Ktm 640

Louize

Älgen
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Küngsbacka
Hoj
Yamaha XJ6
Hej, liknande tråd kanske redan finns och i så fall får ni gärna länka till denna:)
Tanken är att köpa hoj nu till hösten, och jag funderar fortfarande på vilken hoj som är bäst...

Det jag undrar är iaf om:
- en KTM 640 passar till tjejer?
- är det mycket jobb med dem eller mycket service som måste göras?
- dyr försäkring?
 
en 640 är driftsäker hoj som du kan köra länge med. själv hade jag föredragit en lite lättare hoj som är lättare att leka med. det beror ju lite på vad du skall ha den till. köra långsträckor eller busköra?

se "ktm 640 tråden"
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154680
där finns folk som kan ge dig tips om allt som rör hojen.

köp den du tycker ser bäst ut. du skall vara nöjd med att se på den och verkligen vilja ut och åka så fort tillfälle ges.
 
640:n är som föregående talare sa, mkt driftsäker. Försäkringen var billig, var inte mycket service alls, var 500:e mil är det olje och filter byte. Och visst passar den en tjej!

Det sägs dock att 640:n är slö, min var trimmad redan när jag köpte den så det kan jag varken hålla med om eller förneka. Allting är dock relativt, visst går det att slanga på 1, 2, 3, 4 om man nu vill det. :tummenupp
 
jag kör ju en 640 Duke och tycker du inte den är hög?
Min fru når inte ner riktigt.
 
Om nu 640:in är så slö som det sägs så måste den ju vara en utmärkt nybörjarmotard, dock finns det mycket blandade känslor om den men den har ju effekten för att kunna busa mm. Tror dock DRZ:an är et bättre alternativ men 640:in verkar bra mycket roligare:tummenupp

jag kör ju en 640 Duke och tycker du inte den är hög?
Min fru når inte ner riktigt.

Det är väl inga problem, jag når knappt ner med fötterna på min hoj:D
 
Last edited:
Jag har haft min 640 nu i en sommar! Och är mkt nöjd, superbillig försäkring och som sagt mycket enkel att tex wheela med eller köra stoppies! Dock är den ju ganska tung gämfört med typ 525:an och liknande motarder.
Serviceintervallerna är var 500:e mil och kostar inte speciellt mycket på verkstad!
Men är du ute efter en busmotard så hade jag nog satsat mer på 660 eller 625:an! :fakta
 
en 640 är driftsäker hoj som du kan köra länge med. själv hade jag föredragit en lite lättare hoj som är lättare att leka med. det beror ju lite på vad du skall ha den till. köra långsträckor eller busköra?


köp den du tycker ser bäst ut. du skall vara nöjd med att se på den och verkligen vilja ut och åka så fort tillfälle ges.

Tanken är att kuna ha till både långkörning och bus. Och som du säger så måste den vara trevlig att se på och sitta på.. något som man kan känna sig stolt över:)
Tänk bara på att det är MYCKET vibrationer! Annars är det en bra hoj.

Kommer jag åka såhär då? -> :tuttar


:rolleyes:

Om nu 640:in är så slö som det sägs så måste den ju vara en utmärkt nybörjarmotard, dock finns det mycket blandade känslor om den men den har ju effekten för att kunna busa mm. Tror dock DRZ:an är et bättre alternativ men 640:in verkar bra mycket roligare:tummenupp

DRZ är ju mitt andra alternativ hittills... hmm, vad ska jag välja?! :börjarfåångest
 
Provkör innan, du kommer älska eller hata den.
Om du nu är inne på motard så tipsar jag om xt660, perfekt nybörjarhoj.
 
Provkör en KTM 625/640/660 minst 20mil innan du slår till.
Jag hade en 640 -99 innan och 20-25mil var smärtgränsen innan man man behövde en ordentlig vila.

Kan man få fråga hur lång du är? Det är trots allt en hög hoj.

Skall du ha en 640SM så kolla på årsmod 03-04, absolut inte -99 som jag hade.
Många på SH snackar om att "slanga" med hojen, vilket är rena döden för denna motor (går då torr). Kan du hitta ett ex som INTE är "slangat" med så ta den.

Att den skulle vara slö kan jag inte hålla med om. Allt är ju relativt, men för att vara en gat-motard är det bra klipp i den. Enkelt att plocka bort strypningar mm.
 
Jag har en 640 och är nöjd. Jag når ner med tårna, det räcker...:D

sen gör det ont i arslet när man kört 10mil om man legat konstant i 120+, men om man kör aktivt... som man ska... är det inget man tänker på.

Sen vill jag nog påstå att den inte är JÄTTEosmidig. Visst, det är ingen 525a, men det är man ju medveten om när man köper den.
Vill du sen ha bättre klös i den är det bara att rycka bort förgasaren och sätta i en ordentlig flat side-förgasare.
 
Kom och provkör min. Kan jag bjuda på en fika också ;)
Donde vives?:)
Då blir det du och jag då krillan!:tummenupp

Kan man få fråga hur lång du är? Det är trots allt en hög hoj.

jag är 171 CM:)

Jag har en 640 och är nöjd. Jag når ner med tårna, det räcker...:D

Sen vill jag nog påstå att den inte är JÄTTEosmidig. Visst, det är ingen 525a, men det är man ju medveten om när man köper den.

På Krillans KTM når jag precis ner med tårna så det blir nog inga problem...

Dock är det så att jag är jätteosmidig så jag och 640:n kanske passar ihop då:rolleyes:
 
Donde vives?:)

Då blir det du och jag då krillan!:tummenupp



jag är 171 CM:)



På Krillans KTM når jag precis ner med tårna så det blir nog inga problem...

Dock är det så att jag är jätteosmidig så jag och 640:n kanske passar ihop då:rolleyes:


haha då är du längre än mig, jag är 167,5cm:banana .
640 är en bra hoj 05-06 dessutom mycket snygga. Och sen så är det ingen större skillnad på 625,640 och 660 i motordraget. Mest vikten som skiljer.

Jag tycker 640 är bäst av dessa modeller helt klart.
 
jag körde en 650 och tyckte att styret vibrerar lite för mycket för att vara bekvämt på långkörning. Tänk på att händerna domnar av om det håller på för länge. titta på yamaha XT660X också, kanske inte lika stark, men verkar lite mer långkörningsvänlig. Enligt en polare var det ganska ofta som man skulle justera ventiler på dessa KTM-er (hoppa inte på mig nu allihopa ;)

Det är inte hästkrafterna eller antalet kubikcentimeter som bestämmer hur mycket du kan busa. Min första hoj va en 125:a med 17 hk, och ojojoj vad jag buskörde ;)
 
Last edited:
jag körde en 650 och tyckte att styret vibrerar lite för mycket för att vara bekvämt på långkörning. Tänk på att händerna domnar av om det håller på för länge. titta på yamaha XT660X också, kanske inte lika stark, men verkar lite mer långkörningsvänlig. Enligt en polare var det ganska ofta som man skulle justera ventiler på dessa KTM-er (hoppa inte på mig nu allihopa ;)

Det är inte hästkrafterna eller antalet kubikcentimeter som bestämmer hur mycket du kan busa. Min första hoj va en 125:a med 17 hk, och ojojoj vad jag buskörde ;)

Inte vikten heller!!
 
Inte vikten heller!!

Varför tjatar alla om vibrationer hit o dit? SÅ farligt är det väl ändå inte... charmigt tycker jag :D

Åk o testa en 640... det är nog det bästa. Jag tror inte du kommer vilja ha en yamaha el. liknande när du kört 640n...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top