KTM drar sig ur Paris-Dakar 2010

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
KTM som har vunnit de 8 senaste Paris Dakar tävlingarna drar sig ur eftersom arrangören "ASO" inför en ny Max 450 cc regel.

Sannolikt finns det en hel del politik bakom detta och KTM har blivit för dominanta med sina rallyhojar.

Ktm anser att 450 kubikarna inte håller för dessa långlopp Following the decision for the deployment of 450cc motorcycles, which are unthinkably unsuitable for use in long-distance rallies vilket kanske stämmer då många bytte motor efter varannan etapp.

Mer att läsa här och här

Att KTM inte gillar detta är tydligt.

Det drabbar ingen fattig men enormt trist att det drabbar många privatförare då beskedet kommer så pass sent som 6 mån innan race. Verkar som KTM blir straffade för att konkurrenterna inte hänger med.


EDIT:Proffs och halvproffs får i år köra max 450cc. Amatörer med större cylindervolym får strypa effekten till en 450-nivå.
Men 2011 är det max 450 för alla!
 
Last edited:
Man kan väl tänka sig att volymbegränsningen är tänkt att sänka toppfarterna vilket i så fall är en säkerhetsåtgärd jag välkomnar. Det är lite konspiratoriskt att tro att det är designat "för att bryta KTM's dominans", för oss som kollat lite längre så är det klart att KTM fick smisk hela tiden när Yamaha satsade med Peterhansel m fl, det var först när de drog sig ur (med stora hojar) som KTM fick någon framgång trots enormt många ekipage redan tidigare.

Är det 450cc som gäller så får man väl se till att de håller med lämplig trimningsgrad. Är det cross/enduromotorer så är det inte så konstigt att de inte håller för dessa distanser.

Dåligt dock att organisationen meddelar detta så sent, tråkigt för KTM som hade allting klart redan.
 
Last edited:
Man kan väl tänka sig att volymbegränsningen är tänkt att sänka toppfarterna vilket i så fall är en säkerhetsåtgärd jag välkomnar. Det är lite konspiratoriskt att tro att det är designat "för att bryta KTM's dominans", för oss som kollat lite längre så är det klart att KTM fick smisk hela tiden när Yamaha satsade med Peterhansel m fl, det var först när de drog sig ur (med stora hojar) som KTM fick någon framgång trots enormt många ekipage redan tidigare.

Är det 450cc som gäller så får man väl se till att de håller med lämplig trimningsgrad. Är det cross/enduromotorer så är det inte så konstigt att de inte håller för dessa distanser.

Dåligt dock att organisationen meddelar detta så sent, tråkigt för KTM som hade allting klart redan.

Knappast att farten är orsaken till olyckorna, en av orsakerna till skadorna och olyckorna i förra årets Sydamerikanska rally var dammet som gjorde att sikten blev obefintlig.

Orsaken är som vanligt pengar tror jag, om man maxxar gränsen till 450cc hojar kommer flera tillverkare kunna delta.
KTM blev för dominanta och onekligen har dom sålt massivt med adventure bikes pga detta.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top