KTM snor fler Husaberg idéer....

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
På cross VM i Uddevalla var jag i depån och kollade på den nya KTM 250 4-takt som Ben Townley kör(och leder VM med).Och titta på motorn.Ingen lös cylinder utan blockhalvorna ända upp till toppen och löst foder precis som Husaberg haft sen -01.Att dom inte själva kan komma på något nytt i Mattighofen..... :arsele
 
Last edited:
McFille skrev:
Det KAN bero på att KTM äger Husaberg... :va
Dom var väl tvungna att köpa Husaberg för att lära sig göra riktiga rejs 4-taktare.Det funkade väl inte hur länge som helst att försöka lura i folk att 140kg LC4 var något att släpa ut på crossbanan alt skogen :arsele
 
Last edited:
Hoppas KTM får ordning på verktygslådan så de kan hålla rätt på bladmåtten, så folk slipper skrota motorer helt i onödan :rolleyes:



:hihi :rofl *kickar big rocks i glashus*
 
Tom Byron skrev:
Hoppas KTM får ordning på verktygslådan så de kan hålla rätt på bladmåtten, så folk slipper skrota motorer helt i onödan :rolleyes:



:hihi :rofl *kickar big rocks i glashus*


Edit: var lite otydlig, menade att de började å plocka ihop Husas motorer å vips så höll de ÄNNU sämre :arsele
 
Enligt ryckte släpper KTM sitt modellprogram för 2005 denna veckan.
Någon som hört något? Kommer de med en 650cc RFS-motor?
Är den nya 250-motorn bara 250cc eller använder de den för mer kubik-klasser?
 
450 såg ut att ha den "gamla" vanliga RFS motorn
 
Det är tydligen bara 250-hojjen som är ny för igår, enligt ryckte kommer den sent i höst eller i vintern. Annars bara lite uppdateringar på övriga modeller.
 
Busaberg skrev:
På cross VM i Uddevalla var jag i depån och kollade på den nya KTM 250 4-takt som Ben Townley kör(och leder VM med).Och titta på motorn.Ingen lös cylinder utan blockhalvorna ända upp till toppen och löst foder precis som Husaberg haft sen -01.Att dom inte själva kan komma på något nytt i Mattighofen..... :arsele
Kördes det inte en Husa 250 oxå??? Såg du den??


Fille & Nudel -> KTM köpte ju Husa JUST FÖR att få lite vettig fyrtaktsteknologi. Vissa idéer testas först på husa för att sedan komma på KTM. Ibland tycker de idéerna är så bra från början att husa förbjuds använda dem så att KTM ska kunna vara ensamma ett par år med nya lösningar.
 
Busaberg skrev:
På cross VM i Uddevalla var jag i depån och kollade på den nya KTM 250 4-takt som Ben Townley kör(och leder VM med).Och titta på motorn.Ingen lös cylinder utan blockhalvorna ända upp till toppen och löst foder precis som Husaberg haft sen -01.Att dom inte själva kan komma på något nytt i Mattighofen..... :arsele

Har Husaberg dubla kamaxlar i sina då? :rolleyes:
 
OlleR skrev:
Vad är fördelen med dubbla kamaxlar?

How does the new engine basically work?
Harry Nolte: We have two cams that are driven by sprockets, no chain. But for the production engine it will be a chain driven. It uses four titanium valves. There is an automatic decompression system at the camshaft. We have a six speed gearbox. The gearing is a little bit different on Ben and Marc`s bikes to suit their personal riding styles. A 37mm Keihin Carburetor is used. The clutch is dry, not like the other fourstrokes where it is running in the oil. Kokusan makes the Ignition. We are working with Akrapovic pipes with very good results. The radiators are very large compared to other standard 250 fourstroke bikes. For the production-based motor we will have a different crankcase with a separated cylinder. Right now we have to split the cases to change the piston.
 
Holy Rider skrev:
How does the new engine basically work?
Harry Nolte: We have two cams that are driven by sprockets, no chain. But for the production engine it will be a chain driven. It uses four titanium valves. There is an automatic decompression system at the camshaft. We have a six speed gearbox. The gearing is a little bit different on Ben and Marc`s bikes to suit their personal riding styles. A 37mm Keihin Carburetor is used. The clutch is dry, not like the other fourstrokes where it is running in the oil. Kokusan makes the Ignition. We are working with Akrapovic pipes with very good results. The radiators are very large compared to other standard 250 fourstroke bikes. For the production-based motor we will have a different crankcase with a separated cylinder. Right now we have to split the cases to change the piston.
Där står det inget om fördelen med 2 kammar, inte vad jag kan se i alla fall.
 
Holy Rider skrev:
How does the new engine basically work?
Harry Nolte: We have two cams that are driven by sprockets, no chain. But for the production engine it will be a chain driven. It uses four titanium valves. There is an automatic decompression system at the camshaft. We have a six speed gearbox. The gearing is a little bit different on Ben and Marc`s bikes to suit their personal riding styles. A 37mm Keihin Carburetor is used. The clutch is dry, not like the other fourstrokes where it is running in the oil. Kokusan makes the Ignition. We are working with Akrapovic pipes with very good results. The radiators are very large compared to other standard 250 fourstroke bikes. For the production-based motor we will have a different crankcase with a separated cylinder. Right now we have to split the cases to change the piston.

Här står det ju att produktionshojarna kommer att ha separat cylinder och inte en som integrerad i blocket.
 
Åååh vilka mysiga bråk det ska bli här i sommar när första snubben totalskrotat sin husaberg. Alternativt KTM.

Det var deras fel! nehee det var det inte alls :D det vare visst!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top