Ktm 990 SMR 2010 Eller Ktm 950 SMR 2008

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
06an hittad å köpt...
Tjena har nu åkt sport hoj ett tag Suzuki Gsxr 1000. Förra sommaren prövade jag polarens Ktm 950 sm. Självklart va detta riktigt kul. Och nu här i förra veckan så körde jag en ny 2010 Ktm 990 Smr och det va fan forfarande jäkligt kul, de va länge sen jag garvade så mycke för mig själv under åkturen.

Till frågan nu då. Ktm 950 smr 08a mot Ktm 990 smr 10a. Självklart vet jag att 990 har runt 50 kubik mer och ca 15 hk mer och insprut istället för förgasare mm.
Men frågan e om det är jätte stor skillnad i vrid ax och stabilitet på dessa hojar. Det är ju som sagt lite skillnad på 90000 och 132000 kr

Tacksam för svar från nån som har kört bägge hojarna, Vill gärna skaffa en nu:banana
 
Har inte kört nån av dom men varit/är jävligt sugen på en 990 smr. Det som avgör valet är om du gillar bakhjulskörning eller inte...

950:n har problem med soppatillförseln vid längre bakhjulskörning, den börjar hacka och gå dåligt. Vore det inte för det felet så skulle jag gärna köpa en sådan... Men att köpa en motard som inte klarar av ett par kilometer på bakhjulet är inget alternativ för min del.

Så skulle jag köpa en skulle det bli en 990 :tummenupp
 
Ok, vet att det finns hur många inlägg som helst här på sporthoj om folk som har problem med det. Finns även dom som klarat sig utan problem, personligen skulle jag inte chansa om jag skulle köpa en motard.
 
Nu var det några år sedan jag körde 990 och 950 men mitt bestående intryck efter körningarna (körde dom samma dag) var hur mycket stabilare och kvickare 990 kändes. Jag trivdes inte alls på 950. Dynan var svampig och tog bort för mycket feedback från hojen och chassiet kändes allmänt löst i tyglarna så hojen ålade sig när jag pressade den i kurvor, både på gas och broms. Det tillsammans med lägre effekt, båda hojarna skulle må bra av mer effekt, gör valet enkelt för mig, superduke 990 vinner lätt över 950.
 
Köp -09'an i jönköping då för 123! Ingen skillnad mellan -09 och -10, ja förutom då att den ena har varit oandvänd i ett år.

990 SMR helt klart annars...exklusiv hoj i det här landet om inte annat. Och den är den som är mest bananpassad vad gäller fjädring och chassi, den mindre tanken har ju gjort den fula profilen från 950/990 SM mot en riktigt trevlig syn + att körställning är bättre.
Så skillnad i ax lär det endast vara av akademiskt betydelse, men den stramare och kortslagigare fjädringen gör nog SMR till den hoj som du bäst skulle trivas med som kommer från en gixxer.

Men det visste du ju redan, så enda anledning till att inte köpa en SMR är att den kostar pengar som man inte har. Sparade pengar som man har är inga bra pengar om man köpt nått som man inte ville ha :fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top