KTM SuperDuke 990, startar inte helt plötsligt....

Kasken990

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2022
Hoj
2006 KTM SuperDuke 990
Jag har haft denna SuperDuke 990 -06 några månader nu och använt den ganska flitigt under denna tid, den har hela tiden gått perfekt.

Den har som många andra ett grövre avgassystem och dämpare, samt ersatt original luftburk med ett sånt stort ovalt skumgummifilter...

Problemet nu är att när jag skulle ut o åka igår så startar den inte.... Känns stark på startmotorn, motorn snurrar lika fort som vanligt, man känner tydligt att motorn har kompression... Men inte minsta tillstymmelse till att hoppa igång, inte minsta puff eller hostning... Tycker mig ana viss bensinlukt ur avgassystemet, men är osäker, det stinker inte soppa i alla fall.

Sista gången jag körde den innan detta så gick den helt normalt, jag körde hem och parkerade i garaget. Sen stod den runt 12-13 dagar orörd.

Spontant försökte jag nu att få bort ena tändstiftet för att se om jag får gnista, och om stiftet är blött av bensin, men jag hade ingen tändstifthylsa som passade.

Men hur går jag vidare sen när jag fått ur stiftet och konstaterat att den antingen inte får soppa eller gnista, är det något som brukar knasa på dessa?

Jag tycker bara det är väldigt märkligt att något slutar fungera plötsligt av att bara stå en kortare period?

Tack på förhand för ev teorier....
 
Lite av ett "shot in the dark" men du kan kolla tippsensorn. Vet inte exakt vilket beteende det ger, men vet andra SuperDuke som haft problem med den.
 
Jag har vart med om att batteriet inte haft tillräckligt med kräm för att knuffa igång motorn fastän det snurrade runt som vanligt på min första 990. Nytt batteri så startade den lätt sen. Nackdelen är att det är ett jävla mög att byta batteri på dessa hojar ?
 
Lite av ett "shot in the dark" men du kan kolla tippsensorn. Vet inte exakt vilket beteende det ger, men vet andra SuperDuke som haft problem med den.
Fick inte jättebra träffar på den när jag sökte... Har du engelska beteckningen på makapären?
Mitt sunda förnuft säger mig att den har som uppgift att minska konsekvenserna av att hojen ramlar? Kan man då tro att den stänger av soppapumpen?

Jag har vart med om att batteriet inte haft tillräckligt med kräm för att knuffa igång motorn fastän det snurrade runt som vanligt på min första 990. Nytt batteri så startade den lätt sen. Nackdelen är att det är ett jävla mög att byta batteri på dessa hojar ?
Min erfarenhet av att skruva mc är något begränsad. Men jag har däremot gedigen erfarenhet av att skruva med bilar, lastbilar och entreprenadmaskiner.
Jag har otroligt svårt för att se hur batteriet skulle kunna orsaka detta när det utan problem orkar dra runt motorn precis normalt hur länge som helst.
Normalt tar det inte mer än 1-2varv innan motorn startar, knappt att man håller in startknappen 1sec.
Nu har jag tappat räkningen på hur många startförsök jag gjort, men det är lätt 25-30st.
Jag har då kört startmotorn ungefär 10-15sec varje gång... Det är fortfarande ordentlig snurr på starten, så jag har mycket svårt att ro att batteriet är dåligt på något sätt.

Men tack för tipsen på långt.
 
Fick inte jättebra träffar på den när jag sökte... Har du engelska beteckningen på makapären?
Mitt sunda förnuft säger mig att den har som uppgift att minska konsekvenserna av att hojen ramlar? Kan man då tro att den stänger av soppapumpen?


Min erfarenhet av att skruva mc är något begränsad. Men jag har däremot gedigen erfarenhet av att skruva med bilar, lastbilar och entreprenadmaskiner.
Jag har otroligt svårt för att se hur batteriet skulle kunna orsaka detta när det utan problem orkar dra runt motorn precis normalt hur länge som helst.
Normalt tar det inte mer än 1-2varv innan motorn startar, knappt att man håller in startknappen 1sec.
Nu har jag tappat räkningen på hur många startförsök jag gjort, men det är lätt 25-30st.
Jag har då kört startmotorn ungefär 10-15sec varje gång... Det är fortfarande ordentlig snurr på starten, så jag har mycket svårt att ro att batteriet är dåligt på något sätt.

Men tack för tipsen på långt.
Tippsensor heter "Rollover sensor" eller "Tip over sensor" på engelska. Den har som jobb att döda motorn om hojen ramlar omkull.

Nr 68 i sprängskissen över insprutningen på ktmshop.se.

1666706450564.png
 
Last edited:
Fick inte jättebra träffar på den när jag sökte... Har du engelska beteckningen på makapären?
Mitt sunda förnuft säger mig att den har som uppgift att minska konsekvenserna av att hojen ramlar? Kan man då tro att den stänger av soppapumpen?


Min erfarenhet av att skruva mc är något begränsad. Men jag har däremot gedigen erfarenhet av att skruva med bilar, lastbilar och entreprenadmaskiner.
Jag har otroligt svårt för att se hur batteriet skulle kunna orsaka detta när det utan problem orkar dra runt motorn precis normalt hur länge som helst.
Normalt tar det inte mer än 1-2varv innan motorn startar, knappt att man håller in startknappen 1sec.
Nu har jag tappat räkningen på hur många startförsök jag gjort, men det är lätt 25-30st.
Jag har då kört startmotorn ungefär 10-15sec varje gång... Det är fortfarande ordentlig snurr på starten, så jag har mycket svårt att ro att batteriet är dåligt på något sätt.

Men tack för tipsen på långt.
Jag svarade ungefär samma som dig när jag fick tipset en gång i tiden och fick en förklaring som jag inte minns väl nog att återge. Men jag bytte batteri och skiten hoppa igång.
 
Tippsensor heter "Rollover sensor" eller "Tip over sensor" på engelska. Den har som jobb att döda motorn om hojen ramlar omkull.

Nr 68 i sprängskissen över insprutningen på ktmshop.se.

View attachment 477881
Tack för den.
Eftersom den sitter där den sitter så utgår jag ifrån att den stannar motorn genom att strypa bränslet vid olycka/tippning då.

Då vet jag inför felsökningen när jag konstaterat om det är soppa eller gnista som saknas.

Jag svarade ungefär samma som dig när jag fick tipset en gång i tiden och fick en förklaring som jag inte minns väl nog att återge. Men jag bytte batteri och skiten hoppa igång.
Eftersom jag nu nött ytterligare på starten så börjar batteriet tappa orken.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det var "ett jävla mög" att komma åt batteriet, det tog runt 10min. Men helt klart oerhört mer bökigt än om det suttit under sadeln som normalt. När det sen visar sig vara ett sånt modernt lithium batteri som väger som frigolit så känns det än mer vansinnigt att montera det på detta bökiga sätt.

Nu skall det laddas i alla fall och nya friska tag imorgon.
 
Jag har otroligt svårt för att se hur batteriet skulle kunna orsaka detta när det utan problem orkar dra runt motorn precis normalt hur länge som helst.
Jag har varit med om det på min TDM900 (twin med insprutning) Laddade batteriet och startmotorn snurrade på som vanligt men det startade inte förrän jag bytte batteri. Då hade jag testat många gånger med nya uppladdningar.

Mät spänningen på batteriet när du kör med startmotorn.
Eller testa med startkablar till ett friskt bilbatteri. Kopplar du till bil så ska bilmotorn vara avstängd.

Två enkla tips innan du köper nytt batteri.
 
Tack för den.
Eftersom den sitter där den sitter så utgår jag ifrån att den stannar motorn genom att strypa bränslet vid olycka/tippning då.

Då vet jag inför felsökningen när jag konstaterat om det är soppa eller gnista som saknas.


Eftersom jag nu nött ytterligare på starten så börjar batteriet tappa orken.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det var "ett jävla mög" att komma åt batteriet, det tog runt 10min. Men helt klart oerhört mer bökigt än om det suttit under sadeln som normalt. När det sen visar sig vara ett sånt modernt lithium batteri som väger som frigolit så känns det än mer vansinnigt att montera det på detta bökiga sätt.

Nu skall det laddas i alla fall och nya friska tag imorgon.
Med tanke på att det inte verkar vara originalbatteriet så sätter jag en slant på att det är det som strular. Stora twinnar behöver rejält med startström.
 
Med tanke på att det inte verkar vara originalbatteriet så sätter jag en slant på att det är det som strular. Stora twinnar behöver rejält med startström.
Jag har inte koll på vad som satt monterat från fabrik, men hojen är ju några år nu så det är nog rimligt att anta att det inte är originalbatteriet.

Det satt i alla fall ett "Shido" LTZ14S, det står även 60Wh där det enligt mig borde stå antalet amperetimmar...

När jag kollar Biltema så är det identiskt i yttermått med deras Lithium 5Ah, på bild ser de båda helt identiska ut gällande alla detaljer. Så det är nog samma tillverkare med olika klistermärken..

Vad säger forat`s samlade erfarenheter av Biltemas Lithium batterier? Det är ju ändå 1345:-, vilket jag inte har några problem att lägga ut, bara det levererar...
Jag har personligen nästan bara bra tidigare erfarenheter av deras SMF och GEL batterier i denna storlek, dessa använder jag i typ fyhjulingar och trädgårdsmaskiner.
 
Jag har inte koll på vad som satt monterat från fabrik, men hojen är ju några år nu så det är nog rimligt att anta att det inte är originalbatteriet.

Det satt i alla fall ett "Shido" LTZ14S, det står även 60Wh där det enligt mig borde stå antalet amperetimmar...

När jag kollar Biltema så är det identiskt i yttermått med deras Lithium 5Ah, på bild ser de båda helt identiska ut gällande alla detaljer. Så det är nog samma tillverkare med olika klistermärken..

Vad säger forat`s samlade erfarenheter av Biltemas Lithium batterier? Det är ju ändå 1345:-, vilket jag inte har några problem att lägga ut, bara det levererar...
Jag har personligen nästan bara bra tidigare erfarenheter av deras SMF och GEL batterier i denna storlek, dessa använder jag i typ fyhjulingar och trädgårdsmaskiner.
Jag tror att den allmänna åsikten är att Biltema är bra på många saker men till den här typen av hojar duger deras batterier inte i längden. Jag tror att det sitter ett Yuasa YTX14 eller liknande batteri med hög CCA från början, så det är nog det du ska sikta på.
 
Jag har Shido LiFePo4 i stora Ducati utan bekymmer, även svala sommarmorgnar.
Det blir fler Shido i flocken vartefter befintliga Biltema Gel dör.
 
Soppa pumpen på dem är väl ett känt fel? Var än mer vanligt på 950, men långt ifrån ovanligt på 990.


 
Soppa pumpen på dem är väl ett känt fel? Var än mer vanligt på 950, men långt ifrån ovanligt på 990.
Det tipset fick jag från en kompis också.

Jag tycker bara det är så märkligt om den skulle sluta fungera när hojen står 2veckor och att det då inte blir en enda puff eller hostning ifrån den när man försöker starta. Nån droppe soppa borde ju hitta ner i cylindern under i alla fall första startförsöket även om pumpen inte går alls?

Nu blir det till att testa med fulladdat batteri, sen starthjälp från bilen.
Får jag fortfarande ingen reaktion ur den alls av det så får jag börja kolla om det är soppan eller gnistan som saknas i ekvationen....
 
Jag tror att jag i alla fall nu listat ur att bränslepumpen går...
Tar jag bort säkringen som är märkt "fuel pump" så surrar det inte om pumpen i bak på tanken när man vrider på nyckeln, stoppar man tillbaks säkringen så surrar det om pumpen några sekunder efter att man vridit på nyckeln, det klickar sen till i ett av reläerna under sadeln och pumpen stannar.

Detta verkar helt rätt och riktigt enligt mitt sunda förnuft.

Trodde först att jag var något på spåret när jag plötsligt fick blinkningar av "FI" lampan, men det visade sig att den koden var för bakre tändspolen, vilken jag för tillfället tagit bort för att komma åt stiftet... Tolkar jag koden rätt förresten 3 snabba och 7 långsamma ska läsas som 37??
Nu fick jag ändå inte bort stiftet eftersom jag inte hittade min "lagom" långa förlängare, så jag vet fortfarande inte on jag får gnista eller inte.

Den startar inte med helt fullt laddat batteri i alla fall, precis som tidigare känns den mycket stark på startmotorn, den drar runt motorn med fullt normal varvtal, man känner och hör att det finns kompression... Men inte minsta puff eller hostning...
 
Hur är det med varvräknaren på 2006 SuperDuke?

Ska nålen göra en "sweep" upp till maxvarv och ner till 0 igen när man vrider på nyckeln ?
Min gör inte det nu.
I de videos jag hittar på nätet så gör vissa det o vissa inte som har denna typ av instrument.
 
Min varvräknare betedde sig lite olika. Ibland rörde den sig inte, ibland gick den upp och stannade osv. Det var batterirelaterat. Men det vill du ju inte lyssna på. Jag säger inte ATT det är det, men det är jävligt enkelt och billigt (eller gratis med startkablar) att testa jämfört med att felsöka i tid och evighet. Ibland kan det vara gott att utesluta vissa saker tidigt så slipper man stå där sen och ha testat allt möjligt så var de det enklaste som var lösningen hela tiden.

Men vintern är förstås olidligt långt så kan ju va bra att ha nåt hojrelaterat att pilla med.

Du hade väl ingen powercommander på hojen va? Det är isf den första saken man kopplar ur.
 
Jag kollade bara två videor på en 05a och en 06a superduke och ingen av dem gjorde svepet.
Jag har också ett Litium batteri på min sm 990 och den startar direkt om de inte är under ca +10c varmt. Under +10 c så orkar den inte dra runt motorn så då får man trycka 1-2ggr på starten för att värma upp batteriet och vänta ca 10-15 sek då orkar den dra runt motorn och startar då direkt.
De låter som du har bra med ampere i batteriet men mät gärna volten medans du kör på startmotor. Om de understiger 11 ,4 vol så kan gnistan utebli även fast de låter som den drar runt motorn i bra fart. Ex jag köpte ett nytt agm batteri modell billigt men de gick inte för sig, den drog runt motorn men den startade inte. Yuasa ytx 14 som sitter där från fabrik är såklart bäst men mitt litium är inne på andra året och de funkar lika bra som de va nytt.
Om du vill kolla om den får soppa så spruta in startgas genom filtret, du har ju skumfilter så du kan trycka igenom en stålpinne så du får in startgaspipen utan att ta loss varesig tank eller filter. Hålet i filtret kan du smältlimma igen sen. Tänder den till på startgas så är de nog fel på soppapumpen. Min soppapump fick bytas innan 1200 mil och de är en 08a. Den funkar än vid 4230 mil.
Bakre Tändstifte är rel lätt att få ur med 16mm tändsiftshylsa på min hoj men främre stuper i ramen så där måste jag fippla på en ledmellandel på hylsan.
Prova även att dänga på tanken långt ner på vänster sida för där sitter pumnpen på en sm 990 ivf. De kan tänkas den skallrar igång pumpen så den ger bättre tryck då.
 
Last edited:
Testet med startgas blir givetvis det lättaste, det är ju till och med enklare än att lossa ena stiftet för att se om jag har gnista.. Hoppas få loss lite tid imorgon att pilla vidare, annars blir projektet vilande en tid pga höstlov med barn.

Min vän som skruvat en hel del hoj har slagit vad en pizza att det är soppapumpen...

Eftersom hojen startat utan minsta knorr varje morgon de senaste månaderna med detta batteri så är jag fullständigt säker på att det är karl nog att starta hojen nu när det är laddat helt fullt. Hojen står även i ett uppvärmt utrymme, så motor, batteri o allt annat är 21-21grader varmt vi försöken att starta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top