Kul att köra långsamt

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Vad finns det för hojar som kan vara någorlunda skoj i lagliga hastigheter (<+30km/h), har hyfsade serviceintervaller och god driftsäkerhet, samt duger till pendling (motorväg) och en och annan äventyrlig resa? Och ska jag inte åka plastraket så vill jag inte heller betala en förmögenhet i försäkringspremie.

Så, ska man skaffa sig en hållbar men ändå rolig stånka? V-Twin?
Jag har framförallt kikat på yamaha xt660x (tung, bekväm, driftsäker, men duger den på motorväg?) och ktm 640 (roligare! men oduglig till pendling och semester?). Finns det någon lämplig V-Twin alls?

Kåplöst och fartvind är inget problem alls.

Hetsiga radfyror går bort då dessa inte är ett dugg kul om man inte accelererar fullt nära varvstoppet och pressar i kurvor, och förr eller senare blir man av med kortet eller åker av i en grusig kurva. Jag är inte sugen på att bli påkörd av vägräcken igen, och att jag fortfarande har kortet kvar är ett mirakel. (Någon kommer säkert ändå föreslå en gixxer och att högerhanden styr farten.:mad:)

Tack på förhand för alla tips och råd!

Edit: 40 000 - 50 000kr kanske duger? Dyrare förslag går också bra. (Tack, Swedie.)

Last edited:
Den här tråden ska bli intressant att följa, jag går i exakt samma tankar!

För min del ligger jag på 40-50´ i inköp.

Nån gammal fjr eller blackbird eller dyl? Men de kanske faller under sporthoj och hög försäkring? En japsglidare då? Virago o Intruder o allt vad de heter?Inte tillräckligt mkt attityd och rolig kanske. Mongotarder och liknande faller ju bort pga (o)bekvämligheten. Hornet / Bulldog / Bandit? Naket och kanske inte optimalt för pendling men bör väl vara hyfsat skoj att köra.. :gnissla

Last edited:
Själv har jag en KTM Duke II som är/var jävligt rolig att åka kurviga vägar med.

Motorväg funkade det med, till motorblocket tog självmord, man ska tydligen inte köra på en sån enligt expertisen :D

Leta efter ett fint ex av en BMW R 1100 /1150 GS, komfort så det blir över billig försäkring samt långa service intervaller. :yoparty

KTM 950 Supermoto passar dig utmärkt med de kriterierna. Du får ta i lite till på inköpspriset, men å andra sida är försäkringen billig hos bilsport och mc (offroadklassad).

Honda VTR 1000 (97)
Service var 1200 mil
Betalar ca 5500 hel år helförsäkring i Sth .
Sägs vara skottsäker motorn bara man byter kamkedjesträckarn (1000 kr)

Varadero har samma motor

Några 2 cyl som kan tänkas passa in på beskrivningen:

1. Klassikern er6-n eller Versys. 2-cyl som verkar bekväma och med "lagom" effektuttag.
2. Trx 850, lite äldre och motorstarkare japan
3. Tdm 850/900 "asfalts offroad" med trevlig motor (samma grund som ovan) och skön körställning.
3. Monstern finns ju i massor av olika utföranden
4. Suzuki sv 650, kanske även 1000 men då kan det nog bli dyrare och gå fortare..
5. KTM 950 /adventure el. supermoto, sjukt rolig men är nog lite för lätt att köra snabbt med, och lite för dyr för att stämma in på dina önskemål...

"Så, ska man skaffa sig en hållbar men ändå rolig stånka? V-Twin?
Jag har framförallt kikat på yamaha xt660x (tung, bekväm, driftsäker, men duger den på motorväg?) och ktm 640 (roligare! men oduglig till pendling och semester?). Finns det någon lämplig V-Twin alls?"

Varför inte kolla efter en BMW 650 Dakar, duger fin som pedlarmoppe och funkar som äventyrshoj också. Med lite grövre mönster funkar den utmärkt på grus också.

Annars får du en TDM900 för 55000 också en riktigt trevlig hoj.:tummenupp

Själv har jag en KTM Duke II som är/var jävligt rolig att åka kurviga vägar med.

Motorväg funkade det med, till motorblocket tog självmord, man ska tydligen inte köra på en sån enligt expertisen :D

Pendling. :näsblod

Jag tappade avgassystemet på min. :gnissla

I övrigt en kul hoj. :tummenupp

XT'n är väl inte nån långfärds direkt om man tänker landsväg, det GÅR att köra långt men inte gärna. VFR 800 från slutet av 90-talet kanske?

Oj! Många förslag!

Blackbirden fick mig att tänka på en tl1000s eller sv1000s, för jag antar att det är roligare att puttra runt lagligt med v-twin än med radfyra. Även VTR såg jag tips om... Lockande, men 100++ hästkrafter är jag inte ute efter.

Att lc4-motorn begår självmord av konstant fart på motorväg? Tack för att du berättade det! Men KTM 950 med lc8-motorn, pallar motorn (och mitt arsle) motorväg?

Versys... er6n skulle jag hellre välja i så fall.

VFR? V4 är kul... kanske lite för kul i 140km/h+++.

BMW? Är inte f650 dakar ett lite smidigare alternativ? Men då tycker jag att yamaha xt660x/xt660r är bättre på alla punkter, och dessutom mycket billigare i inköp!

Och glidare...? - NEJ!!! :D

Nåja, just nu lutar det åt en Yamaha xt660x i alla fall (eventuellt offroad-modellen)! 1000 mil serviceintervaller, driftsäker (inga motorsjälvmord eller avgassystem som lossnar av jordbävningen), samt att den verkar vara lite skoj åtminstone. http://www.yamaha-motor.se/Images/2008-XT660X-action-03_tcm36-208108.jpg

Edit: Berätta gärna lite mer om hur xt660 är på långresor och motorväg.
Edit2: Thruxton är klassig! :tummenupp

Last edited:
Gå nu dit k*ken pekar, vilket är mot närmsta ducati förhandlare och köp ett Monster.

Precis vad jag gjorde när plastraketernas nöjeszon började bli allt för hög med tanke på insatsen. Bästa köpet jag nånsin gjort i hojväg, det går långsammare och jag har mer roligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT