KTM avgassystem

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det någon mening att byta ut SXC-dämparen mot en öppnare "raktigenommodell" eller blir det bara att låta som fan utan någon effektökning? Eller ska det till ett helsystem om det ska bli någon skillnad.Öppna upp luftburken också kanske? Jag tänkte iallafall bänka den helt original först så att man har något att jämföra med.Cykeln är en 625 SXC -03

Annars kan man ju kapa röret som går in i dämparen, så blir det en raktigenommodell. Eller köpa att bakstycke som är öppet, så kan man smacka tillbaka det gamla när man tröttnat på att den låter som satan.

Vill du ha märkbart mer effekt lär du nog få byta hela systemet (tror jag). Acrapovic är ju poppis!

Bifogat

• 10482b.jpg
    10482b.jpg
    18.4 KB · Visningar: 457
mattan;
den där bilden du bifogade, går den dära prylen/dämparslutet att köpa på typ Lelles MC lr nåt liknande?!

min SXCdämpare låter ju som en EUmoped jämfört med GPFs Sebring Twin Titan t ex.... *morr*

Hm, kapar du snutten så låter hojen mest illa, den lilla effekt ökning du får känns inte. Vi var ett gäng häristan som kapade våra å det blev ingen skillnad. Plåtigare ljud (osexigt)

sxc ljudämpren är ingen rakt igenom modell,(och blir inte heller för du kapar snutten) det sitter en vägg i mitten av den, (du ser två skruvar på vardera sida)

Låt den vara i "stealth mode"

Ändsnutten ligger på runt 800 -1000spänn

Du kan ändå inte bänka med en sxc ljuddämpare och få någon blandningskurva för att pinnen de ska stoppa in för att mäta värdena vill ha en "rakt igenom" dämpare..... du kan mäta HK men inte hur tunnt/fett den går.

Det är ganska grova krökar på en -03 så prova ett slipon.... eller har du flis så shoppa helsystem Akra verkar vara det med överlägsen kvalitet/passform......

Nä,kapa röret tänker jag inte göra.Jag provade det på Husabergaren och då lät den lika kul som en XR 600 utan insats ungefär :D Nu har jag FP ljuddämpare på den och den låter......mer!

Busaberg skrev:
Nä,kapa röret tänker jag inte göra.Jag provade det på Husabergaren och då lät den lika kul som en XR 600 utan insats ungefär :D Nu har jag FP ljuddämpare på den och den låter......mer!

FP-råKKar

Raggarn skrev:
mattan;
den där bilden du bifogade, går den dära prylen/dämparslutet att köpa på typ Lelles MC lr nåt liknande?!

min SXCdämpare låter ju som en EUmoped jämfört med GPFs Sebring Twin Titan t ex.... *morr*

sebring ska allså bröta :confused: ?.... skit, min låter som jag syr för fulla muggar, låter mer från motorn tycker jag.

Nåt man kan ta bort för att få lite mer db ?

Getingen skrev:
sebring ska allså bröta :confused: ?.... skit, min låter som jag syr för fulla muggar, låter mer från motorn tycker jag.

Nåt man kan ta bort för att få lite mer db ?

Åker du med slip-on eller helsystem?
Har du bara bytt ljuddämparen så får du nog vänja dig vid fiskebåtsljudet.... men det är bra för att de går väldigt tyst för att vara ett slip on, verkar vara ganska mycket volym i dämparen.....

det är hel system på den.
Fast det där med fiskebåts ljudet stämmer bra, gräsklippare typ.

Getingen skrev:
det är hel system på den.
Fast det där med fiskebåts ljudet stämmer bra, gräsklippare typ.

haha!
där satte du huvet på spiken...
gräsklippare var ordet.
det låter mera från motorn är dämparen, ett "klackigt" ljud som låter väldigt billigt...

alltså, om man har en SXCdämpare med bytta krökar (mellandämparen e borttagen), kan man då "raka till" röret i dämparen????för att få en murrigare ljud...

nää, låt sxc dämparen vara (tycker jag) du får ett plåtigare å vissligare ljud ur den, den låter ju självklart mera men.... Typ det är väl okej att låta lite mera ifall man får effekt av det, annar är det väl lite moppevarning att bara få den att låta mera. så den låter snabbare :D

Du gör som du vill, jag ångrade mig att jag kapade snutten ivf....

aha, oki tom byron...

får väl låta skiten sitta kvar.
det var Ragnar på LellesMC som sade att den var lika ba som ett Sebring... my ass...

Supermoto dämpen då från KTM? Ser likadan ut som sxc men har rakt rör, är ganska mycket bröligare etc. Den funderade jag på att kränga på efter inkörningen men den kanske låter för mycket, nån som kör på gatan med sån?

Saxat från www.schneidercycles.de :

Silencer Super Moto
All KTM 400-640, 93' ' and up, 3,2 kg, 98dB(A)
11715b.jpg

Silencer Super Moto Racing
The difference to the SXC is the straight inner pipe. This gives more flow and more HP.
( The SXC has a 2 section system )
Racing only 98 dB(A)

Last edited:
Brodde här på forumet har ett Supermoto Slipon och den får han INTE ha på Rörken i alla fall. :D
Låter en väll en del men han har den på gatan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT