KTM Rallye byggtråd

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag blev inspirerad av årets Dakar rally!
Planen är att bygga en rolig hoj för att köra lite roadbook körningar och förhoppningsvis ett ökenrally nästa vinter. Kanske blir det även en RIKTIG långresa men det får tiden utvisa...

Receptet är följande:

En KTM LC4 Adventure.

KTM:s 660 Rallye tankar och bakram.

Större kylare och fläkt.

Lågt draget avgasystem ( KTM 660 Rallye orginal)

Större hasplåt.

Roadbookhållare och övrig utrustning.

Motorn får vara i orginal skick till att börja med.

Steg ett var att demontera bakramen och avgassystemet.

Den nya bakramen och tankarna kommer från en tidig 660 Rallye 99-01 det passar direkt på Adventureramen men men måste kapa bort fästet till original sidostödet.
Efter jag provmonterat ramen och tankarna märkte jag att det var problem, stötdämparen och luftburken var i vägen på vänstersidan och bromsvätske behållaren på högersidan. Bromsvätske behållaren var enkel att flytta på men stötdämparen och luftburken var det värre med. Dämparen på 660 Rallye har en separat gasbehållare medans den sitter integrerad på KTM:s övriga modeller. Det blev en nödlösning att vända dämparen 180 grader, gasbehållaren kommer lite nära kedjan och det blir lite pilligt att komma åt justeringen men det får funka så länge tills ekonomin tillåter en riktig Rallyedämpare.

Luftburken var nästa problem, den var för bred. 660 Rallye har en annan luftburk och batteriet under förgasaren, medans jag använder orginalet från Adventuren. Någon tidigare ägare hade redan tagit bort locket och snorkeln till luftburken så jag tog bort sidolocket och kapade bort ca 1-2 cm så man får på sidotanken och tänkte försöka limma fast sidolocket på burken igen. (Ingen som har några tipps på lim?)

Nu måste jag försöka montera tillbaka luftburken, elsystemet och batteriet och få det att passa...
Sedan dra nya soppa ledningar m.m. Återkommer snart...

Bilderna är tagna med mobilen utom den första. Hojen har en snyggare färg i verkligheten!:)

7449522.jpg


7449539.jpg


7449540.jpg


7449525.jpg


7449526.jpg


7449542.jpg


7545289.jpg


7545290.jpg


7545291.jpg


7545292.jpg


7545309.jpg
 
Last edited:
Uppdatering

I väntan på avgassystemet, lite bultar, roadbookhållaren m.m från Sommer så har jag fixat lite småsaker som stenskottskydd, rallydimljus, verktygsväskan och lackat kåpglaset i en vacker orange nyans...

7991877.jpg

Dimbakljus ala Dakar.:yoparty

7991878.jpg

Nu börjar det likna en hoj igen...:)

7991879.jpg

Orange är snyggt, speciellt i olika nyanser...:gnissla

7991880.jpg

Stenskottsskydd, redan repigt efter jag halkat på det!:näsblod
 
Last edited:
Jag är imponerad och avundsjuk. Det blir en frän och rolig hoj du bygger!
Klart du ska ut å resa med den!:tummenupp
 
Jag är imponerad och avundsjuk. Det blir en frän och rolig hoj du bygger!
Klart du ska ut å resa med den!:tummenupp


Tackar!

Det har inte hänt så mycket senaste veckan, väntar fortfarande på delarna.

Har även bestämt mig för att stoppa i KTMs rallykam.

Jo, jag har köpt en uppsättning motard fälgar så man kan leka lite också.:yoparty Alltid bra att ha...

Här är några bilder på hur den kommer se ut när den är färdig.

db_P10100741.jpg

db_P10100091.jpg

KTM6601.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top