allvar göra den klassningen blir knas tycker jag. Tråden började med en härlig skämtsam och lätt ton men den försvann tycker jag.

Det är ju så det brukar bli när MAN börjar antyda eller säga rent ut att man tycker att alla i en grupp är dumma i huvet. Många här är väldigt snabba att komma till den slutsatsen... visst ja, jag skämtade ju om det lite grann själv :D skrev visst nånting om att tanterna kopplar bort allt utom en liten del av tankeverksamheten ibland. Det var mest på skämt, fast lite grann undrar ju även jag vad som händer i deras huvet när det blir så där fel... men jag kallar ingen dum. Möjligtvis de som tar för givet att alla som inte funkar som de själva är just lite dumma :rolleyes:

Det är ju så det brukar bli när MAN börjar antyda eller säga rent ut att man tycker att alla i en grupp är dumma i huvet. Många här är väldigt snabba att komma till den slutsatsen... visst ja, jag skämtade ju om det lite grann själv :D skrev visst nånting om att tanterna kopplar bort allt utom en liten del av tankeverksamheten ibland. Det var mest på skämt, fast lite grann undrar ju även jag vad som händer i deras huvet när det blir så där fel... men jag kallar ingen dum. Möjligtvis de som tar för givet att alla som inte funkar som de själva är just lite dumma :rolleyes:

Jo, nu var det inte dig jag tänkte på som gjorde det lite mer allvarligt för så länge man håller den attityden du gjorde/gör så är det harmlöst och bara skoj att driva lite med varandra, könen emellan, medans när man faktiskt på allvar som det blev lite senare så är det inte lika skoj längre.
Jag är med så länge det är med glimten i ögat... men är det bli allvar vill jag inte vara en del av det.

Är det inte ganska farligt att tillskriva några så hårda och konkreta epitet på människor baserat på kön? Själv som kille kan jag säga att jag ser korkade och ganska icke streetsmarta killar varje dag.

Visst fan... Jag glömde smiley-facet...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...