KTM Exc läcker bensin!

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Hejsan, tänkte bara slänge in en fråga här om någon har någon erfarenhet inom detta ämne!

Har en KTM Exc 450 och den funkar prima, kör skog/grus/vatten med den (vatten, alltså, jaa, ni fattar) Och idag skulle jag bärja göra en liten service på den och kollade då kylarvätskan på den, såg ingen och lutade då hojen och hörde då ett klunkade och vätskan kom upp, men vad som kom ner var bensin...Så fort jag lutar hojen åt sidan, ganska mycket så rinner det bensin ut slangen som går från botten av förgasaren, ska det verkligen vara så? Funderade på om jag skuller riva förgasaren och kolla, men tänkte slänga ivög en fråga först...!

Har kört cross osv. i flera år så är ingen beginner, men just såhär har någon av mina fördon aldrig varit...Då jag kör rätt hårt med den så händer det ju att den ligger ner ibland, och vill då inte att den ska pissa besin varje gång!

MVH Dennis

Jaa, detta är mitt inlogg, allt är lite knepigt när man inte varit här på 100 år, men det är alltså jag som är...jag:)

Fuggen flödar över helt enkelt. :) I koppen i botten på den sitter det en flottör, den är kopplad till en nålventil...

Flottören flyter upp när koppen fylls med soppa, med flottören följer nålventilen - som tätar hålet där soppan kommer in i förgasaren.

Skräp vid den nålventilen, eller kärvande flottör ger symptomen du har - det kan även behöva justeras lite (man kan ändra vid vilken nivå som flottören stänger ventilen genom att böja på ett litet bleck, finns beskrivet i manualen till bågen).

Har den inte gjort så här tidigare är det bara dags att ta isär och göra rent. :)

/J

Det låter helt normalt att det börjar rinna bensin ur dräneringsslangarna när du lutar hojen. Anledningen till detta är att när hojen lutar så kan inte flottören stänga nålventilen helt och då flödar förgasaren. Hur pass lätt förgasaren flödar över beror på hur flottörnivån är ställd.

pucktvåa :gnissla

Tack så mycket för lite svar, men då får kjag väl avvakta ett tag till då och sen kanske riva den om det blir värre osv.

Men då har jag blivit lite klokare iallafall:)

Tack

Det är inte raketforskning att plocka av förgasaren och ta av koppen på den - en timme i garaget så har du lärt dig något nytt. :)

/J

hojen ska flöda över om hojen lutas eller ligger ner ex efter en krash.
Detta ska vara så för att ej sura ner motorn vid omkullåkning.
Men hur stor tippvinkel ska vara innan förgasaren börjar flöda vet jag ej.

Men som sagt precis som ola sandin säger

Aaah...vänta nu - det kommer flöda om du lutar den över en viss gräns, precis som Henrik skriver, som vanligt börjar jag svara innan jag läst frågan. :hihi Flödar den över när den står på stödet är det bara att ta fram meckvantarna - är det mer lutning än så, så är det högst normalt (och ofrånkomligt). :D

/J

Det ska vara så, den flöder inte när du ligger ner i svängarna pga centrifugalkraften.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back