KTM - Märkesförsäkring

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Jag hörde lite lösa rykten här på forumet om att KTM (via Lelles framförallt) jobbade på en märkesförsäkring. Är det någon här som har hört något mer om hur det går?

En sidofråga: vilka märken är det som har en märkesförsäkring värd att nämna i dagsläget när det gäller hojar som hamnar i den högsta premie-klassen? Triumph verkar ju ha en bra (förutom att de inte tecknar Daytona tror jag), en sprillans Triple för 9000:- hel/hel är ju bra! Hondas verkar hyfsat värdelös med tanke på att de bara tecknar trafikförsäkringen för supersport (Fireblade m.m.) och street II (Hornet o.s.v.) och de ändå kostade närmare 10 000:- helår. Yamaha har jag inte kollat så mycket på men kring 9000:- hel/hel för en MT-01 är ju hyfsat i alla fall. Som ni kanske märker är jag främst inne på en streetfighter. BMW har säkert en jättebra försäkring men jag tänker nog inte köpa en BMW riktigt ännu...

//Eric
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
Tjena,
Hondas verkar hyfsat värdelös med tanke på att de bara tecknar trafikförsäkringen för supersport (Fireblade m.m.) och street II (Hornet o.s.v.) och de ändå kostade närmare 10 000:-

//Eric

Konstigt, då jag försäkrade min Honda cbr fs på If, så gick den att helförsäkra. Kollade även på Cbr1000cc fireblade, och den skulle oxå gå att få helförsäkrad, men det kanske har gjorts ändringar sedan sept då jag sålde min Honda.

Min Ktm 660 som jag nu försäkrar, kostar 3495 Hel/helår, vilket enligt mig inte är mycket pengar jämfört med att försäkra en sporthoj.
 
Hi-ho skrev:
Konstigt, då jag försäkrade min Honda cbr fs på If, så gick den att helförsäkra. Kollade även på Cbr1000cc fireblade, och den skulle oxå gå att få helförsäkrad, men det kanske har gjorts ändringar sedan sept då jag sålde min Honda.

Min Ktm 660 som jag nu försäkrar, kostar 3495 Hel/helår, vilket enligt mig inte är mycket pengar jämfört med att försäkra en sporthoj.


Vilket bolag?
 
Mr_Mike skrev:
Konstigt jag ger bara 1800kr Hel/hel för min 660 och är 22år...


///Micke

det är inte så att Du har missat en 0:a :rolleyes:
Har kollat runt på min KTM o kommer inte under 3,500 hel/hel o då har jag haft mc-kort i 10år, alla år skadefria, bor på landet, inlåst osv......
 
DR-Zätare skrev:
Tjena,

Jag hörde lite lösa rykten här på forumet om att KTM (via Lelles framförallt) jobbade på en märkesförsäkring. Är det någon här som har hört något mer om hur det går?

En sidofråga: vilka märken är det som har en märkesförsäkring värd att nämna i dagsläget när det gäller hojar som hamnar i den högsta premie-klassen? Triumph verkar ju ha en bra (förutom att de inte tecknar Daytona tror jag), en sprillans Triple för 9000:- hel/hel är ju bra! Hondas verkar hyfsat värdelös med tanke på att de bara tecknar trafikförsäkringen för supersport (Fireblade m.m.) och street II (Hornet o.s.v.) och de ändå kostade närmare 10 000:- helår. Yamaha har jag inte kollat så mycket på men kring 9000:- hel/hel för en MT-01 är ju hyfsat i alla fall. Som ni kanske märker är jag främst inne på en streetfighter. BMW har säkert en jättebra försäkring men jag tänker nog inte köpa en BMW riktigt ännu...

//Eric


Det är ändrat. går att helförsäkra/halvförsäkra nu. Ändrades i höstas tror jag. "* För ungdom t.o.m. 24 år gäller dubbel ordinarie premie och självrisk.
** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.
Nytt är att det nu går att köpa till "Delkasko" och "Vagn" i dessa kategorier."

:tummenupp
 
Jag betalar 3000:- halvförsäkrat hos LF (hel skulle kosta 4100:-). Hos B&mc skulle jag få pröjsa över 6k för helförsäkring :brinnerup

Varför har man helförsäkring på en 660 när plasten är så billig?! så resonerade jag!
 
Rasorblade skrev:
Jag betalar 3000:- halvförsäkrat hos LF (hel skulle kosta 4100:-). Hos B&mc skulle jag få pröjsa över 6k för helförsäkring :brinnerup

Varför har man helförsäkring på en 660 när plasten är så billig?! så resonerade jag!

Jag har hel, 3500/år är ju fan gratis jämför med min R6a jag hade. Plasten är skitbillig, men om du kröker gafflar eller virar skiten runt ett träd så är det inte billigt längre...

Tillbaka till ämnet, varför skulle KTM ha en egen?? Försäkringspremierna på motard är humana som de är. Triumph mfl kan man förstå att de lockar till just deras märke med bättre premier, KTM har ju tamefan knappt någon konkurent ens.
 
Last edited:
Suomalainen skrev:
Jag har hel, 3500/år är ju fan gratis jämför med min R6a jag hade. Plasten är skitbillig, men om du kröker gafflar eller virar skiten runt ett träd så är det inte billigt längre...

Tillbaka till ämnet, varför skulle KTM ha en egen?? Försäkringspremierna på motard är humana som de är. Triumph mfl kan man förstå att de lockar till just deras märke med bättre premier, KTM har ju tamefan knappt någon konkurent ens.

Det är INTE en försäkring för KTM:s supermotardmodeller jag undrar över. Jag tänkte snarast en märkesförsäkring för KTM:s större modeller, alltså SuperDuke och eventuellt 950 Supermoto med tanke på att en SD kostar lika mycket att försäkra för mig som en R1 eftersom de hamnar i samma försäkringsklass. 950 Supermoto är något billigare eftersom den väger mer och har mindre effekt men det är fortfarande drygt 10 000:- för mig där jag kollat vilket jag tycker är mycket för hojtypen. Jag antar att KTM själva borde inse hur mycket försäkringspremierna straffar försäljningen av SuperDuke då den vinner alla tester och är en briljant hoj att köra men det finns massor av osålda -05:or kvar hos handlarna.

Vart hittade ni informationen om att Hondas försäkring är ändrad förresten? Jag kollade i produktbladet http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf på www.if.se och där står: Sport**, Street II**
** = OBS! Endast trafikförsäkring omfattas

//Eric

[- sNaIjK -] skrev:
Det är ändrat. går att helförsäkra/halvförsäkra nu. Ändrades i höstas tror jag. "* För ungdom t.o.m. 24 år gäller dubbel ordinarie premie och självrisk.
** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.
Nytt är att det nu går att köpa till "Delkasko" och "Vagn" i dessa kategorier."

:tummenupp

Hur mycket kostar att köpa till dessa moment? Med tanke på att trafikförsäkringen i trafikzon 1-2 kostar närmare 8000:- lär ju inte halv- eller helförsäkringen vara direkt tokbillig?

//Eric
 
Rasorblade skrev:
Jag betalar 3000:- halvförsäkrat hos LF (hel skulle kosta 4100:-). Hos B&mc skulle jag få pröjsa över 6k för helförsäkring :brinnerup

Varför har man helförsäkring på en 660 när plasten är så billig?! så resonerade jag!

Ramen och gaffeln är inte lika billig. :)
 
DR-Zätare skrev:
Det är INTE en försäkring för KTM:s supermotardmodeller jag undrar över. Jag tänkte snarast en märkesförsäkring för KTM:s större modeller, alltså SuperDuke och eventuellt 950 Supermoto med tanke på att en SD kostar lika mycket att försäkra för mig som en R1 eftersom de hamnar i samma försäkringsklass. 950 Supermoto är något billigare eftersom den väger mer och har mindre effekt men det är fortfarande drygt 10 000:- för mig där jag kollat vilket jag tycker är mycket för hojtypen. Jag antar att KTM själva borde inse hur mycket försäkringspremierna straffar försäljningen av SuperDuke då den vinner alla tester och är en briljant hoj att köra men det finns massor av osålda -05:or kvar hos handlarna.

Vart hittade ni informationen om att Hondas försäkring är ändrad förresten? Jag kollade i produktbladet http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf på www.if.se och där står: Sport**, Street II**
** = OBS! Endast trafikförsäkring omfattas

//Eric



Hur mycket kostar att köpa till dessa moment? Med tanke på att trafikförsäkringen i trafikzon 1-2 kostar närmare 8000:- lär ju inte halv- eller helförsäkringen vara direkt tokbillig?

//Eric



hel 14-15 k, halv 10-12. :)
 
DR-Zätare skrev:
Vart hittade ni informationen om att Hondas försäkring är ändrad förresten? Jag kollade i produktbladet http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf på www.if.se och där står: Sport**, Street II**
** = OBS! Endast trafikförsäkring omfattas

//Eric



Hur mycket kostar att köpa till dessa moment? Med tanke på att trafikförsäkringen i trafikzon 1-2 kostar närmare 8000:- lär ju inte halv- eller helförsäkringen vara direkt tokbillig?

//Eric

Jag tror du har missuppfattat, priserna som står i tabellen ang hondaförsäkring är HELförsäkring, men om du vill trafikförsäkra så går det bra, premien blir då givetvis lägre än i tabellen. Kolla på hondas hemsida istället, står förklarat bättre där http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____159.aspx Nackdelen med sport och street2 är dom sinnessjuka självriskerna på 15- resp 25k :huvet
 
FUBAR skrev:
Jag tror du har missuppfattat, priserna som står i tabellen ang hondaförsäkring är HELförsäkring, men om du vill trafikförsäkra så går det bra, premien blir då givetvis lägre än i tabellen. Kolla på hondas hemsida istället, står förklarat bättre där http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____159.aspx Nackdelen med sport och street2 är dom sinnessjuka självriskerna på 15- resp 25k :huvet

Japp det stämmer. var så när jag skulle försäkra min cbr.
(vet dock inte om självrisken stämmer)
:tummenupp
 
FUBAR skrev:
Jag tror du har missuppfattat, priserna som står i tabellen ang hondaförsäkring är HELförsäkring, men om du vill trafikförsäkra så går det bra, premien blir då givetvis lägre än i tabellen. Kolla på hondas hemsida istället, står förklarat bättre där http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____159.aspx Nackdelen med sport och street2 är dom sinnessjuka självriskerna på 15- resp 25k :huvet

Tack för länken. Dock är det inte samma premier på hemsidorna, på IF:s hemsida verkar det vara premien för trafikförsäkringen eftersom den i fältet längst ner till vänster (sport, trafikzon 1-2, MC-ålder tom 3 år) kostar ca 8000:- på IF:s hemsida och 17650:- på Hondas. Jag tycker fortfarande att det är för höga premier för mig för att det ska vara värt att köpa en Honda och som grädde på moset så är självrisken 25000:- för vagnskadan. En Speed Triple som i vanliga fall ligger i samma försäkringsklass som en 1000RR kostar ca 8500:- helförsäkring med Triumphs märkesförsäkring. Det är något åt det hållet som jag hoppas på att KTM ska fixa för sin SuperDuke. Jämför man istället en Triple med en Honda Hornet som kanske är mer lik som hoj än vad en 1000RR är så hamnar du fortfarande på en årspremie på 5000:- mer än Triplen och med samma självrisk som för 1000RR.

Även om det kanske inte verkar som att jag tycker det så tycker jag verkligen att Honda är på väg åt rätt håll, det måste ju hända något med försäkringspremierna på de dyraste hojarna för att de ska gå att sälja och Honda har ju tagit ett första steg i rätt rikting i alla fall.

Det borde ju gå att skriva ett sådant avtal mellan KTM Sverige och ett försäkringsbolag att försäkringsbolaget får arbetet + reservdelar från KTM:s auktoriserade verkstäder till självkostnadspris om en försäkringsskada måste åtgärdas (alternativt ny hoj till självkostnadspris om försäkringsbolaget löser in den gamla) samt att man tar självrisk på t.ex 5000:- + 20% av kostnaden för att laga hojen, då borde man kunna få ned premien ganska kraftigt på vagnskademomentet i alla fall och självrisken hamnar i värsta fall på samma nivå som Hondas märkesförsäkring.

//Eric
 
Last edited:
Självrisken för Triumphs försäkring är 9000:- för vagnskada för de hojar som är intressanta (sportigare hojar) och försäkringen gäller med samma villkor och pris oavsett om hojen är avställd eller inte.

//Eric
 
Men om man bortser från sport- och street2klasserna så är ju Hondaförsäkringen kanon. Jag hade aldrig fått en försäkring till min firestorm för endast 5200 hel/hel annars, sen blir det ju billigt om man vill köpa en till honda. En "hornet 600" skulle landa på 1325:- hel/hel på mig 25 år gammal med nytaget hojkort.

If + Honda :tummenupp
 
FUBAR skrev:
Men om man bortser från sport- och street2klasserna så är ju Hondaförsäkringen kanon. Jag hade aldrig fått en försäkring till min firestorm för endast 5200 hel/hel annars, sen blir det ju billigt om man vill köpa en till honda. En "hornet 600" skulle landa på 1325:- hel/hel på mig 25 år gammal med nytaget hojkort.

If + Honda :tummenupp

Jo, jag upptäckte även att Street II är ganska billig om hojen är fyra år eller äldre så en Hornet 900 -02 blir mer och mer attraktiv i mitt sinne. Det är ingen SuperDuke men den kostar å andra c:a hälften per månad av vad en SD skulle kosta. Dessutom verkar en Hornet vara en juste och allsidig hoj vilket är precis vad jag vill ha. Jag vill kunna använda hojen varje dag, busköra i stan och på landsväg med den (lite bakhjul, lite stoppie, lite fulkörning i trafiken...), köra på bana lite nu och då (inte för att vara snabbast på bankörning utan bara för att det är så roligt), bygga om hojen så att den verkligen blir min och slutligen trycka dit en turbo när jag ledsnat på 109hk :)

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Jo, jag upptäckte även att Street II är ganska billig om hojen är fyra år eller äldre så en Hornet 900 -02 blir mer och mer attraktiv i mitt sinne. Det är ingen SuperDuke men den kostar å andra c:a hälften per månad av vad en SD skulle kosta. Dessutom verkar en Hornet vara en juste och allsidig hoj vilket är precis vad jag vill ha. Jag vill kunna använda hojen varje dag, busköra i stan och på landsväg med den (lite bakhjul, lite stoppie, lite fulkörning i trafiken...), köra på bana lite nu och då (inte för att vara snabbast på bankörning utan bara för att det är så roligt), bygga om hojen så att den verkligen blir min och slutligen trycka dit en turbo när jag ledsnat på 109hk :)

//Eric
Har horneten 109hk? Varför inte köpa en VTR1000F istället, 110hk och mycket billigare i försäkringspremie/självrisk. Inte kul att slanta upp 25000 om du krashar den eller 15000 om den blir stulen :mattias
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top