Ktm 690 sm avgasrör

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SM -07
God morgon!

Igår var jag ute och åkte lite hoj i det fina vårvädret. På väg in i en cirkulationsplats var det kö, jag stannade i kön och bakom mig kommer en skitig och rostig jävla Vovo V70 och dammar rakt in i bakänden på min kära ktm. Hojen kilades på nåt vis fast mellan Volvos kofångare och vägen, delar av hojen hamnade in i bilens kylare.

Jag klarade mig helt utan skador men hojen däremot blev inte lika glad. Spräckt baklyse, kapade blinkers, knäckt regplåtshållare, skev bakhjulsfälg, tilltryckta avgasrör och grenröret blev krokigt. Vet inte hur bromsok, drev, sving osv mår men hojen står nu på verkstad och de ska kika på den direkt på måndag.

På hojen sitter det idag ett par Hard Parts pipor som inte finns att köpa längre så de blir utbytta, verkstans förslag var akrapovic. Personligen tycker jag akras slipons till 690sm inte ser så heta ut så jag skulle hellre egentligen vilja ha helsystem men det kostar ju en skaplig slant. Frågan är om nån vet vad ett originalgrenrör kostar? Akras slipons ligger runt 11500 såg jag sen tillkommer grenröret så slutnotan lär väl bli en ansenlig summa.

Nån som har liknande erfarenhet av försäkringsärenden? Vad kan man få och vad kan man inte?

/Daniel
 
Last edited:
Skönt att det gick bra med dig iaf:-)
Du skrev att piporna gick sönder och samt krokigt grenrör. Då ska ju försäkringsbolaget ersätta liknande. Original är nästan samma pris som eftermarknads.

Fråga dom om det skulle vara okej med en annan variant av avgas system.
Piporna och grenröret måste bytas i vilket fall, sparar FB några kronor på att inte köpa original så blir dom glada. Pengar är alltid pengar för dom.
I värsta fall kanske du får lägga några kronor själv, men det kan ju vara värt det med att få precis som man vill ha det.



Wings 690 SM.jpg

Wings har ju bra passform och låter som akra säger dom.
Wings har nästan alltid under 50% av priset på akra.
 
Last edited:
Jorå huvudsaken att man mår bra, materiella saker går alltid att ersätta. Har kikat lite på wingsburkarna förut och de se helt klart intressanta ut. Säljer de helsystem oxå eller är det bara slipons som gäller? Tycker Akras helsystemsburkar ser skitfina ut men tveksamt om försäkringsbolaget betalar för nåt sånt, speciellt när de som satt på kostade knappt hälften?
 
Skönt att du klarade dig utan större skador.

Jag var med om en liknande sak för 2år sedan.
Jag saktade in för att släppa över folk vid ett övergångsställ men bilen bakom tyckte inte alls jag skulle gjort det..

Då hade jag en XT660R -04 som var värd ca 35000:-
På min hoj så förstördes avgassystemet, i princip all plast samt att bakramen vart sned.
På XT660 sitter bakramen ihop med vanliga ramen så de blev att de löste in hojen..

Din hoj borde ha ett snarlikt värde så har du tur/otur (beroende på hur man ser det..) så finns det nog en risk att de löser in din hoj..

Wings säljer förresten enbart burkarna. KTM original grenrör kostar dock ca 7500kr, hardparts akraljuddämpare går på ca 14000:-.
Wingsdämpare går på ca 5000-5500kr och akra titangrenrör kostar ca 9600kr.
Så den totala kostnaden med Wingsdämpare och titan grenrör blir ju faktiskt lägre än original med akraljuddämpare :)
Så ifall det blir att de reparerar den så kan du ju försöka få de grejerna istället.

Oddsen dock att de reparerar den kanske inte är alltför höga, även om den "bara" har de skador du skrivit.
Avgassystem+bakfälg+plast blir ju bara det 7500+14000+6800+3000=31300 sen tillkommer ytterligare grejer som blivit skadat samt jobbet.
 
Ofyfan nu gör du mig galet orolig... Det vore ju sjukt störigt om de får för sig att lösa in hojen, jag är ju nöjd som fasen med min orangea fara! Hur brukar det bli om de får för sig att lösa in? Din hoj som hade ett marknadsvärde på 35k, fick du det eller är de generösa och ger en mer?

Jo kostnaderna lär ju dra iväg, helt klart. Risken är ju att kärringen bakom ratten pajade bromsok & skiva oxå, tyckte det gnisslade lite konstigt om bakbromsen när jag provbromsade men samtidigt var den ju överfull av kylarvatten och glykol. Om svingen tagit stryk oxå så blir ju kostnaderna motsvarande en ny hoj ju, hon parkerade ju trots allt sin jävla V70 på mitt bakdäck... :huvet

Fan att folk inte kan hantera sina fordon som man ska.....
 
Ofyfan nu gör du mig galet orolig... Det vore ju sjukt störigt om de får för sig att lösa in hojen, jag är ju nöjd som fasen med min orangea fara! Hur brukar det bli om de får för sig att lösa in? Din hoj som hade ett marknadsvärde på 35k, fick du det eller är de generösa och ger en mer?

Jo kostnaderna lär ju dra iväg, helt klart. Risken är ju att kärringen bakom ratten pajade bromsok & skiva oxå, tyckte det gnisslade lite konstigt om bakbromsen när jag provbromsade men samtidigt var den ju överfull av kylarvatten och glykol. Om svingen tagit stryk oxå så blir ju kostnaderna motsvarande en ny hoj ju, hon parkerade ju trots allt sin jävla V70 på mitt bakdäck... :huvet

Fan att folk inte kan hantera sina fordon som man ska.....

Saken var den att i mitt fall så frågade jag en mcfirma och enligt deras listor var min hoj värd 32000kr. Utöver det så hade jag dagen innan monterat ett flång nytt helsystem som var "specialbeställt" från England.
Första budet jag fick var på 30000kr, efter ett telefonsamtal så kunde de erbjuda 32000kr.
Det var max vad de ville erbjuda mig utan att jag behövde pressa dem.
Jag var inte nöjd med deras bud så jag avvaktade lite och läste på lite om vad det egentligen är som gäller.. Det visade sig att om jag inte är nöjd med deras bud så lär man koppla in en utomstående värderingsman, värderar han hojen för mer än bolagets bud så får f-bolaget stå för värderingen, blir däremot värderingen lägre eller samma som f-bolaget så får du pröjsa den.

Så jag ringde min handläggare och sa att jag ville ha 36-38k (kommer inte ihåg exakt belopp då det var 2år sedan) annars skulle jag beställa en värdering samt att jag skulle ha en hyrhoj under tiden. Då insåg handläggaren att kostaden för en hyrhoj ett par veckor samt en värdering ganska snabbt överstiger de tusenlappar extra jag ville ha, så jag fick det jag begärde..
Tyvärr kan du nog mer eller mindre räkna med ett ganska lågt bud till en början, men har du tur så får du ett vettigt bud från början.

Ring och hör med verkstaden kring lunch imorgon. Ifall de har hunnit börja kika på hojen så kan de nog ganska snabbt säga vad de tror, om det blir reparation eller inlösen. Jag blev påkörd kring lunch och redan 2-3h senare ringde jag in och pratade med verkstaden och redan då trodde de att den skulle bli inlöst.
 
Har suttit o kikat lite på reservdelar nu ikväll. Det blir ingen billig historia för försäkringsbolaget. Om det inte finns fler fel än de jag sett så landar det på ca 35 tusen beroende på hur snabbt de jobbar. Jag är dock rädd för att bromsskivan och oket oxå fått sig en smäll :huvet Fanfanfan oxå!!

Skulle egentligen behöva en lånehoj eller liknande oxå så jag kan ta mig till jobbet utan massa meck, är det nåt man kan få ut?
 
Har suttit o kikat lite på reservdelar nu ikväll. Det blir ingen billig historia för försäkringsbolaget. Om det inte finns fler fel än de jag sett så landar det på ca 35 tusen beroende på hur snabbt de jobbar. Jag är dock rädd för att bromsskivan och oket oxå fått sig en smäll :huvet Fanfanfan oxå!!

Skulle egentligen behöva en lånehoj eller liknande oxå så jag kan ta mig till jobbet utan massa meck, är det nåt man kan få ut?
I ditt fall så är du inte vållande till olyckan så det går via personen som körde på dig försäkring.
Så du bör kunna få ut en lånehoj eller liknande. Ring ditt F-bolag imorgon och berätta läget så ska nog de kunna hjälpa dig.

Vet att en kompis fick behålla sin bil efter en olycka samt att han fick pengar att laga den för. Beroende på hur illa det är kanske du själv kan laga det snabbare än vad firman kan och vad ditt bolag anser.
 
Pratade med Bilsport&MC nu på morgonen... De lät inte allt för villiga att ge mig någon som helst form av ersättningsfordon under tiden min hoj är på verkstaden. Tycker inte att han jag pratade med lät speciellt engagerad över huvud taget.. :(

Nu återstår det väl bara att se vad verkstaden kommer fram till och vad slutnotan landar på...
 
Pratade med volvia som är bilens försäkringsbolag och de lät riktigt tillmötesgående. Hyrbil under tiden var inga problem. Bara formalian blir klar så kan jag hämta ut en bil. :tummenupp
 
Pratade med volvia som är bilens försäkringsbolag och de lät riktigt tillmötesgående. Hyrbil under tiden var inga problem. Bara formalian blir klar så kan jag hämta ut en bil. :tummenupp

Skönt att den delen löser sig för dig. Vid min olycka så var det också personen som körde på mig's försäkringsbolag som jag fick ha den mesta kontakten med.
 
Va det dem som bestämde att hojen skulle lösas in oxå eller var det ditt bolag? Jag tänker att om jag ska ta ut en bil oxå så lär det ju gå ett par tusen till på det men tyvärr har jag inget val... Är inte så sugen på att cykla till jobbet..
 
Hörde från en jobbarpolare igår att bilförsäkringsbolag löser in bilar när reparationskostnaderna ligger på ca 60% och mer... Vet inte hur väl det stämmer men det låter inte helt otroligt heller... Nån skillnad på hojar tro?
 
Pratade precis med verkstaden.. Reparation pågår och delar beställda... Hoppas på att få hämta ut den redan på fredag :yoparty

Runt 29000 gick delarna på och tydligen inga klagomål från försäkringsbolaget.. Egentligen inte så sugen på akrablåsen så om någon här på forumet är intresserad av att köpa så kan vi säkert diskutera :tummenupp
 
Pratade precis med verkstaden.. Reparation pågår och delar beställda... Hoppas på att få hämta ut den redan på fredag :yoparty

Runt 29000 gick delarna på och tydligen inga klagomål från försäkringsbolaget.. Egentligen inte så sugen på akrablåsen så om någon här på forumet är intresserad av att köpa så kan vi säkert diskutera :tummenupp

Byta mot Wings slipon? :crash eller du ville ha helsystem?
 
Byta mot Wings slipon? :crash eller du ville ha helsystem?

Jag är egentligen mest sugen på ett 1-1 system från SC-project. Säkert inte världens bästa byggkvalite med tanke på priset men galet bra pris.. Tycker det ser lite överkurs ut med dubbla rör på hojen, speciellt akras titanblås som är galet stora... Men vem vet, jag kanske blir helnöjd!:tummenupp
 
OT. Snowman om FB skulle lösa in hojen får man ta bort delar som inte tillhör hojens standardutr t,ex har man orig avgasystem så aknske man kan får montera av sitt effektblås, om det sitter Power commander får man ta bort en sådan mm som inte ingår i standardutr?
 
OT. Snowman om FB skulle lösa in hojen får man ta bort delar som inte tillhör hojens standardutr t,ex har man orig avgasystem så aknske man kan får montera av sitt effektblås, om det sitter Power commander får man ta bort en sådan mm som inte ingår i standardutr?

Beror nog på handläggare på FB men jag har fått ta ur sportstolar och ljudsystem ur en bil som skulle lösas in...
 
Väntar fortfarande på beslut från försäkringsbolaget... Börjar bli rejält uttråkad, Renault Clio med 1,2L motor är inte speciellt kul... :huvet
 
Jag fick tebax hojen för ungefär 1v sedan. Reparationskostnaden landade på ca 35-38.000. Jag var lite skeptisk till ackrablåsen innan men man kan inte annat än älska ljudet i dem. Tyckte mina gamla GPR-pipor lät alldeles för tamt med dB-killern i och åt helvete för resonant med dem ur men ackran känns helrätt!

Passade på att köpa mig en crosshjälm oxå, bästa köpet på länge och grymt mycket skönare än en integral tycker jag! Ljudet från avgasrören blev knappast sämre av det heller. Var ett tag inne på att sälja min 690 o köpa en 660 istället men nu vette fan...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top