?: Ktm Sc620 -01

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Jag har sökt men inte hittat någon klockren SC 620 tråd! Jag har möjlighet att byta Ninjan mot en fin SuperComp 2001:a men är osäker på vissa saker. Kommer till nästa säsong ha mkt mer nytta av en motard och detta kan ju vara en bra början. Vill dock ha en SMC 660 -04... :tungan

Här kommer lite undringar, övriga saker som ses som bra upplysningar får ni gärna berätta om med!

Hur är serviceintervallerna?
Är den trött, dvs "XT-trött" eller är den underhållande?
Några saker att verkligen kolla innan köp?
Hur långt kan man köra landsväg i ~100km/h med en SC620 på en tank?
Har tanken reserv?
Om man vill få lite bättre fart på den, finns det då som med de nyare en del "pluggar" och enklare strypningar att ta bort?
Om man ska leta upp ett avgassystem alt. bara slutburk, från vilka andra KTM passar det? Ingen utom SC?

Det är det jag kom på nu, hoppas nån har lite tid över! :tummenupp

Serviceintervaller är som en vanlig 625/660 av dags dato. Men man bör byta olja lite tätare än vad som står i manualen, för att motorn ska må bra. Ungefär lika rapp som en 660 i originalutförandet. Men den har något mindre volym och en äldre topp, vilket gör sig påminnt i en jämförelse när man plockar bort alla strypningar och monterar helsystem m.m. Men trött som en XT, näe inte direkt... :D

Kolla om kopplingslagret är bytt (mitt rasade vid ca 600 mil, men byttes mot ett av bättre kvalitet) och hur långt den gått (mer än 2.000 mil, så bör man ha gått igenom motorn ordentligt och kollat alla lager, vevstake, kolv m.m.). Kopplingslamellerna behöver bytas efter ca 1500-2000 mil vid "normal" användning. Annars är det mest att kika på allmänna skicket på gaffel, drivpaket, bromsar osv.

Du kommer ungefär 15 mil på en tank vid lite lagom blandad körning innan reserven (så, ja det finns reservläge :) ). Snålköra eller busåka, så ändras det förstås...

Helt standard så är de strypta med gnistgaller i utblåset och ett trottelstopp i Dell'Orto-förgasaren. Jag skulle rekommendera att byta förgasare mot t.ex. en Mikuni TM40 för att få acc.pump och en stabilare motorgång. Ett slip-on ger lite bättre vrid i maskinen och en helt annan ork på låga varv, men helsystem från t.ex. Sebring är dock inte fel det heller. Allt som passar 625 och 660 passar även 620:n. I och med att den saknar elstart så kan man också välja helsystem som har en bättre dragning av rören än för t.ex. senare 625: or.

Läs lite här så får du en uppfattning om vad man kan göra för att få den att gå bättre: http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.tuning.html#620sc

Last edited:
Ingen mer som kan sc 620 och kan berätta lite allmänt? Är det en vettig hoj eller är den lite för gammal för att vara en "fullfjädrad" motard? Är stötdämparna hårda och bra eller mer nåt mitt emellan offroad o SM? Klart man kan ställa sånt men det brukar finnas ett utgångsläge som är mer eller mindre gynsamt för ren SM åka på asfalt.

infectious skrev:
2478185 Ingen mer som kan sc 620 och kan berätta lite allmänt? Är det en vettig hoj eller är den lite för gammal för att vara en "fullfjädrad" motard? Är stötdämparna hårda och bra eller mer nåt mitt emellan offroad o SM? Klart man kan ställa sånt men det brukar finnas ett utgångsläge som är mer eller mindre gynsamt för ren SM åka på asfalt.

Sorry men om det är någon som kan 620 så är det TomK så mkt som han har moddat sin hoj!

620 Super Competition finns i två varianter. Den ena är enduro med längre fjädringsväg och mjukare fjädring. Fungerar att köra motard med, men är egentligen anpassat för offroad. Det var en sådan jag började med och har låtit bygga om fjädringen till renordlad motard. Den höga markfrigången är inte så dumt vid kraftiga nerlägg, men ger ett litet handikapp vid snabba gaspådrag eller hård inbromsning.

Sedan finns det motard-variant av 620:n och den är förstås bättre för asfalt i originalutförande. Men det är fortfarande 43mm gaffel och med något sämre bussningar än de nyare 48mm-gafflarna som idag sitter på t.ex. alla 660. Det är dock knappast något en lekman märker någon skillnad på och alla gatmotarder är trots motardstuk, aningens mjuka i fjädringen. Visst fixar man till en del med att skruva på kompression och retur, men optimalt blir det aldrig (beror på att fjädringen är kompromissad för gatbruk och komfort och inte så mycket rejs).

Serviceintervallet på en 620 brukar ligga på 300mil, men det är för långt att köra på samma olja. Jag kontrollerade ventilerna med det intervallet och bytte oljefilter och gjorde allmän rundsmörjning. Däremot byttes oljan minst en gång däremellan och då rengjordes och kollades även magnet-oljepluggarna. En större motorgenomgång skedde också efter raset på kopplingslagret och allt såg fint ut i växellåda m.m. men alla lager byttes i förebyggande syfte (i.o.m. efterkommande trimning). Kopplingen hade då ungefär halva slitytan kvar. Det är inte så dumt att splitta motorn varje vinter och kolla igenom saker och ting istället för att stå med ett rejält haveri mitt i finaste sommaren (fast nog kör man även vintertid :tomten ).

Det är en beprövad motor och det är bara små förändringar som skett till 625 och 660, så 620:n är definitivt ingen gammal hoj så till vida - eller rättare sagt inte äldre än vad en 06:ans 660 är i den bemärkelsen. Så hittar du en till ett bra pris eller byte, så är det mer det enskilda exemplarets skick som bestämmer om det ska bli affär eller ej.

Okej, jag tror att den hoj det rör sig om är en motard i grunden då det inte finns offroadhjul etc. Ska ev. kolla på den i helgen sen får man se!

infectious skrev:
2479884 Okej, jag tror att den hoj det rör sig om är en motard i grunden då det inte finns offroadhjul etc. Ska ev. kolla på den i helgen sen får man se!
Har den en analog hastighetsmätare är det med säkerhet en SM - enduromodellen har Sigma 500 cykeldator istället.

Den har analog mätare. Har kört den ungefär 45mil nu (lång bit hem osv) och jag tycker att mätaren har börjat röra mer på sig (håller man 100 far den mellan 100 o 105 och så var det inte från början) har kollat så wiren sitter fast o det gjorde den. Har något vibrerat sönder eller?

infectious skrev:
2484305 Den har analog mätare. Har kört den ungefär 45mil nu (lång bit hem osv) och jag tycker att mätaren har börjat röra mer på sig (håller man 100 far den mellan 100 o 105 och så var det inte från början) har kollat så wiren sitter fast o det gjorde den. Har något vibrerat sönder eller?
Wiren kan vara påväg att ge upp. Skaffa digital mätning och mätare sen när det rasat samman. Tyvär så blir det lätt så med wiresystemet vid slangning, blir ju oerhört ryck för alla små mekaniska delar att ta vid nerlägg då det helt plötsligt ska börja snurra. Tar inte lång tid innan det ger upp :( Det problemet undviker du med den digitala varianten.

*/ ?>
Back