KTM 85sx - blir svårstartad när varm (2-takt)

DexterDave

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2023
Hoj
KTM 85sx
Hallå har lite problem
Hojen en Ktm 85SX har alltid startat fint varm- 1:a, 2:a kicken
(kanske 4:e när den är kall).

Nu så är den rent svårstartad när den körts en stund.
Även tomgången går trögt och den stannar rentav på tomgången som är ganska hög vanligtvis.

Jag har kollat och bytt växel-oljan = klar
Förgasaren såg ren och fin ut (rensade dock inte flottören eller tomgångs-kanalen)
Luftfiltret är bra
Bytte bensin - nu 2% oljeblandad alkylat
Det finns kylvatten och det bubblar i kylaren (dvs impellern gör sitt jobb)
Kolv och kolvringar c:a 15 timmar

Men det verkar som om det är värmerelaterat.
Vad göra?

Om det bubblar i din kylare så kanske du har en läckande topplockspackning. Det har du dock säkert redan kollat.

Vaddå - ska det inte bubbla i kylaren? Fast bubbla och bubbla är ju svårt att dechiffrera - hur brukar det se ut när vattnet rusar runt?
(Har inte kollat topplockspackning eller cyl-fots packning) Tror att cyl-foten läcker lite men trodde man kunde igga det :(

Vaddå - ska det inte bubbla i kylaren? Fast bubbla och bubbla är ju svårt att dechiffrera - hur brukar det se ut när vattnet rusar runt?
(Har inte kollat topplockspackning eller cyl-fots packning) Tror att cyl-foten läcker lite men trodde man kunde igga det :(
Om det typ kokar och blir värre om du gasar så är det fel, ta av kylarlocket först bara.
(Och som ett litet tips, kylarvattnet kan vara varmt och det är övertryck i kylsystemet normalt så akta dig för het ånga när du öppnar locket när det är varmt).

Konstatera fel först.

Om det läcker något vid cylinderfoten så bör du byta packningen där samtidigt som du byter toppblockspackningen.
Toppen kan behöva riktplanas.

Kolla lite på YT om hur det går till. Sök på: cylinder head removal och din hojmodell.

Om du vågar skriva var du bor så kanske du kan få hands on tips från nån som bor i närheten.

Är det cylinderfotspackning borde den kunna rusa pga tjuvluft och kanske gå att identifiera med startgas kring misstänkt läckage. Läckage i topp har du redan fått svar på.

Annars kan det bero på dåligt komp att den blir svår när den är varm. Allting sväller inklusive kolvringsgapet så kanske mäta det och se vad det ligger på om det andra är som det ska.

Om det typ kokar och blir värre om du gasar så är det fel, ta av kylarlocket först bara.
(Och som ett litet tips, kylarvattnet kan vara varmt och det är övertryck i kylsystemet normalt så akta dig för het ånga när du öppnar locket när det är varmt).

Vattenpumpen ger ju den effekten att det ser ut att koka när man gasar.

Ja nu är det lite tvetydigt för mig hur mkt det ska bubbla i kylaren, impellern drivs ju av motorvarvet.
På sonens moppe så ser det ut som en liten akvariepump, men på crossen så virvlar det ordentligt. Jag ska kolla om det verkar vara luft.

Ja nu är det lite tvetydigt för mig hur mkt det ska bubbla i kylaren, impellern drivs ju av motorvarvet.
På sonens moppe så ser det ut som en liten akvariepump, men på crossen så virvlar det ordentligt. Jag ska kolla om det verkar vara luft.

Det bubblar så in i helvete särskilt när man gasar så det går inte hitta läkage på det viset. Läcker toppen så brukar kylarvätskan missförgas.

Men du skrev ju att cylinderfotspackningen läcker så byt den och eftersom den ändå ska isär skulle jag byta den där kolven också. 15h är inte så lite på en 85a.
Och så kan du ju slänga ett öga på o-ringarna i toppen samtidigt men dom brukar nog mest bara gå sönder när man mekar.

Går hojen perfekt på låga varvtal när man kör?

Tack, bra då vet vi att det är normalt att det bubblar.
Ska kolla färgen på kylarvätskan; har precis bytt packning till impellern - då läckte kylvätskan ner i oljan och oljan såg ut som oboj, fy.

Om den går normalt - svårt att säga; den blev ju svårstartad och dör på tomgången, men svårt att säga hur den är när man kör; inte jag som kör (12-åringen).

Tack, bra då vet vi att det är normalt att det bubblar.
Ska kolla färgen på kylarvätskan; har precis bytt packning till impellern - då läckte kylvätskan ner i oljan och oljan såg ut som oboj, fy.

Om den går normalt - svårt att säga; den blev ju svårstartad och dör på tomgången, men svårt att säga hur den är när man kör; inte jag som kör (12-åringen).

Ok en 12-åring vet ju inte hur det ska vara och kan ju fort anpassa körningen så att det ändå fungerar.
Det är alltså bara en teori men om lågfartsmunstycket är igensatt så får den för lite bränsle på lågfart och då blir den nog lite svårare att starta.
När motorn är kall använder du ju choken så därför märker man inte det när motorn är kall.
Säger inte att det är vad som är felet men det tål att beakta.

Får den för lite bränsle på låga så svarar den dålig på gasen från början. När man väl har farten uppe, varvar och använder kopplingen märks det inte så mycket. Om du står med varm motor på tomgång och vrider på gasen så ska motorn svara direkt. Får den för lite bränsle så vill motorn på att sucka istället för att varva upp.
Man kan oftast kringgå sucken genom att inte vrida så snabbt på gasen, det leder till att man måste hålla mer varv på motorn och slira mer koppling för att komma iväg.

Väl tänkt, Two-Stroke-man. Så glad att du hjälper till!
Vi har aldrig behövt choka den, det har alltid gått att starta utan choke.
När jag byter reed-bladen så ska jag rensa lågfartsmunstycket också.

Sucken verkar bekant - när den var varm, så dog den ibland när man försökte gasa upp den !!

Rensade lågfartmunstycket och vände på Reed-bladen. Nu fungerar den som den ska.
Ska köpa nya Reed-blad de här gamla verkar ha slagit sig nån 0.1 mm och det räcker nog för att det ska släppa in för mkt.

Hallå igen. Näe det gick inte över m nya Reed-blad.

Min slutsats nu är att den blir svårstartad när den blivit varm, den startade 1:a kicken som kall efter att vi bytte Reed-bladen. Kul, men efter 5 minuters körning så måste den rullas igång och det funkar inte m 12-åring på crossbanan.

Det måste ju ändå vara otillräcklig kylning.
Ska prova att "avkalka" kylarvattnet (ja, har kört kranvatten...)
Men impellern verkar snurra vattnet, det är inga uppanbara luftläckor.
Möjligen lite små små bubblor när man tittar ner i kylarn på tomgång.
Men vattnet cirkulerar och blir varmt snabbt, så nån nytta gör det.

Tack för alla tidigare svar,
kom med lite mer pepp nu så jag får ordning på skiten!!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...