KTM 640 läcka

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Kan någon hjälpa oss?! det är så att min bror har en 640-04:a, som läcker från toppen eller från avgasröret, det är svårt att se vad det kommer ifrån. Har för mig att jag har läst om ett liknande problem här på SH men jag kan inte hitta det.

Det är väldigt frustrerande när man inte vet vad det kommer ifrån, har för mig att det va en liten skruv eller något...

sanken skrev:
Kan någon hjälpa oss?! det är så att min bror har en 640-04:a, som läcker från toppen eller från avgasröret, det är svårt att se vad det kommer ifrån. Har för mig att jag har läst om ett liknande problem här på SH men jag kan inte hitta det.

Det är väldigt frustrerande när man inte vet vad det kommer ifrån, har för mig att det va en liten skruv eller något...

Tvåtta rent med avfettning så ser du lättare var det kommer ifrån.

Fixade min på garantin också....meken hade en tub tätningsmassa som gick på 1200:-

sanken skrev:
ok. Nu har jag ju en liten aning om vad det är. Tack för hjälpen!! :Bugar
får väl lämna in den och kolla vad dom säger...
en ny packning går på 40 kr eller nått. Du kan byta själv. borde inte va nått problem. På min 640 paja dom strax inna det var dags för service.. 2 eller 3 gånger hände det.

Vad är det egentligen som läcker ??...Avgaser , kylvätska eller olja ?? Framgår det av frågan eller är det jag som är trög ???? :confused: .

Kommer det kylvätska eller olja ur grenröret så kan man väl börja fundera lite över livet... Är det däremot olja som trycks ut i vämstra framkanten på kamkåpan , vilket är det troligaste , så är det lätt ordnat. Bara att lyfta bort , pilla bort det gamla packningskletet o dit med nytt.

Tips ! Passa på att ställa ventilerna samtidigt... Oj vad plats det blir !!... :tummenupp

Suomalainen skrev:
vänstra hörnet på ventilkåpan är en klassiker på 660 iaf... fick min fixad på garantin.

Nästan garanterat det felet. Hade samma på min Duke II (640).
Edit: Betalade KTM-mecken 300 spänn för en ventiljustering, samtidigt passade han på att fixa läckan :tummenupp

skoteridioten skrev:
Nästan garanterat det felet. Hade samma på min Duke II (640).
Edit: Betalade KTM-mecken 300 spänn för en ventiljustering, samtidigt passade han på att fixa läckan :tummenupp

Måste man inte göra ventiljustering varje gång du öppnar motorn... :va

Rasorblade skrev:
Måste man inte göra ventiljustering varje gång du öppnar motorn... :va

Eeehhhh ???...Öppna motorn ??... Man lyfter ju bara av kamkåpan ?? Måste man justera ventilerna på en bil om man byter en läckande ventilkåpspackning ?... :3freak

Folkezx9r skrev:
Eeehhhh ???...Öppna motorn ??... Man lyfter ju bara av kamkåpan ?? Måste man justera ventilerna på en bil om man byter en läckande ventilkåpspackning ?... :3freak
sorry är helt fel ute och snurrar.... :rodnar

Kolla skruven som går in i blocket högst upp till vänster på vänstra utblåset,där läcker det (har lärt mig den hårda vägen)

Lossa och peta i passande Loctite.

Nja ventilkåpan är ju också kamöverfall på Lc4,så jag skulle nog kosta på att kolla ventilerna för säkerhets skull.

Till 99% säkerhet är det tätningsmassan som inte tätar topplocket/ventilkåpa motsv. ordentligt. Har varit så på väldigt många hojar (även min egen 640). Det ser ut som grenröret läcker samtidigt, men det gör det oftast inte. KTM har snålat med tätningsmassan helt enkelt

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon