ktm oljefilter vs hiflo filter

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Var och köpte filter till 640:in idag, Hon i kassan frågade om jag skulle ha original eller hiflo? jadu ähh vi tar original sa jag känns nånstans bättre med original. Men va tusan ser jag när jag öppna filter kartongen MADE IN THAILAND:confused: Jaja jämförde med det gamla filtret som var ett hiflo filter,det ser identiskt ut !! hiflo skruvfiltret kostar 95:- ktm filtret 140:-
Vilket hade du köpt? eller om du skulle köpa min motard skulle det ha betydelse för dig om den var servad med ktm filter eller av annat märke??
 

Bifogat

  • DSC01373 (Large).JPG
    DSC01373 (Large).JPG
    73.8 KB · Visningar: 113
Last edited:
Var och köpte filter till 640:in idag, Hon i kassan frågade om jag skulle ha original eller hiflo? jadu ähh vi tar original sa jag känns nånstans bättre med original. Men va tusan ser jag när jag öppna filter kartongen MADE IN THAILAND:confused: Jaja jämförde med det gamla filtret som var ett hiflo filter,det ser identiskt ut !! hiflo skruvfiltret kostar 95:- ktm filtret 140:-
Vilket hade du köpt? eller om du skulle köpa min motard skulle det ha betydelse för dig om den var servad med ktm filter eller av annat märke??

"Ktm original" är säkert ett hiflo under den svarta lacken :) Har nog ingen betydelse alls vilket märke du har på oljefiltret. Tror nog det gör sitt jobb lika bra. Huvudsaken är väl att oljan och filtret är bytt vid regelbundna intervaller.
 
Jag kör Hiflo i husan i alla fall, det är det enda filter jag sett till dem och det fungerar ju.
 
Ragnar på Lelles påstod för min kompis att man inte ska köra hiflo i KTM då de var dåliga?
Har inte haft problem med hiflo på mina tidigare hojar dock(de rasade iallafall inte).
 
Ok var exakt köper man dessa Hiflo filter i Stockholm?

Är det nåt visst artikelnummer på just KTM LC4, ska ha dem till en "625" -04
 
Ok var exakt köper man dessa Hiflo filter i Stockholm?

Är det nåt visst artikelnummer på just KTM LC4, ska ha dem till en "625" -04

HF155 långa
HF157 Korta

Det som sitter skruvat i ramen vette katten dock. Men sånt tjafs har man ju inte på -03:an ;)

Borde finnas hos de flesta ktm/husa återförsäljare. Tror de inte ens hade original filtren på hyllan här hemma i byn iallaf.
 
Last edited:
Ragge betonade bestämt att man inte ska använda Hiflo filter. Han renoverade min motor och det fanns en helt nytt Hiflo filter i och han tog ut den genast och ersatte med en KTM orginial.

Nu kör jag bara med KTM orginial för säkerhetsskull.
 
Ragge betonade bestämt att man inte ska använda Hiflo filter. Han renoverade min motor och det fanns en helt nytt Hiflo filter i och han tog ut den genast och ersatte med en KTM orginial.

Nu kör jag bara med KTM orginial för säkerhetsskull.
Jag synade bägge filtren ovh jag kan säga att det inte går att se någon som helst skillnad på dom olika! Men jag tror nog att det blir ktm original i fortsättningen också!
 
Ragge betonade bestämt att man inte ska använda Hiflo filter. Han renoverade min motor och det fanns en helt nytt Hiflo filter i och han tog ut den genast och ersatte med en KTM orginial.

Nu kör jag bara med KTM orginial för säkerhetsskull.
Bättre förtjänst på dyrare originalfilter är nog största anledningen isåfall.Jag har kört säkert 400 timmar med Hiflo i Husaberg utan problem.Eller är det helt enkelt för att Husaberg gör så mycket bättre motorer än KTM som det håller ändå?:va
 
Kort kommentar:

I de oljefiltertester jag hittat, har alltid HiFlo placerat sig bra.
Aldrig i topp (1.a), men oftast i den övre kvartilen.
Originalfilter (vad det nu är för något, då ingen tillverkare gör egna filter...anm.) brukar oftast INTE placera sig högt upp i listorna av någon anledning.

Detta skall nu inte tas som en edsvuren sanning, eftersom kvaliteer varierar över tiden, men även inom samma fabrikat.
Dock har alltså denna inbördes ordning funnits under de åren jag studerat fenomenet.

M.v.h
 
Last edited:
Har läst en hel del tester och HiFlo har alltid placerat sig topp 3. Vad gäller flöde och filtrering har det alltid fått mkt goda resultat.
Generellt har org.filter alltid hamnat i botten.

HiFlo tillverkar oljefiltren åt K&N.
 
Mycket märkligt att originalfiltren är sämre. Köparen (KTM) Borde ju nånstans satt en kvalitetsnivå som dom vill ha på sina filter och därmed ha en leverantör som uppfyller dom kraven.?
 
Mycket märkligt att originalfiltren är sämre. Köparen (KTM) Borde ju nånstans satt en kvalitetsnivå som dom vill ha på sina filter och därmed ha en leverantör som uppfyller dom kraven.?

Det är precis vad de gör oxå, men när industrin handlar, så är det priset som avgör...
När Volvos storpojkar kommer in på industrierna som är underleverantörer i Sverige t.ex så talar DE om vad saken får kosta.
Take it or leave it.
De flesta har inget val, och levererar till svindålig avans.
Kvalite´n blir därefter.

En filterfirma som HiFlo måste däremot sälja sina filter på just namnet.
De står och faller med att grejerna är bra.
 
Mycket märkligt att originalfiltren är sämre. Köparen (KTM) Borde ju nånstans satt en kvalitetsnivå som dom vill ha på sina filter och därmed ha en leverantör som uppfyller dom kraven.?

jag har dock fått den uppfatningen att ktm's kvalitetsnivå sjunkigt ju större dom blir.
 
jag har dock fått den uppfatningen att ktm's kvalitetsnivå sjunkigt ju större dom blir.

Jag är faktiskt inte av samma uppfattning.

Ok... Nu har jag en -04 så jag vet inte hur et varit efter det men innan dess så har jag faktskt bara upplevt en förbättring år efter år.

Nu pratar jag visserligen inte om oljefilter som tråden handlade om utan kvaliteten på hojarna i största allmänhet.

Från -99 (den första modellen jag har lite erfarenhet ifrån) till -04 har jag bara upplevt att KTM försökt rätta till "barnsjukdomar" och därmed bara blivit bättre med åren.

Dessutom känns det som om dom blivit mer flexibla när det gäller garantiärenden. Från början upplevde jag dom som gansla 4-kantiga men nu känns det som om dom hellre rättar till fel än får missnöjda kunder (bra strategi!).

Men... Det är ju min högst personliga åsikt och kanske inte återspeglar verkligeheten.

Men att få "hejja på gatorna" den 10:e mars (på sin födelsedag! :)) på sin 660 gör att man gärna glömmer ganska många problem... :)

Satan va skönt det var att få wheela lite för högvakten.... Tack KTM. :)

/Lucky9
 
Back
Top