Ktm 640 / 660 Sm

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det börjar bli desperat dags att bli med hoj igen, Rettor och Gixxrar hägrar men i verkligheten vettefan om det är värt slantarna. Hellre har jag råd att klota :yoparty

Siktet är då ställt mot KTM 640 eller 660, jag minns inte exakt vilken av dessa som var mer race än den andra så det kan nån få bena ut åt mig.

Sen är frågan, ungefär vilken marschfart kan man hålla utan att köra sönder grejerna. Jag kör (tyvärr) mkt motorväg och det är inget jag direkt kan ändra på, egentligen får det gärna gå 150-200 så man kommer förbi eländet men med motard får man la tänka om en gång. Frågan är om man ska hålla sig under 100-strecket för att inte våldta maskinen eller om man kan marscha en sådär 130+ iaf!?

Serviceintervallerna är väl ca 500 mil vilket är helt OK. Känns inte lika tungt när saker är så pass mkt billigare mot på en sporthoj!!

/
Snart klotar jag med!

660:n är den "rejsigare" av dessa 2. Har inte själv provat någon 640 men 660:n är ingen höjdare att behöva köra motorväg med. Runt 120km/t är helt okej men väldigt jobbigt i längden. Verkar lite som man sitter skönare på 640 och den har dessutom större tank vilket är en fördel när man åker lite längre.

Köper du en nyare 660, 05 o framåt är det 500mils intervall på service. Tidigare så är det olja+filter var 250:e mil och ventilkoll var 500:e. Helt ok då olja och filter är lättbytt.
Har tyvärr ingen aning om hur intervallerna är på 640:n

Du har nog roligare på en motard än sporthoj när det är riktigt kurvigt och inne i stan men när du säger mycket motorväg så hade jag nog övervägt lite mer noga. Någon äldre CBR600F eller vad dom heter borde väl inte vara så dyra i inköp och försäkring? Går väl inte att jämföra med motard men ändå?

Har haft både 640 och har just nu en 660. Kan nog rekomendera 660 då man tröttnar lite på 640. inte för att den är för slö men den känns tyngre.
Angående vibrationer så vibrerar 660 lite mer. men det är inte så farligt. runt 120-130 kan man lätt ligga .. 660 har ju även lite högre toppfart än 640. min gör väl ca 190 en vacker sommardag :P

Ska du absolut ha en KTM så kanske du ska överväga Duken oxå. Den ska vara något bekvämare och lite mer anpassad för gata, men är ju på inget sätt skön att köra motorväg med för det.
Annars kanske en Yamaha eller Honda skulle kunna vara något? De vibrerar visst lite mindre (har inte provat själv). Men du sitter ju fortfarande upprätt som ett segel på motorvägen och det är bara att klamra sig fast och längta efter kurviga väger...

Flera bra svar, tack!

Jag är inte alls låst på KTM, men det känns som det vettigaste alternativet då Husa är rätt extrem och CCM etc känns som lite uddamärken. Vad har Honda att erbjuda då? Mig veterligen är det bästa där CRM450SM och det är väl också lite väl rejsigt!

Det blir nog en rätt ny motard då, med en tidigare ägare eller så, vill slippa slitagestrul om det går och jag har lärt mig att det oftast är värt de extra inköpspengarna.

Äldre sporthoj känns inge kul, ska det vara så blir det Retta, Gixxer K eller 750 från 01-03 eller så.. Det hade ju varit guld, men man kan inte få allt och jag är rädd att jag blir grinig sen om jag inte har råd med puckar, kraschställ och så vilket gör att man inte vågar vurpa. Mitt gamla crosshjärta säger mig att man inte ska tänka på vad som går sönder, utan om man kan åka hem utan lov till KS.

En kraschad 748 med silvertejpsdekor hade varit grymt dock..

Känns som 660 i så fall. Motorvägen får man väl lida med, när jag åker till skåne blir det la bil+släp istället ;-)

Duken känns lite plastig, mkt som går sönder när man lägger ner. Rätt tänkt?

Dawg skrev:
2345953
Duken känns lite plastig, mkt som går sönder när man lägger ner. Rätt tänkt?

Tja, plastig vet jag inte om jag skulle säga. Det är väl inte direkt mer plast på den än på de andra. Däremot så är det dyrare plast eftersom den är lackad. Så det blir dyrare att fixa om man lägger ner den jämfört med t.ex. en 660. Så på så sätt så tänker du rätt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti