Kugga ner?

Frippe_S

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Gsx-R1000 & Ten7
Ringde o skulle beställa nytt drivpaket till kawan idag.
Dock hade dom inte orginal fram 16 kugg utan erbjöd meig 15 kugg istället.
Frågan e då denna.
Vad blir det för skillnad? Har inga grund meck kunskaper,
Men försker lära mig.
Borde man kunna byta drivpaket själv?
Ska ialla fall försöka..

tja hojen accar bättre men går långsammare i toppfart iaf om den nu orkar varva ur på högsta växeln orginal.

Har du hastighetsmätargivare på framdrevet så kommer hastighetsmätaren visa för mycket med nya drevningen.

Last edited:
Marginellt mer slit på kedjan.
Mer varvvillig.
Högre varv på motorvägen vid cruising (räkna med cirka 100-400 varv högre vid 100km/h på 6an)

Allting blir roligare :tummenupp

Frippe_S skrev:
Ringde o skulle beställa nytt drivpaket till kawan idag.
Dock hade dom inte orginal fram 16 kugg utan erbjöd meig 15 kugg istället.
Frågan e då denna.
Vad blir det för skillnad? Har inga grund meck kunskaper,
Borde man kunna byta drivpaket själv?
Ska ialla fall försöka..

Om du inte är helt kass, så borde du kunna byta själv. Men är du osäker så ska du i alla fall överlåta nitningen av kedjan till nån som kan, det behövs specialverktyg för att få det rätt.
Jag har 1 kugg mindre fram och 2 extra bak. Jag tycker hojen är mycket roligare/råare att köra.

Kommer arr varva ca 7 % mer än tidigare vid samma hastighet. Om det var 4000 v 100 förut så blir det ca 4300.
/u

ulf_lundin skrev:
Kommer arr varva ca 7 % mer än tidigare vid samma hastighet. Om det var 4000 v 100 förut så blir det ca 4300.
/u
Även mätaren kommer visa 7% för mycket då va?

dvs 100 kanske kommer vara 115 knyck eller nåt ifall man anser att den redan visade 7% fel (vilkte ju är vanligt)

SuperMicke skrev:
Om du inte är helt kass, så borde du kunna byta själv. Men är du osäker så ska du i alla fall överlåta nitningen av kedjan till nån som kan, det behövs specialverktyg för att få det rätt.
Jag har 1 kugg mindre fram och 2 extra bak. Jag tycker hojen är mycket roligare/råare att köra.

Med nitning, menar du korta av kedjan? För det behövs ju inga special verktyg till... :confused:

Nähä, nyper du av en kedja till en sporthoj med tänderna eller..starkt jobbat isåfall...

Han menar att nita ihop låset, det är inte heller något man gör med tänderna . Man har ju inte clips på sporthojar. :fakta

//jaG

tycon1 skrev:
Med nitning, menar du korta av kedjan? För det behövs ju inga special verktyg till... :confused:

Zeb_Macahan skrev:
Nähä, nyper du av en kedja till en sporthoj med tänderna eller..starkt jobbat isåfall...

Han menar att nita ihop låset, det är inte heller något man gör med tänderna . Man har ju inte clips på sporthojar. :fakta

//jaG

Nej men jag har nypt av 520 o/x-ring kedjor till mina hojjar..Dom är inte mycket klenare än 525 som sitter på SH (525 om jag minns rätt) Bara ta vinkelslippen och ta bort länken..Men du har rätt, låset kanske blir större problem om det inte är en clip så att säga.. :)

Silwer skrev:
Även mätaren kommer visa 7% för mycket då va?

dvs 100 kanske kommer vara 115 knyck eller nåt ifall man anser att den redan visade 7% fel (vilkte ju är vanligt)
Om den drivs från växellådan, ja.
Gps suverän för att kolla mätaren.
/u

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck