Ktm 690

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Tänkte att jag måste starta en tråd för KTM 690, vissa tycker den är grotesk, andra gillar den skarpt.
För mig så växer hojen för var gång man kör den, den blir bättre för vaje tur.

Stora ämnen kring denna hoj är ju blås, drevning därför måste vi ta i tu med dessa frågor och varför inte dedikera en tråd till endast KTM 690.

Någon som vet en bra guide för underhåll på 690 så släng upp den i denna tråden! Mecktips och annat nyttigt är också mycket välkommet!


// Hakis
 
Last edited:
Har själv beställt en 690 med Akropovic :yoparty
Den kommer nästa vecka hoppas jag.
Funderar också på att dreva om den, men först vill jag ha hem den
och testa lite :D
 
Jag gillar iaf 690:n. Den svarta är snyggast i mina ögon. Sen med nytt system och lite sånt blir den nog ännu bättre :)
 
:tummenupp
 
Last edited:
Har själv beställt en 690 med Akropovic :yoparty
Den kommer nästa vecka hoppas jag.
Funderar också på att dreva om den, men först vill jag ha hem den
och testa lite :D

Var ute o körde idag mellan regnskurarna med mitt nya en kugg mindre drev.
Kännde inte så mycket skilnad om jag ska vara ärlig, drog inte på för fullt eftersom jag är inne på mina två första mil med hojen.
Provade att dra upp den lite, man fick vålda ganska mycket i tvåan så jag kan med all säkrehet säga att det behövs ett ACRA samt mins 42 kugg bak, kanske tillomed 44....:gnissla

Men fan vilken skillnad det är mot gammla lc4:or... allt känns mycket mer stabilt, mer lättsvängt och fan så mycket mer lättbromsat, lättväxlat jag är positivt överaskad! Man känner verkligen att dom har vidareutvecklat lc4:an det vibrerar knapp alls. Det ända som kärvar lite är växlingarna, man måste var snäll mot lådan då kopplingen verkar behöva en justering så den kopplar ända in lite lättare... men fan vilken go hoj, sjukt smidig för att väga 150 kg...

hittade denna bild, ser ut som ett leo vince. Undar ifall det är hemma meckat eller det kommer att finnas i handeln snart...
Kalnik042007_16.jpg
 
Var ute o körde idag mellan regnskurarna med mitt nya en kugg mindre drev.
Kännde inte så mycket skilnad om jag ska vara ärlig, drog inte på för fullt eftersom jag är inne på mina två första mil med hojen.
Provade att dra upp den lite, man fick vålda ganska mycket i tvåan så jag kan med all säkrehet säga att det behövs ett ACRA samt mins 42 kugg bak, kanske tillomed 44....:gnissla

Men fan vilken skillnad det är mot gammla lc4:or... allt känns mycket mer stabilt, mer lättsvängt och fan så mycket mer lättbromsat, lättväxlat jag är positivt överaskad! Man känner verkligen att dom har vidareutvecklat lc4:an det vibrerar knapp alls. Det ända som kärvar lite är växlingarna, man måste var snäll mot lådan då kopplingen verkar behöva en justering så den kopplar ända in lite lättare... men fan vilken go hoj, sjukt smidig för att väga 150 kg...

hittade denna bild, ser ut som ett leo vince. Undar ifall det är hemma meckat eller det kommer att finnas i handeln snart...
Kalnik042007_16.jpg

Det är wings! www.wings.si
Har själv ett par till min 950sm.
 
5900 med frakt.

Fan va nice. Mailade mannen som ansvarar för europa och dom som säljer i canada/usa men bara dom i canada som svarat ännu, det skulle gå på ca 760EURO. Tycker detta verkar ganska rimligt på acras ligger mycket värre i pris.
Det verkar finnas många som är nöjda med wings:tummenupp
 
Jag testade en 690 hos lelles under KTM dagarna.
Jag vet inte om det va något galet med den hojen, men den gick som en påse nötter.
Mortorkaraktären föl mig inte alls i smaken.
Bra mycket mer ork i min gamla 640.

Men i Chasi va den skön, bromsar och styvheten va över förväntan.
Men motorn bara tvekade hela tiden och skorrade när man gav benet.

Hoppas ni är nöjd med era, och hojen jag tetade inte hade alla indianer i kanoten.
 
Nu har jag hämtat min svarta 690 hos Lelles :).
Jag hade även beställt Akropovic men dem har inte kommit än.
Ska testa lite först innan jag bestämmer mig om jag ska dreva om eller inte.

Det är min första supermotard, jag har kört gixxer och customhojar innan.
Vilken skillnad det var på småvägarna jämfört gixxern :hihi

Ska ut och köra nu innan jag börjar jobba :yoparty .
 
Fan va nice. Mailade mannen som ansvarar för europa och dom som säljer i canada/usa men bara dom i canada som svarat ännu, det skulle gå på ca 760EURO. Tycker detta verkar ganska rimligt på acras ligger mycket värre i pris.
Det verkar finnas många som är nöjda med wings:tummenupp

Vet inte om du räknat på det men det brukar väl tillkomma en del när man beställer från länder utanför EU?
 
Fick höra av polarn att man ska köra in 690 med "specialolja", stämmer det?
Om det stämmer, vilken "specialolja" skall man använda sig av då?

Såg annars att KTM vill att man använder sig av den billiga helsyntetiska 10W/60 oljan.
 
Dom syftar nog på mineralolja, Tror KTM har det i alla sina hojar innan 100mila servicen. Ska visst göra så inkörningen av morton slits in bättre.
 
ktm 690 1a provturen

Kanon, tack för svaret.

Har kört de första 10 milen med min nya 690. blandade känslor, tycker seriöst att den e slö, ettans växel e inte mkt o ha, 2 ok men efter 3500 rpm. Växellådan känns sådär, växlar går inte i ordentligt, hamnar ofta i mellanläge, speciellt mellan 4,5 & 6. lite besviken faktiskt.
chassit känns bra, dock lite "ranglig fram", frambromsen e sådär.
Vetefan men det känns verkligen som om hojen e strypt, snäll effektkurva, den mesta effekten ligger på övremellanregistret, dvs över 4500 rpm dock inte så imponerande. Står i kvalet om det e en hoj och ha kvar, kanske blir det bättre med akrapovic system men som det e nu så känns hojen trött, lite ranglig i framändan. Ktm uppger över 60 hästar men ärligt talat, var e de?
Jag vill ju så gärna gilla 690 men efter mina föra 10 milen så e jag oerhört besviken.Vad säger ni andra som har 690?? hur uppfattar ni den??
Förra säsongen körde jag Husqvarna 610 SM -02 och den kändes betydligt piggare med bättre bottenvid och bättre toppeffekt.
 
Har provkört en med helsystem från Akropovic & omdrevat och det var en stor skillnad mot original.

Annars är jag nöjd med min. Har inte hunnit köra så många mil än, ett tiotal. Den går bara bättre och bättre. Akropovic åker på vid första servicen :D

Det är min första motard så jag har inget att jämföra med, men slö känns den inte.
 
Har kört de första 10 milen med min nya 690. blandade känslor, tycker seriöst att den e slö, ettans växel e inte mkt o ha, 2 ok men efter 3500 rpm. Växellådan känns sådär, växlar går inte i ordentligt, hamnar ofta i mellanläge, speciellt mellan 4,5 & 6. lite besviken faktiskt.
chassit känns bra, dock lite "ranglig fram", frambromsen e sådär.
Vetefan men det känns verkligen som om hojen e strypt, snäll effektkurva, den mesta effekten ligger på övremellanregistret, dvs över 4500 rpm dock inte så imponerande. Står i kvalet om det e en hoj och ha kvar, kanske blir det bättre med akrapovic system men som det e nu så känns hojen trött, lite ranglig i framändan. Ktm uppger över 60 hästar men ärligt talat, var e de?
Jag vill ju så gärna gilla 690 men efter mina föra 10 milen så e jag oerhört besviken.Vad säger ni andra som har 690?? hur uppfattar ni den??
Förra säsongen körde jag Husqvarna 610 SM -02 och den kändes betydligt piggare med bättre bottenvid och bättre toppeffekt.
den kommer att gå bättre och bättre upp till 2-300 MIL sen är den inkörd ordentligt.:tummenupp
 
Venter på min KTM 690 Prestige. Kommer i begynnelsen av juni. Ønsker å skifte dreving og anlegg. Hva er det som gjelder rekomanderes...Akrapovic Titanium Silencer med EC-Certificate...i flg min forhandler trenger man ikke mapping...Er innsprutningsystemet selvjusterende..Bør en vente til sykkelen er innkjørt? HVilke drev anbefales...KTM Stealth 42 og KTM Steel 15..front. Kan original (stock) kjede benyttes? Meget takknemlig for svar. Kommer fra Norge og det er ikke mange med erfaring med KTM 690
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top