Kullager hjälp!

• Thread starter Thread starter DJM
  • Start date Start date

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Tja.

Nu ska jag renovera motorn.(2-taktare)

Det är såhär att jag tog kullager från jobbet. Fast dom är inkappslade som jag tagit bort ringen på.

Nu till problemet. Det är ju fett i dom. Ska jag ta bort fettet eller ska fettet vara kvar. Ska byta alla lager som ramlager m.m.

Fick beställa hem 3 till lager. Okappslade, dom är ju utan fett som ni vet.

Så hur ska jag göra? Ska fettet vara kvar i lagerna som ska in i motorn eller ta bort fettet och dränka dom i olja innan jag sätter i dom. För om fettet är där kommer inte oljan åt att smörja eller?

Tackar för hjälpen.

Så länge det finns fett i lagren så smörjer ju det, meningen är ju dock att de skall vara oljesmorda så bäst är väl att försöka tvätta ut fettet och olja in dem(vilket ju inte är så svårt).
Gäller så länge lagret har direktkontakt med växellåda eller vevhus.

Om jag inte minns helt fel så duger väl inte vilka lager som helst till ramlager?
Det ska väl vara en speciell tolerans på dom "C3" har jag för mig att det var på min senaste cross....
Så det kan vara mer än kapslingen av lager som skiljer trots att det är samma storlek, trist att behöva klyva motorn för en sådan sak menar jag.
Men är det bara rätt tolerans så är det ju som ngn tidigare sagt bara att tvätta ur och smörja med rätt medel, tvitaktsolja eller motorolja.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Om jag inte minns helt fel så duger väl inte vilka lager som helst till ramlager?
Det ska väl vara en speciell tolerans på dom "C3" har jag för mig att det var på min senaste cross....
Så det kan vara mer än kapslingen av lager som skiljer trots att det är samma storlek, trist att behöva klyva motorn för en sådan sak menar jag.
Men är det bara rätt tolerans så är det ju som ngn tidigare sagt bara att tvätta ur och smörja med rätt medel, tvitaktsolja eller motorolja.
//Tobbe

Ok, för kollade på schemat och letade. Dom hette 6208. Det hade vi så då tog jag det. Men hur får man reda på om dom har speciell tolerans?

DJM skrev:
Ok, för kollade på schemat och letade. Dom hette 6208. Det hade vi så då tog jag det. Men hur får man reda på om dom har speciell tolerans?
Om du har hittat dom uppgifterna för din bike så lär det ju inte vara ngt speciellt, dom ramlager jag bytte sist hette "**** C3" ( om det nu var C3 :va ) Men heter dina lager bara det fyrsiffriga numret så är det säkert bara att köra.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Om du har hittat dom uppgifterna för din bike så lär det ju inte vara ngt speciellt, dom ramlager jag bytte sist hette "**** C3" ( om det nu var C3 :va ) Men heter dina lager bara det fyrsiffriga numret så är det säkert bara att köra.
//Tobbe

Ah ok. Då fattar jag. Jepp, för i manualen står det "Bearing 6208"

hållundan skrev:
Oftast ska det vara glapp "C3" på ramlager.

/S. Kf

Men nu blir jag osäker. Det står inget med de i manualen. Hur ska jag göra?

Får kolla hur lagrerna i motorn ser ut då. Om det står nåt speciellt. Eller ska jag ta förgivet?

Bearings having an internal clearance other than Normal are identified by the suffixes C1 to C5.

Suffix Radial internal clearance
C1 Less than C2
C2 Less than Normal
CN Normal, only used in combination with letters indicating reduced or displaced clearance range
C3 Greater than Normal
C4 Greater than C3
C5 Greater than C4

Tilläggsbeteckning för tätadelager:
Dammtätning av plåt = Z
Dubbel dammtätning = 2Z
Gummitätat lager = RS
Dubbel gummitätning = 2RS

Fettet kan vara kvar, spelar ingen roll.

Du ska inte sätta såna vanliga "standard-lager" som ramlager va?

Som ramlager ska du ha minst c3 i extra lagerspel. Annars lär dem skära. C4 går också. c3-c4 lagrena brukar inte vara inkapslade, men visst går det att få tag på.

I vxl-lådan spelar det ingen roll, så länge du pillar ur tätningarna.

Står det t.ex 6208 på lagret betyder det att det är ett vanligt standard lager otätat med måtten "6208".

Står det 6208 2rs menas, standard lager med dubbla gummitätningar.

Det du ska ha då är märkt 6208 C3. Alltså vanligt standardlager med måtten "6208" fast extra mycket spel.

Hajjar du? =)

Så sätt för fan inte i lager som ramlager utan att veta säkert att det är c3 / c4.

Jag brukar sätta i c4 lager när grejorna börjar bli lite trimmade. T.ex 125 cc cross. =)

Då hade jag inte så fel för mig iaf :)
Tack för ifyllande info grabbs :tummenupp
Det var en klocka som ringde i bakhuvudet på mig :tungan
//Tobbe

<micke> skrev:
Fettet kan vara kvar, spelar ingen roll.

Du ska inte sätta såna vanliga "standard-lager" som ramlager va?

Som ramlager ska du ha minst c3 i extra lagerspel. Annars lär dem skära. C4 går också. c3-c4 lagrena brukar inte vara inkapslade, men visst går det att få tag på.

I vxl-lådan spelar det ingen roll, så länge du pillar ur tätningarna.

okej.

Nja, visste inte skulle fråga det också och nu kommer jag verkligen inte ha det.

Då blir det till att beställa de då.
Tack som fan för hjälpen!

DJM skrev:
okej.

Nja, visste inte skulle fråga det också och nu kommer jag verkligen inte ha det.

Då blir det till att beställa de då.
Tack som fan för hjälpen!
C3 lager finns på vanliga lagerdepåer med.
Billigare än orginal, men detta visste du kanske redan?
//Tobbe

Vad är det för motor du ska renovera?

Tips är att mäta och knacka till veven när du ändå river!

Lagrena håller mycket längre, hojen vibrerar mycket mindre och du får mer effekt! Kan dessutom ta ut mer effekt utan att det rasar. =)

tobbeviking skrev:
C3 lager finns på vanliga lagerdepåer med.
Billigare än orginal, men detta visste du kanske redan?
//Tobbe

Jepp. Ja aldrig att jag köper sånt från en mc handlare.

<micke> skrev:
Vad är det för motor du ska renovera?

Tips är att mäta och knacka till veven när du ändå river!

Lagrena håller mycket längre, hojen vibrerar mycket mindre och du får mer effekt! Kan dessutom ta ut mer effekt utan att det rasar. =)

Ska renovera en rotax 122 motor(aprilia rs 125)

Okej, vadå knacka till veven?

DJM skrev:
Ska renovera en rotax 122 motor(aprilia rs 125)

Okej, vadå knacka till veven?

Rikta/balansera veven. Inget man normalt gör hemma i garaget... Inte nödvändigt att göra, men om man vill vara på den säkra sidan så är det bara att lämna in för balansering.

Man mäter med indikatorklockor på båda vevaxeltapparna och kolla så att dem är raka mot varandra.

Är de snea knackar man till dem med en kopparslägga och mäter igen, sådär kan man få hålla på ett par timmars tills det är bra. =)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti