KTM Super Duke 990 2008 Startfel

J@CK

"ALLT FÖR ATT JÄVLAS"
Gick med
15 Apr 2011
Hoj
2005, Kawasaki z750
Som rubriken lyder, fanskapet vägrar gå igång :6surkart

Lite historik...
Adopterade hojen för att vinterförvara åt en kompis och haft batteriet på laddning med CTEK-laddare.
Slängde i batteriet häromveckan och försökte starta men inget hände.

Problemet...
Matningen går på när jag vrider på tändningen men inget händer när jag trycker på startern (startmotorn går inte runt).
Alla elkopplingar sitter som och där dom ska, säkringarna är hela och dödaren är tillkopplad.
Kollade igenom ett kopplingschema i en manual som jag laddat ned men komponenterna sitter inte där det står att dom ska sitta i manualen :gråta
Ska finnas 3 reläer och 3 dioder under sätet enl. manualen men där finns instället 4 reläer och 1 diod, en andra diod finns bakom främre strålkastaren, inte hittat den tredje.
Vette fan, manualen kanske inte gäller för EU-modellen? :va

Dioderna verkar okej, dock inte testat om reläerna fungerar.
Men, "N"-indikatorn tänds inte trots att växeln ligger i neutralen och det går inte heller att starta
med kopplingen indragen vilket får mig att misstänka att tändreläet gett upp och inte längre skickar ström till startspärrarna (Neutral Switchen och Clutch Switchen).

Men innan jag tänder eld på skiten tänkte jag höra om nån KTM-åkare kanske stött på problemet tidigare och sitter på nån lösning eller har en mer kvalificerad gissing :7peta

Last edited:
Tja, tack för svaret, tyckte jag läste nåt om det nånstans i manualen också.
Kollade med multimeter tidigare som visade 12,7V så det borde väl inte va nåt problem men vet iofs inte hur kinkiga dessa hojar kan va.
Ska testa med mitt eget batteri i dagarna samt testa KTM batteriet i min hoj för att utesluta ev. möjligheter beroende på batteriet.
Men även om det skulle bero på kasst batteri borde väl hojen fatta att den står i neutral-läge!? (Neutralindikatorn tänder fortfarande inte).
Har nu testa alla reläer under sätet, endast ett återstår (huvudreläet vid batteriet) då jag inte har en insexa som passar för att skruva av den och testa inomhus. Får ta och släpa ut batterierna på fredag när jag e ledig och testa.
Tänkte även kolla startknappen för att undanröja tvivel där också, slutligen blir det växelkännaren (där e 2/3 kablar avklippta sen tidigare).
Hittar jag inte felet innan veckan e slut får han hämta skiten och dumpa hos nån verkstad som kan KTM.
Ska snoka igenom forumet som du länkat till också och se om där finns nåt användbart.

Back