Kvalitetsskillnad på skinnställ?

Jochen

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
FireBlade 929
Tjenare!

Fick i dagarna besked av mitt försäkringsbolag att jag kommer få full ersättning för min utrustning då den vid olyckstillfället var mindre än ett år gammal. :tummenupp

Jag hade vid olyckan ett Texport skinnställ, som jag med facit i hand är jäkligt nöjd med rent säkerhetsmässigt. Dragkedjor (tvådelat), sömmar och de hårda skydden fungerade perfekt. Jag gled förvisso inte så jättelångt (30-40 m), men förutom några hål på ena underarmen blev det inget märkbart slitage på stället, detta var dock innan doktorn kom med stora saxen och började klippa upp stället.... Dock så hade det inte skadat med smalbensskydd.... :rolleyes:

Men det var lite småsaker, som jag inte var riktigt nöjd med stället, förutom avsaknaden av smalbensskydd så tenderade knäpuckarna (limmet) att släppa från stället. Sedan så blev stället jäkligt varmt på sommaren, det hade varit skönt med ett lite svalare ställ...

Nu när jag ska hämta ut ett nytt skinnställ tänkte jag välja ett skinnställ, som inte har samma problem, som mitt tidigare ställ. Men stället ska självklart hålla minst lika bra kvalitet.
Är det idag någon större kvalitetsskillnad på de olika skinnställen, som finns på marknaden?

Då jag nästa säsong planerar att spendera mer tid på bana än allmän väg har jag börjat fundera lite på helställ. Men osmidigheten när man inte sitter på hojen gör att jag blir lite tveksam, men säkerheten är ju självklart det primära, därför undrar jag hur vanligt det egentligen är att tvådelade skinnställ "delar" sig vid klotningar?

MVH
Jocke

Jag går aldrig tillbaka till delat ställ igen. Visst, det var bökigt att prova i butiken och när handlaren såg min min sa han åt mig att provsitta en hoj och det var helt underbart. Det som var avigt och böjt (formsytt) när man stod upp var helt rätt när man satt på hojen, jag kan röra mig mycket friare än med delat.

Dessutom går lädret till sig så det blir inte lika stelt som när man provar i butiken. När jag köpte fanns det inte lika säkra delade ställ som raceställen heller så det var ett enkelt val.

Tjenare jocke,
Kan bara säga som så att jag hade ett alpinestars förra året till jag kraschade.
Fick också ut på försäkringen så jag valde billigare skinnställ (dainese) och dyrare hjälm. Det skillde tre tusen på skinnställen men fan vad jag saknar mitt gamla. Alpinestars satt som handsken efter ett par månader och funka perfekt under tiden jag hade det. Dainese har små detaljer som jag stör mig på. Det skaver lite från en söm i ärmarna, öglan till dragkedjan lossnade (kompisens gjorde likadant) och det på mindre än ett år. Garanti jovisst men det är irriterande. Sitter i det stora hela inte lika gott, har inte format sig lika bra. Men det är som det mesta, man får det man betalar för. Ha de Anderson

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla