KTM 640 LC4 SM funderingar.

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Go kväll kamrater,

Äntligen har jag fått fingrarna ur och köpt mig en motard igen, skoj värre. Har läst en del i forumet men hittar inte så bra, antagligen söker jag dåligt. Jag har ett gäng dumma frågor som jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig reda ut.

1. Den har rullat 1480 mil och är nyligen ventiljusterad av tidigare ägare (bilmek) men då jag inte ägt en KTM tidigare eller känner någon som haft en så undrar jag hur pass normalt det är med lite "tickande" ljud, absolut inget som låter illa, men det är där. Antar att motorn/ventilerna ger ifrån sig lite olika typer av ljud.

2. Oljebyte, seriöst, hur fasiken gör man? Har listat ut att det är två filter, men man verkar även ska fylla på två ställen, korrekt eller är det dumstrut på?

3. Har som sagt en KTM 640 SM årsmodell 2005 med sebring slipon och lite sånt. Tidigare ägare var aningen osäker om förgasaren var bytt eller inte, hur kan jag identifiera om det är typ 625 förgasare eller original (som jag förstår ska vara lite tråkigare/sämre)

4. Serviceintervall på denna vackra skönhet, olja, ventiljustering?

Ber om ursäkt i förväg om alla dessa svar finns gömda i sporthojs databas. Tackar som ödmjukast i förväg :tummenupp

Skulle det dessutom finnas motardåkare i Kramfors så får ni gärna göra er till känna!

Edit: Om tråden ligger fel så får admin gärna flytta till rätt sektion, uppskattar även svar på vissa av frågorna!

Last edited:
1. Ja ventilerna låter en del.
2. Korrekt, inte 100% nödvändigt men bra om man luftar enl bok
3. 001-carbu_keihin_FCR_MX_7.jpg
Keihin FCR

Original 640
Standard_CV_ny.jpg

4.Olja max 250mil, ventiljustering 500mil

Tack för dina svar, hittade en video på tuben, förstod ett ord "oljefilter" men annars va det se och lär varianten. https://www.youtube.com/watch?v=Qi49083PAx4

Tack även för bilderna på förgasaren, då min igenkänningsfunktion verkar vara aningen nedsatt så fotade jag min förgasare, kanske du eller någon annan kan identifiera den som original eller utbytt.

2014-06-04 20.59.00.jpg2014-06-04 20.59.25.jpg2014-06-04 20.59.35.jpg

Cheers!

Det där är orginalförgasren, mikuni bst 40 med EPC inkopplat.

Angående oljuden från motorn, så kan du ju kolla om det är kopplingen. Dra in handtaget med neutralen i och kolla om ljudet förändras. På min så låter kopplingen en del.

4. Oljan byter du efter 200-350mil, glöm inte fylla på med jämna mellanrum.
Ventilkontroll efter runt 500mil

Blir ett lite annorlunda ljud med eller utan koppling, sen är det resten säkerligen normalt ventilljud, absolut inget missljud av något slag. Tänkte bara kolla vad som är "normalt"

Ok, ja men då vet jag att det originalförgasaren, tack för svar!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!