Ktm:en hoppar till när man läger i ettan!

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Min ktm har börjat hoppa till och det blir ett högt "klonk" när man lägger i ettan från neutralen som om den inte kopplar ur, ibland t.o.m. blir det motorstopp trots att kopplingen är fullt indragen. Min svågers honda cr 250 är hur mjuk och fin som helst i växellådan. Är detta rent märkesrelaterat för ktm eller är det fel på min koppling?

niklas_gripen skrev:
2546839 Min ktm har börjat hoppa till och det blir ett högt "klonk" när man lägger i ettan från neutralen som om den inte kopplar ur, ibland t.o.m. blir det motorstopp trots att kopplingen är fullt indragen. Min svågers honda cr 250 är hur mjuk och fin som helst i växellådan. Är detta rent märkesrelaterat för ktm eller är det fel på min koppling?
Om du inte har bytt olja till en med andra egenskaper -alternativt havererat någon lamell eller slirat så länge att en stålamell slagit sig- så är nog bara att det börjar bli kallare ute. Missar man att justera en koppling allteftersom den slits så går det nämligen åt andra hållet, dvs kopplingspelet vid handtaget försvinner succesivt och tills slut slirar kopplingen, däremot går det "bättre" att koppla ur.

Mvh
J

Oftast klibbar oljan mellan skivorna när det klonkar och smäller i växellådorna.

Kolla på kopplingen.
Byt olja till Castrol MTX.

Antingen olja eller möjligtviss kopplingskorgen
grejjen är det blir spår i kopplingskorgen speciellt om man gör hårda starter, då börjar det beteendet har haft det på min förra cross. Går att fila eller så köper du en ny.

Okej, tack för svaren. Ska kolla upp de sakerna ni nämnt. Börjar med och byter till en bättre olja så får vi se. Kör på en ganska billig olja(straight 50) nu eftersom man måste byta så pass ofta.

har du manual bok? kolla isåfall vilken olja som är rekomenderad står även vilken viskositet du ska köra på i olika temperaturer

Det står "good quality SAE 10w-30" i manualen men jag provade med en Straight 50 eftersom den är billigare. Funkade uppenbarligen inte så värst bra!

Last edited:
niklas_gripen skrev:
2556454 Det står "good quality SAE 10w-30" i manualen men jag provade med en Straight 50 eftersom den är billigare. Funkade uppenbarligen inte så värst bra!

Holy gosh! :skrämd
Ja om du frångått den specade viskositeten med så mycket är jag förvånad att den var så körbar öht.

Straight 50 är rekommenderat i HD......om de ska köras i utomhustemperatuerer runt 30 grader dvs ;) I Sverige kör man dem normalt på 25w-50.

Så om du startat din kortslagiga högvarviga motor i svensk höstkyla med rak 50-olja kan jag tänka mig att det smällt när du lagt i växeln. :)

Mvh

/J

Last edited:
Jag läste helt fel i manualen. 10w-30 (alt. 20W-40) gäller för 250 sx-modellen.. På 300 exc-modellen står det ordagrant: "all models out of USA: 0,8 l engine oil 80W(Shell Gear EP 80)"
Det betyder att 50W inte borde vara några problem men det är väl lika bra att använda en olja med brett smörjområde iallafall, typ 10W-40, med tanke på Sveriges förhållandevis karga klimat.

niklas_gripen skrev:
2560899 Jag läste helt fel i manualen. 10w-30 (alt. 20W-40) gäller för 250 sx-modellen.. På 300 exc-modellen står det ordagrant: "all models out of USA: 0,8 l engine oil 80W(Shell Gear EP 80)"
Det betyder att 50W inte borde vara några problem men det är väl lika bra att använda en olja med brett smörjområde iallafall, typ 10W-40, med tanke på Sveriges förhållandevis karga klimat.
Det låter mycket kuriöst att hälla en transmissonsolja med EP-(Extreme pressure)tillsatser i motorn. Det brukar bara användas lådan i hojar med separat oljebad för växellåda och primärdrivning.

Men vad gäller viskositeten så är det många som inte känner till att i SAE-system för transmissionsoljor så har man förskjutit sifferintervallet (just för att förhindra att ngn av misstag häller en transolja i en motor).

Viskositeten hos en SAE 80W transolja motsvarar i verkligheten viskositeten hos en SAE 20W-30 motorolja!

Mvh
J

Last edited:
niklas_gripen skrev:
2556454 Det står "good quality SAE 10w-30" i manualen men jag provade med en Straight 50 eftersom den är billigare. Funkade uppenbarligen inte så värst bra!

Snacka om att vara "dumsnål".. Det blir bra mycket dyrare i längden att köra på fel olja. Castrol MTX kostar ca 85 kr/l, hur mycket tjänade du på att hälla i den raka oljan??

niklas_gripen skrev:
2560899 Jag läste helt fel i manualen. 10w-30 (alt. 20W-40) gäller för 250 sx-modellen.. På 300 exc-modellen står det ordagrant: "all models out of USA: 0,8 l engine oil 80W(Shell Gear EP 80)"

Det där kan väl inte stämma, 0.8 L motorolja är väldigt lite! :va

Edit: Oopss, tänkte inte tvåtakt...

Last edited:
Emil_in_hifi skrev:
2561050 Edit: Oopss, tänkte inte tvåtakt...

Aaaaah! :rodnar
Det hade jag också missat! Jag trodde det var en stånka. Ja det förklarar ju att de rekommenderade transolja. :död
Nåväl, straight 50 är iaf alldeles för tjock jämfört med sae80W transolja.
Solly!
/J

Hur påverkas lameller om man kör med ren cross på asfalt utan ryckutgämnare? Kan man få hack i kopplingen pga det? Eller skada lamellerna så att man får just dessa fenomen att den inte riktigt kopplar ur.

philsson skrev:
2561606 Hur påverkas lameller om man kör med ren cross på asfalt utan ryckutgämnare? Kan man få hack i kopplingen pga det? Eller skada lamellerna så att man får just dessa fenomen att den inte riktigt kopplar ur.

Det tror jag inte är några problem. HD-sportster har tex aldrig haft någon ryckutjämnare. Det är mest en komfortgrej. Ekrarna får mer pisk utan. Många motarder saknar ju också ryckutjämnare.

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2561621 Det tror jag inte är några problem. HD-sportster har tex aldrig haft någon ryckutjämnare. Det är mest en komfortgrej. Ekrarna får mer pisk utan. Många motarder saknar ju också ryckutjämnare.

/J
Jag vet att en crosslåda som för överigt är "anpassad" för ett mjukt och "slirigt" underlag kunde må dåligt av ryckig gång på asfalt. Lådan i HDn kan ju ha en annan uppbyggnad som gör att den inte tar skada eller att det finns en ryckutgämnare på något annat vis bortsett från hjulet? :confused:
Men min fråga gällde just kopplingen, om den kan ta skada av att köras utan ryckutgämnare.

Hmm har samma sak med min, fast det är ju en twin dårå! Klonkar när jag lägger i ettan och ibland när jag lägger i tvåan! Hojen ska ju in över vintern när som heöst så det får väl bli oljebyte och allt inför nästa säsong!

//Lundberg

philsson skrev:
2561742 Jag vet att en crosslåda som för överigt är "anpassad" för ett mjukt och "slirigt" underlag kunde må dåligt av ryckig gång på asfalt. Lådan i HDn kan ju ha en annan uppbyggnad som gör att den inte tar skada eller att det finns en ryckutgämnare på något annat vis bortsett från hjulet? :confused:
Men min fråga gällde just kopplingen, om den kan ta skada av att köras utan ryckutgämnare.

Tror inte du behöver vara orolig för lådan. Det som är jobbigt med twin eller stånka utan ryckutjämare är när du tex ligger bakom en bil i stan och är tvingad till en hastighet som ligger precis fel för den växeln som annars hade passat perfekt. Jag får i det läget välja en lägre växel än motorn egentligen hade behövt, så att jag kan undvika det där kritiska varvtalet när transmissionsglappet i hela drivlinan kommer i resonans och får det att låta som en stenkross. Med en ryckutjämnare så äts energin upp och resonans uppstår inte vid det kritiska varvtalet.

Sportstern har ingen som helst ryckutjämnare ens i originalutförande, varken i kopplingskorgen eller baknavet. Som sagt det finns många motarder utan ryckutjämnare om jag inte har fel. Med min trimmade motor hade jag problem med att den slet av flera ekrar under varje säsong. Nu har jag ett annat nav med en starkare ekring samt starkare ekrar. Men fortfarande utan ryckutjämnare, det blev för bökigt att bygga.

Men det finns säkert fler som kan ge dig bra svar. Du kanske ska starta en tråd om det ty det är nog dumt att vi stjäl den här tråden till ryckutjämnarprobemet.

/J

Last edited:
*/ ?>
Back