Ktm/lc 4. O-ring inuti innersta lamellen. Funktion???

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Höll på igår att montera ihop en av mina 660/lc 4 motorer.

Inuti innersta lamellen sitter det en o-ring på inre kopplingskorgen. Den har givetvis svällt och passar ej.

Vad har den för funktion? Vad händer om jag tar bort den?

http://www.ktmshop.se/images/parts/03583320.gif

Nr. 17 på skissen.

Den finns för att vara snygg. En riktig läckerbit skulle man kunna säga...

Den är för att undvika missljud från kopplingen när man slirar och den är kall. Ja du överlever utan...

Den finns för att vara snygg. En riktig läckerbit skulle man kunna säga...

Den är för att undvika missljud från kopplingen när man slirar och den är kall. Ja du överlever utan...

Å andra sidan kan väl inte viss skillnad i dimensionering vara så farligt heller då? Tänker lokala o-ringsförsäljaren kan ha rätt mkt på hylan i brist på annat? Bara ett tips om TS bryr sig om slammret och tycker det är värt ett samtal... Sedan om det är epdm eller något annat skoj var väl frågan då men antar att ÅF har blad på termisk och kemisk resistens.

Ok! Typ lamell gnäll/skrik med andra ord?

Va inte så mycket dom 70 kr jag brydde mig om utan snarare att jag ville sätta ihop motorn ikväll.

Tack för inputen!

Kan inte svara för just den aktuella modellen men sånna brukar även motverka hugg när man vill slira i väg

Samma funktion som krummbrickan (fjäder ) på hayabusan med flera

Ok det låter vettigt! Motverkar den kanske att hela lanellpaket börjar vibrera å greja sig när det ska startas? Undra vad som händer mer exakt när en koppling hugger? Vissa gathojar tycker jag är hopplösa att starta med...

Ok det låter vettigt! Motverkar den kanske att hela lanellpaket börjar vibrera å greja sig när det ska startas? Undra vad som händer mer exakt när en koppling hugger? Vissa gathojar tycker jag är hopplösa att starta med...

Skulle tro det , Ungefär som när man ska slipa upp ett hål med en aldeles ny roterande fil hehe ( skorrrrrrr )

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik &#8211; nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort