KTM EXC 520 - Kontroll inför köp

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tjena!

Andra cykeln är på väg in, denna gång blir det en med offroadegenskaper.

Objektet är en 2002, finns det några specifika grejor jag bör fråga eller kontrollera?

Hur är denna hoj i övrigt, håller den ihop något så när?

Tack på förhand.
 
Inte mycket specifikt egentligen. Kolla vanliga grejer, typ glapp i fjädringslagring, hjullager osv. Speciellt om det har körts seriös enduro eller cross tar allt sådant stryk, men inte värre än på andra hojar.
 
den där börjar ju bli ganska så gammal... den typen av hoj lever ett hårt liv. även om den är billig i inköp kan den kosta dig en hel del i längden.
 
den där börjar ju bli ganska så gammal... den typen av hoj lever ett hårt liv. även om den är billig i inköp kan den kosta dig en hel del i längden.

Jo, jag misstänker det. Jag inser att en dyrare hoj kanske vart vettigare ur ett långt perspektiv, men med smal budget överlag så får jag börja här och se när det börjar bli dags att byta upp sig. :)
 
Om man kan skruva lite själv handlar det om rätt små pengar för att byta diverse lager mm., och sen har man en riktigt rolig hoj. Motorn är grym på alla underlag, från asfalt till sandcrossbana.
 
Vad skall du ha den till?

En 15 år gammal endurohoj med 4-t motor är en bomb oavsett vad du köper. Du vet inte hur nära förestående ett 10-15kkr ras är, det kan komma i morgon. Detta osvett om det står Yamaha WR450 Honda CRF 450 eller KTM 520 på plasten.

Har du tight budget och skall köra cross/enduro köp 2-t. Skall du köra grusväg köp en tyngre och tråkigare cykel typ XR650/KTM Lc4 eller liknande.
 
Crowdfunda till en dyrare hoj är inte att tänka på...?

Nää, blev så dålig stämning förra gången jag försökte få hjälp av kollektivet... ;)

Boris, väl värt att begrunda. Dock så är väl antalet vägreggade 2T för runt 10-15 ganska få. Men tack för input!
 
Vad är budgeten? Du bor ju i en bra kommun för cross och enduro så alternativet kan ju vara att köpa en ren cross och behålla landsvägsloket. Kostnaden går ner och du får roligare och kondition på köpet.
 
Långt eller kort perspektiv, se till och ha en 10 - 15 kvar i budget för oförutsedda utgifter om du ger dig på den där.
 
Vad är budgeten? Du bor ju i en bra kommun för cross och enduro så alternativet kan ju vara att köpa en ren cross och behålla landsvägsloket. Kostnaden går ner och du får roligare och kondition på köpet.

Jag vill kunna köra till & från banan på samma cykel som ger mig motionen. Ren cross är inte aktuellt.
Budgeten är låg, 10-15k.

Jag kommer behålla VTR:en oavsett.
 
Boris har tyvärr rätt. Gammal hoj utan dokumentation kan bli dyrt, men du kan givetvis ha tur. Ingen racehoj mår bra av gatukörning men i din sits hade jag letat en 450 med så få timmar som möjligt alt. en XR 600 om det är grusväg och inte riktig enduro du söker.
 
Jag vill kunna köra till & från banan på samma cykel som ger mig motionen. Ren cross är inte aktuellt.
Budgeten är låg, 10-15k.

Jag kommer behålla VTR:en oavsett.

Är budgeten så låg så borde du låta bli att köpa en öht. En fungerande endurocykel kostar 15-20kkr om den inte bara är sopor.

Det här är det bästa du får för 15kkr på blocket idag
https://www.blocket.se/stockholm/Gasgas_EC300_06_75114312.htm?ca=22&w=3

Den är 100ggr bättre än en 520 med oklara serviceförhållanden men du får ändå räkna med att där blir några tusen i underhåll relativt snart. EC300 är en förbannat bra endurocykel som håller precis hur länge som helst i motorn men den är inte direkt en njutning att köra 2 mil gata till enduroslingan....
 
Eller köp den på chans och betrakta pengarna som borta. Det kostar att hålla även gamla hojar funktionsdugliga.
Kör själv en Exc 450 -08. Vet inte hur mycket den kostar i tid och pengar. Senast var det en ny kedja innan dess en ny kolv , däck osv
 
För er info, det blev en KTM 520 EXC som hämtas på Onsdag!

Ni hittar mig i "Min KTM är dum idag"-trådar framöver.. :tummenupp
 
Grattis och välkommen till STMS (http://www.stms.nu/). Kan du skruva är det värt att lyfta på toppen och kolla kolven och cylindern samt toppen för att få viss uppfattning om hur den mår). Annars är det bara att lyssna efter missljud och hoppas att du slipper problem. Har den mest gått i skogen har den levt ett lugnt liv, motardkit kan skvallra om motsatsen.
 
Grattis och välkommen till STMS (http://www.stms.nu/). Kan du skruva är det värt att lyfta på toppen och kolla kolven och cylindern samt toppen för att få viss uppfattning om hur den mår). Annars är det bara att lyssna efter missljud och hoppas att du slipper problem. Har den mest gått i skogen har den levt ett lugnt liv, motardkit kan skvallra om motsatsen.

Jag kommer och hälsar på er på Söndag!
Ska riva isär vid tillfälle, tack för tipsen!
Den verkar ha levt ett skogsliv utan motardkit, så det blir väl jag som får skrämma den med motardkit.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top