KTM blir Indiskt...

Varför så upprörd över ägarförhållande ? Dom köper knappast ett starkt varumärke för att sedan sänka det på tippen , utan dom ser det som en möjlighet att tjäna ännu mer pengar ,

Varför så upprörd över ägarförhållande ? Dom köper knappast ett starkt varumärke för att sedan sänka det på tippen , utan dom ser det som en möjlighet att tjäna ännu mer pengar ,

Dom köper, kopierar, och gör egna ktm-hojar till priset av en steriliserad höna varpå ktm kommer läggas ner.

Förbannat jävla skit.

Nu kan vi vänta oss trumbromsar och fälgar av kinesisk aluminium. För att inte tala om luftkylning och förgasare.

Ja, jag är bitter. Tycker det är fel.

Förbannat jävla skit.

Nu kan vi vänta oss trumbromsar och fälgar av kinesisk aluminium. För att inte tala om luftkylning och förgasare.

Ja, jag är bitter. Tycker det är fel.

Äh, det blir väll ingen skillnad. Vem köper ett vinstdrivande företag med ett starkt varumärke bara för att köra det i botten?

Är bajaj starka ekonomiskt så kan det ju snarare bli till det bättre.

Baja skulle i så fall som vissa säger kopiera och sälja lågkvalitetskopior. Och?

Det i sin tur skulle generera massa dollars som INTE skulle hamna på Bajajajas utvecklingskonto. De köper ett starkt varumärke, men det kommer de sannolikt inte peta så mkt i. Däremot kommer KTMs utvecklingsavdelning att växa och tvingas utibilda kineser till att rita egna bilder vilket skulle kunna leda till att vi får vänta nåt extra år på en ny benchmark-hoj. Och?

Äh, det blir väll ingen skillnad. Vem köper ett vinstdrivande företag med ett starkt varumärke bara för att köra det i botten?

Är bajaj starka ekonomiskt så kan det ju snarare bli till det bättre.

Äger inte Indien halva England redan? :va

Baja skulle i så fall som vissa säger kopiera och sälja lågkvalitetskopior. Och?

Det i sin tur skulle generera massa dollars som INTE skulle hamna på Bajajajas utvecklingskonto. De köper ett starkt varumärke, men det

kommer de sannolikt inte peta så mkt i. Däremot kommer KTMs utvecklingsavdelning att växa och tvingas utibilda kineser till att rita egna bilder vilket skulle kunna leda till att vi får vänta nåt extra år på en ny benchmark-hoj. Och?

Här har vi lite folk som har förstått hur saker fungerar :)

Jag förutspår endast vad jag själv tror kommer hände.

Ingen anledning för er att mensa upp er.

Men visst, blir det till det bättre så gråter jag inte.

Dom köper, kopierar, och gör egna ktm-hojar till priset av en steriliserad höna varpå ktm kommer läggas ner.

Då kan de ju lika gärna köpa en styck hoj, kopiera och sälja.
Finns ju ingen mening med att köpa hela företaget isf

Sladdade in på denna tråden av en slump så jag skriver (frågar) vad jag tänker och nu inte bara om Indien/KTM.

Varför är och blir folk så negativa, rädda, bakåtsträvande(,,,,,,,, ja kalla det vad man vill) inför förändringar?? Vi ska ha det som vi har det, det var bättre förr, kom inte här och förstör för oss,, etc.

Men när folk har det som de alltid haft det ja då sitter de och gnäller om hur eländigt allt är och att man skulle ändra på det ena och andra till det bättre.

Jag tror att folk generellt gillar att gnälla utan att handla.

Btw: Har ni sett den nya Volvo XC90 med trähjul och 1 cylindrig tvåtaktsmotor? Tror att motorn är en Ilo kopia från -56.

/Christer

Varför är och blir folk så negativa, rädda, bakåtsträvande(,,,,,,,, ja kalla det vad man vill) inför förändringar?? Vi ska ha det som vi har det, det var bättre förr, kom inte här och förstör för oss,, etc.

/Christer

Problemet du beskriver gäller inte alla, bara de flesta. Och skillnaden är vad skiljer de som gnäller och anser att chefer stjäl arbetares pengar, och de som gör verklighet av drömmar och skapar arbeten åt!

Den som fixar 200 arbetstillfälle åt tex åt en glesbygds ort ses på som en hjälte.

Den som 20år senare (när vi prisar ut oss själva och vår "höga" kvalitet inte räcker längre) på samma företag försöker ändra folks ingrodda "mind set" för att tex spara in på onödiga och dyra kassationer och därmed även försöker rädda företagets överlevnad alt hindra en utlandsflytt ses på som en företagsvänlig förädare!!

Jag håller dock med alla belackare ang Indien och Kina om än på ett annat sätt. Det finns all rätt att vara orolig.

Vi kommer att ha häcken full med dem för de är inte rädda att jobba och när de nu blir/är finansiellt starka och fixar det tredje X:et nämligen kvalitet (vilket man ju kan köpa nuförtiden) så kan man ju tänka sig vad som blir Y,,, Någon nämnde det lite tidigare, Benchmark!!

De flesta i Sverige har det "bättre än grisen" och är fan inte medvetna om det, någon borde hälla en tunna kallt vatten över oss,,, fan jag lackar när jag tänker på inställningen inom svensk industri.

Dessutom kan alla bil chefer och tjäna multum som alla tror att varje liten mellanchef gör det gäller bara att masa sig ur gnällstolen och visa framfötterna.

Ursäkta OT.

/Christer

Last edited:
Då kan de ju lika gärna köpa en styck hoj, kopiera och sälja.
Finns ju ingen mening med att köpa hela företaget isf

Men de kan inte sätta ktmdekaler på de hojarna, och det är ju märket KTM som är viktigt, inte vad som är under.

Edit:
Går ju att jämföra med volvos lastbilssatsning i Kina. De byggde volvolastbilar som var så mycket sämre än de de övriga, europeiska, vagnarna att de höll på att dra ner märket i träsket. Kraven för standard är inte ens i närheten lika höga där nere som här, men kraven för en VOLVO är höga. Den ekvationen går inte.

Last edited:
Men de kan inte sätta ktmdekaler på de hojarna, och det är ju märket KTM som är viktigt, inte vad som är under.

Edit:
Går ju att jämföra med volvos lastbilssatsning i Kina. De byggde volvolastbilar som var så mycket sämre än de de övriga, europeiska, vagnarna att de höll på att dra ner märket i träsket. Kraven för standard är inte ens i närheten lika höga där nere som här, men kraven för en VOLVO är höga. Den ekvationen går inte.

Är inte bilmärket Volvo kinesiskt då? Dom säljer ju som smör här hemma i svedala fortfarande, och kvalitéen är ju inte lidande av det.
Så, så länge dom fortsätter och knåpa ihop KTM maskiner där dom gör det nu, så blir det ju samma grejer som förut.
Sen så har ju KTM & Bajaj (nya stekheta KTM-125'an) redan samarbeten, så det är väl ett naturligt steg att dom skjuter in mer pengar till KTM och på så sätt kanske får ta del av KTM och kanske bygga lite egna saker - en ekonomiskoter ala Honda Innova med en 690 motor någon?
Dessutom tror jag inte att Bajaj ligger så långt efter KTM när det gäller kvalité - om dom gjorde det så skulle KTM aldrig gå med på att tillverkningen av nya 125'an är hos Bajaj.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park