KTM 950 som SM - från fabrik

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kolla längst ner på framsidan av tidningen i den här tråden.
Jag har skrivit längre ner vad som sägs på MCN's hemsida.

Ingen tvättäkta SM viserligen men nog en klockren konkurrent till Highland.
 
lc81.jpg
 
Oj oj, den såg tung ut den där!

Angående konkurrens så tyckte väl SMM att Highlanden var så mycke mer än KTM´s 950? :)
 
Ser klart porrig ut. Hoppas den kommer till nästa år ska bli kul att provköra
 
Den orangea är inte samma som finns i MCN :mattias


Det är en firma i tyskland (minns inte namnet) som moddar hojarna själva. Kolla bakstänkan bara. Känns igen från ett visst blågult märke...
Och den där framme ser identisk ut med äldre LC4or...

Men gissningsvis kommer nog KTMs egna att vara hyfsat lik den.
Fast det skulle ju kunna vara så att MCN snubblat över KMS bilder och tror att det är en officiell KTMprodukt...


Edit: Eller så kollar man på bilden och ser att de heter kms-racing :brinnerup

Smakar det så kostar det:
Neupreis Original KTM LC8 Adventure: CHF 18'000.- ( ~ EUR 12'000.- )
Neupreis KMS KTM LC8 Supermoto: CHF 22'980.- ( ~ EUR 14'480.- )
Preis für KMS LC8 Supermoto Umbaukit: CHF 5'980.- ( ~ EUR 3750.- )
 
Last edited:
Någon som e sugen på en Highland så ska jag ev sälja min :gråta
Pm för info.
 
Nån som vet något mer om KTM 950/990 Supermotard? Har letat på KTM:s hemsida utan att hitta någon info om den.

Kommer den att produceras? När kan den tänkas komma isf? Vikt och HK är det väll knappast nån som vet kan jag tro...

Edit: Hittade lite info om den på nätet kan nog va riktigt kul :D
 
Last edited:
Hmmm, hittade ännu mer nu när jag letade lite seriöst :rolleyes:

Torrvikt på 184kg och 98 bhp var dom uppgifter jag hittade. Faan va trist då, min Blade väger 169kg torr (med alla kåpor på, dvs max 165kg nu) och har 150hk (ej bhp).

Men motorn kan nog va riktigt skön på 950:n, har dom sedan vett att göra reservdelar och plast lika billigt till den som till sina andra motarder så kan det ändå vara ett lockande alternativ :)
 
Teknisk spec:

TECHNICAL SPECIFICATION (STATUS SEPTEMBER 2004)

ENGINE - 2-Cylinder, 4-Stroke, V 75°
Displacement - 942 cc
Bore x Stroke - 100 x 60 mm
Performance - 72 kW / 8000 rpm
Max. torque - 90 Nm / 7000 rpm
Compression ratio - 11.5 : 1
Starter - E-starter
Transmission - 6 gears, dog clutch engagement
Fuel - 95 ROZ
Mixture - conditioning Keihin carburetor CRVD 43
Control - DOHC
Valve - Spur-gear driven tooth-type chain
Lubrication - Pressure circulation lubrication
Engine oil - Motorex Power Synt 4T, SAE 10W-50
Primary drive - 67 : 35
Cooling - Liquid cooling
Clutch - Wet multi-disc clutch, hydraulically operated
Ignition - Denso battery ignition
Spark plug - NGK CR 8 EK
Frame - Chromium molybdenum tubular space frame, powder-coated
Subframe - Aluminum
Handlebar - Aluminum conified
Suspension - front, WP-USD 48 Multi Adjuster PA
Suspension - rear, WP-Multi Adjuster
Suspension travel - front/rear 225 / 225 mm
Brake - front, Double disc Ø 305 mm
Brake - rear, Disc Ø 240 mm
Rim front/rear - 3.5 x 17" / 5.5 x 17“
Tyre front/rear - 120/70 - 17“ / 180/55 - 17“
Transmission ratio - 17:42
Battery - 12V / 12 Ah
Steering head - angle 64.6°
Wheelcaster - 110 mm
Wheelbase - 1510 mm
Ground clearance (unloaded) - 250 mm
Seat height (unloaded) - 885 mm
Tank capacity (approx.) - 16 l
Weight (ready to race, no fuel) - approx. 189 kg
 
Ktm 950

Enligt vad jag har hört skall den komma till nästa säsong...Men man vet ju aldrig. Dom hade ju en "färdig" i montern på mc-mässan.

Hade personligen hellre köpt en Superduke......För 950 känns mer som en motard på "pappret" än i verkligheten......Om man säger så.....
 
Den var iaf riktigt jävla fet. Skulle inte tacka nej till en sådan. Fast det dröjer några år innan jag får köra en sådan :P
 
b-man skrev:
Enligt vad jag har hört skall den komma till nästa säsong...Men man vet ju aldrig. Dom hade ju en "färdig" i montern på mc-mässan.

Hade personligen hellre köpt en Superduke......För 950 känns mer som en motard på "pappret" än i verkligheten......Om man säger så.....

Tjena Ola

Jo, en motard som väger över 180kg känns ju inte riktigt äkta.. Kunde dom fått ner den till max 160kg så hade det varit lite annorlunda, nu väger den ju som sagt 20kg mer än bladen :rolleyes:

Hur trivs du med dina nya hoj då? Kört mycket?
 
MackeNo1 skrev:
Tjena Ola

Jo, en motard som väger över 180kg känns ju inte riktigt äkta.. Kunde dom fått ner den till max 160kg så hade det varit lite annorlunda, nu väger den ju som sagt 20kg mer än bladen :rolleyes:

Är vikt angiven som "ready to race, no fuel" verkligen samma sak som torrvikt då?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top