KTM Freeride 350

  • Thread starter Thread starter WE
  • Start date Start date

WE

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2010
Ort
Västkusten
Hoj
YAMAHA
Jag såg att KTM ska sälja en Freeride 350: den ser ut som en vanlig enduro, ska vara lv-regad, men har bara 24 hästar och väger tydligen bara 99 kilo.

Jag blev faktiskt rejält sugen på en sån, att pendla med (ingen lång väg till jobbet) och att köra små grusvägar på söndagar.

Det jag är nyfiken på och som jag antar att kanske ingen här kan svara på ännu är:

- Vad kommer den kosta?
- kommer de med en motard-variant?
 
Jag tror (eller hoppas kanske är mer rätt ord) också att 80 000 kr är en väl hög gissning men, men. Det står inte var den kommer tillverkas. Duke 125 (som väl tillverkas i asien?) kostar väl runt 40 000 kr?

Jag vet ju inte hur KTM tänker med prissättning och marknadssegment etc men enligt vad som sägs ska den ju vara en instegshoj. Det måste väl då rimligen vara någon prisskillnad upp till de "riktiga" endurohojarna?
 
5 liter soppa.. max 15 mil kanske?
99kg är de med olja mm?
 
Trefemtio cc är trevligt men tror detta är inget för grusåka, snarare en motionär som mig som vill åka uti skogen och plocka lingon.

Tror den måste ner mot 60 om den ska bli intressant.
 
Trefemtio cc är trevligt men tror detta är inget för grusåka, snarare en motionär som mig som vill åka uti skogen och plocka lingon.

Tror den måste ner mot 60 om den ska bli intressant.

Nej, inget för större grusvägar, det förstår jag med...

Prissättningen blir nog väldigt avgörande för den svenska marknaden. Man kan undra hur (om?) det tänks kring detta hos KTM Sverige. När man läser den information som finns hittills verkar KTM internationellt ju vilja ha in nya kunder med den här cykeln, kunder som sedan ska gå vidare till större och dyrare cyklar.

Det borde i alla falla leda till slutsatsen att priset inte ska vara allt för högt och allt för nära de större cyklarna. Om den kostar 80 kan man ju lika gärna lägga till 10 och få en 500 EXC eller något annat.

Det är alltid intressant att ana någon slags intresse för återväxten av nya kunder hos fabrikanterna i alla fall.

Nåväl snart vet vi väl vad den kommer kosta...
 
Aningen för dyr. Hade den haft lite fler hk hade den kunnat vara intressant för det priset.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Stora frågan är ju hur mycket service den kommer kräva??? Tycker det är ganska tjatigt att serva var 5-10timma även om jag gilla att meka då och då. Borde ju bli betydligt bättre med så lite effekt!? Skulle nog kunna tänka mig att lägga 65000 på en sån här maskin ändå.
 
Stora frågan är ju hur mycket service den kommer kräva??? Tycker det är ganska tjatigt att serva var 5-10timma även om jag gilla att meka då och då. Borde ju bli betydligt bättre med så lite effekt!? Skulle nog kunna tänka mig att lägga 65000 på en sån här maskin ändå.

Med den låga effekten så lär den ju inte behöva servas speciellt ofta. Jämför med KTM 350 exc/sxc som har runt 45hk.
 
Hm, jag hoppas att priset kan bli något lägre ändå. Inte så mycket för egen del, som att det skulle kunna bli en inkörsport till motorcykelåkning överhuvudtaget. Fler människor måste köra motorcykel och fler måste köpa nya motorcyklar om branschen ska klara sig på sikt, både i Sverige och globalt.

Jag tror att KTM skulle vinna på om de kunde få den under 60 000 kr i Sverige. De skulle ha en helt egen klass eller nisch och många trogna kunder som senare köper en dyrare KTM...

Jag läste förresten på den skandinaviska/engelska versionen av hemsidan

http://www.ktm.com/sk/freeride/freeride-350.html

att "Thanks to a minimal weight of only 995 kg, the rider is always completely in control..."

Närmare ett ton alltså, det sätter ju saken i ett helt annat läge :-)
 
Last edited:
Fin hoj, men vad skall man ha den till ...?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top