KTM, Yamaha eller Suzuki? (Enduro)

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
Jag funderar starkt på att sälja min sporthoj och istället skaffa mig en enduro hoj.

Jag vill gärna ha möjligheten att kunna köra den som motard också.

De modeller jag tittat på är:

KTM EXC 450

Yamaha wr 450f

Suzuki DRZ 400S och E.

Vilken skall jag sikta in mig på? Sukkan väger ju bly i "S" uförande och har knappt 40 pållar på veven. Det känns lite segt...men motorn verkar ju vara grymt servicevänlig med långa intervaller.

Yamahan tycker jag verkar ha bra rykte. Enligt vad jag förstår skall den servas med oljabyten var 100 mil eller "every fifth". Vad menar dom med det? var femte körning eller var femte timme (låter osannolikt)? Kan en kille med väldigt lite mek-erfarenhet hålla yamman rullande?

KTM:en vet jag mindre om. Den skall tydligen servas var 15:e timme med olja och filter (eller 100 liter bränsle). Blir det längre mellan servicarna då om man jämför med yamman? jag menar, vad drar en endurohoj egentligen?

Vilken av dem två "race hojjarna" är bästa valet för en nybörjare?

Min körvana består av lite 80cc cross när jag var 8-10 år och sedan massa trimmad moppe och sedan sporthoj i två år.

Jag har även cyklat mycket mountainbike i terräng, så balans mm har jag nog rätt bra.

Hur råder ni mig att göra?

Tack på förhand!

/Erik

Av dom tre hojarna så bör du välja bort suzukin pga. sin tyngd. KTMn och Yamman är likvärdiga. Ska du bara åka skog så välj den du tycker känns vettigast. KTMs 450 är ganska mycket slöare än yamman så ska du åka motard så borde du välja 525an om du väljer KTM... den "drar jämt" med yammas 450.

Ser att du pluggar här på LTU, kom förbi så kan du prova min 450. Har precis slängt på originalhjulen.

Jag gillar KTM mera än Yamma, tycker att yamman känns tyngre och bredare, dock så tror jag att yammans motor är mera långlivad än KTMn

Suzukins tyngd är inget att oroa sig för. Jag har en drz400s som är nedbantad efter konstens alla regler (skjutspinnar, plåttanken osv). Själv väger jag 65+kg och har inga som helst problem att baxa runt hojen i tight enduro. Jag kör tillsammans med kompisar som har yz250 husqvarna125 osv och hänger på utan några problem. Vi hade en intern tävling om vem som orkade köra flest varv på enduoslingan, jag fick bryta efter 2h pga punktering annars hade jag fortsatt utan problem. Med några enkla och billiga knep så får man bra snurr i motorn. Så om du vill köra mycket och skruva lite för en billig peng så välj drz. Jag har tidigare haft en 2-t 250 och tycker inte att den kändes nämnvärt enklare att köra. Den enda gången jag känner att drz:an är tung är om man är på väg att trilla och ska försöka rädda fallet med ena benet. Har även beställt motardkit till min..

Givetvis är en exc eller wr en bättre endurohoj men personligen tror jag inte att mina varvtider skulle bli särskilt mycket bättre med en sådan. Personligen bryr jag mig bara om upplevelsen och inte om att kapa sekunder.

Litegran som att jämföra min suzuki sv650 mot en r1, skillnaden finns och är stor men tror inte att jag skulle köra särskilt mycket snabbare på en tight bana med r1:an.

Last edited:
ola: Hur mycket kan man lätta S versionen då?

Har du bytt fugge också? för det är nog effekten jag tycker verkar vara i det minsta laget. 8hk mindre än E versionen om jag fattat det rätt. Det är ju rätt mycket det. Och att byta förgasare kostar ju bra med flis.

Jag väger nästan 25kg mer än dig och det kan nog inverka lite på prestandan det med :(

Men skriv gärna lite mer info om du vill.

mvh
Erik

För mestadels enduroåka skulle jag ta KTM:en.Annars dött lopp mellan KTM/Yamaha.DRZ går bort helt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT