Ktm Sx 525

Spectral

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Hoj
Yamaha Fz6, Honda XR600
Funderar starkt på att köpa en sådan cross, men jag undrar vad det är för elsystem på den? Orkar den driva en lampa om man skulle stoppa på tex ett exc lyse. Går det överhuvudtaget att slänga på en lampa på sx:en?

Tacksam för svar! :tummenupp

Jag hade en SX med lampor och grejer, tror du får byta svänghjul och dit med ett batteri.
Eftersom jag suuuuuuger på el så vet jag inte exakt, men det är iaf inga problem med att ha lyse på en SX.

Okej, är batteri ett måste? Eller räcker det med att byta svänghjul?

Spectral skrev:
Funderar starkt på att köpa en sådan cross, men jag undrar vad det är för elsystem på den? Orkar den driva en lampa om man skulle stoppa på tex ett exc lyse. Går det överhuvudtaget att slänga på en lampa på sx:en?

Tacksam för svar! :tummenupp

Det beror lite på vilken årsmodell su är ute efter.

-00 110W generator, samma som på EXC.
-01 och -02 150W generator, samma som på EXC.
-03 40 generator, INTE samma som på EXC.

Dvs. Köper du en -02 eller äldre så går det bra att sätta på EXC lampa. Mig veterligt så anväds bara bateriet primärt till startmotern. Lyset går på generatorn.

Hur det ser ut på -04 till -06 vet jag inte, dom fanns inte med i min bok.

Mvh Ola

Det GÅR att fixa lyse på -03 och nyare.....

Det är två spolar lindade, en som används till CDI´n och en som inte används.
Om man tittar på kablaget som kommer upp från spolen så är det tre kablar man ser, varav en gul som inte används.
Det man dock måste göra är att plocka lös spolen och dra upp den jordade kabeln som sitter på spolen tillsammans med den gula, till en fullvågslikriktare.
Typ Trail tech el liknande.
Jag gjorde det på min 525SX -03 och det funkade klockrent, både till laddning av batteri och lyse fram och bak.

/

M

Abris skrev:
Det GÅR att fixa lyse på -03 och nyare.....

Det är två spolar lindade, en som används till CDI´n och en som inte används.
Om man tittar på kablaget som kommer upp från spolen så är det tre kablar man ser, varav en gul som inte används.
Det man dock måste göra är att plocka lös spolen och dra upp den jordade kabeln som sitter på spolen tillsammans med den gula, till en fullvågslikriktare.
Typ Trail tech el liknande.
Jag gjorde det på min 525SX -03 och det funkade klockrent, både till laddning av batteri och lyse fram och bak.

/

M
Funkar det utan batteri? För det har väl inte SX orginal? Hur många watt får man ut på det sättet? :tomten

Spectral skrev:
Funkar det utan batteri? För det har väl inte SX orginal? Hur många watt får man ut på det sättet? :tomten

Ja, det är bara att koppla in sig på likriktarens + och jord.

Typ 40-50 watt kanske.
/

M

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...