JT
I feel the need, the need for speed!
Jag blev inspirerad av årets Dakar rally!
Planen är att bygga en rolig hoj för att köra lite roadbook körningar och förhoppningsvis ett ökenrally nästa vinter. Kanske blir det även en RIKTIG långresa men det får tiden utvisa...
Receptet är följande:
En KTM LC4 Adventure.
KTM:s 660 Rallye tankar och bakram.
Större kylare och fläkt.
Lågt draget avgasystem ( KTM 660 Rallye orginal)
Större hasplåt.
Roadbookhållare och övrig utrustning.
Motorn får vara i orginal skick till att börja med.
Steg ett var att demontera bakramen och avgassystemet.
Den nya bakramen och tankarna kommer från en tidig 660 Rallye 99-01 det passar direkt på Adventureramen men men måste kapa bort fästet till original sidostödet.
Efter jag provmonterat ramen och tankarna märkte jag att det var problem, stötdämparen och luftburken var i vägen på vänstersidan och bromsvätske behållaren på högersidan. Bromsvätske behållaren var enkel att flytta på men stötdämparen och luftburken var det värre med. Dämparen på 660 Rallye har en separat gasbehållare medans den sitter integrerad på KTM:s övriga modeller. Det blev en nödlösning att vända dämparen 180 grader, gasbehållaren kommer lite nära kedjan och det blir lite pilligt att komma åt justeringen men det får funka så länge tills ekonomin tillåter en riktig Rallyedämpare.
Luftburken var nästa problem, den var för bred. 660 Rallye har en annan luftburk och batteriet under förgasaren, medans jag använder orginalet från Adventuren. Någon tidigare ägare hade redan tagit bort locket och snorkeln till luftburken så jag tog bort sidolocket och kapade bort ca 1-2 cm så man får på sidotanken och tänkte försöka limma fast sidolocket på burken igen. (Ingen som har några tipps på lim?)
Nu måste jag försöka montera tillbaka luftburken, elsystemet och batteriet och få det att passa...
Sedan dra nya soppa ledningar m.m. Återkommer snart...
Bilderna är tagna med mobilen utom den första. Hojen har en snyggare färg i verkligheten!
Planen är att bygga en rolig hoj för att köra lite roadbook körningar och förhoppningsvis ett ökenrally nästa vinter. Kanske blir det även en RIKTIG långresa men det får tiden utvisa...
Receptet är följande:
En KTM LC4 Adventure.
KTM:s 660 Rallye tankar och bakram.
Större kylare och fläkt.
Lågt draget avgasystem ( KTM 660 Rallye orginal)
Större hasplåt.
Roadbookhållare och övrig utrustning.
Motorn får vara i orginal skick till att börja med.
Steg ett var att demontera bakramen och avgassystemet.
Den nya bakramen och tankarna kommer från en tidig 660 Rallye 99-01 det passar direkt på Adventureramen men men måste kapa bort fästet till original sidostödet.
Efter jag provmonterat ramen och tankarna märkte jag att det var problem, stötdämparen och luftburken var i vägen på vänstersidan och bromsvätske behållaren på högersidan. Bromsvätske behållaren var enkel att flytta på men stötdämparen och luftburken var det värre med. Dämparen på 660 Rallye har en separat gasbehållare medans den sitter integrerad på KTM:s övriga modeller. Det blev en nödlösning att vända dämparen 180 grader, gasbehållaren kommer lite nära kedjan och det blir lite pilligt att komma åt justeringen men det får funka så länge tills ekonomin tillåter en riktig Rallyedämpare.
Luftburken var nästa problem, den var för bred. 660 Rallye har en annan luftburk och batteriet under förgasaren, medans jag använder orginalet från Adventuren. Någon tidigare ägare hade redan tagit bort locket och snorkeln till luftburken så jag tog bort sidolocket och kapade bort ca 1-2 cm så man får på sidotanken och tänkte försöka limma fast sidolocket på burken igen. (Ingen som har några tipps på lim?)
Nu måste jag försöka montera tillbaka luftburken, elsystemet och batteriet och få det att passa...
Sedan dra nya soppa ledningar m.m. Återkommer snart...
Bilderna är tagna med mobilen utom den första. Hojen har en snyggare färg i verkligheten!












Last edited: