KTM 640 - 25 kw?

B4ckman

Jag har kuraget i bagaget!
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Vadstena
Hoj
Uppdateras ständigt.
Jag antar att ni stadgade forumiter är totalt skittrötta på alla dessa ktm-trådar, men jag vill ha ett svar på detta - så jag kör hårt på en tråd!

Föll hejdlöst för en ktm lc4 640 motard jag tjuvkikade på lite, såhär inför hojkortet. Men, den är (precis som de flesta andra) reggad som fulleffekt, så jag kan inte köra den lagligt, vilket man skall göra om man vill ha kortet i behåll.. tydligen.

I alla fall, till saken! Hur (exakt) går jag till väga för att få ner denna dräpare till ynka 25 kw? Det praktiska finner jag väll hyffsat enkelt. Antar att det bara är att pula dit en strypning, antingen elektroniskt eller i insuget? Är jag ute och cyklar likt en hojlös eller inte?

Viktförhållandet mot effekten ska ju heller inte vara några problem med.

Så kvar återstår det teoretiska: Papper! Är det bara att köra en ny registreringsbesiktning på hojen, med strypningarna på och ett glatt humör gentemot mannen i lokalen? Eller, är det mer som skall till?


Mycket tacksam för svar. Snabba behöver de kanske inte vara, med tanke på att jag åker ut med gräsklipparen till sommarstället några dagar. På återseende!

/Erik
 
Last edited:
En kille i byn brevid försökte mellanregga en 640 , kommer inte ihåg om det va en -00 eller -02

tydligen så behövdes nåt papper från ktm som inte gick att få fram på något vis

så han sålde sin igen

Skall höra med polaren som pratat med han så jag kan komma med mer exact info om det hela
 
Samma för mig.
Tog mellankort i våras och letade hojj.
Upptäckte rätt tidigt att det verkar extremt svårt att få den gå som mellan.
Ingen hade strypningarn eller visste hur jag skulle göra.

Köpte då en 625a istället som är strypt från fabrik och det ångrar jag verkligen inte. :banana
Köp en 625a istället. Mycket roligare hojj!
 
Detta var ju inte goda nyheter..

Men jag har ändå svårt att tänka mig att det är omöjligt.. Kan man bara strypa ner motorn i praktiken, så borde registreringen ju inte vara problem.. men men, jag kanske misstar mig..

Att köpa en 625a årsmodell 05 ser mörkt ut, tror inte jag har så mycket deg..
"har man inga pengar, så kan man inte konsumera."

men annars då, i allmänhet. Om man ska mellanregga.. är det bara strypa ner och sen göra en registreringsbesiktning? Vad mer krävs?

Mvh Erik
 
B4ckman skrev:
2295932 Detta var ju inte goda nyheter..

Men jag har ändå svårt att tänka mig att det är omöjligt.. Kan man bara strypa ner motorn i praktiken, så borde registreringen ju inte vara problem.. men men, jag kanske misstar mig..

Att köpa en 625a årsmodell 05 ser mörkt ut, tror inte jag har så mycket deg..
"har man inga pengar, så kan man inte konsumera."

men annars då, i allmänhet. Om man ska mellanregga.. är det bara strypa ner och sen göra en registreringsbesiktning? Vad mer krävs?

Mvh Erik


måste du köpa en 05:a??
köp en som är några år, kostar inte mycket mer än en 640
 
Pratade just med en kille som hade en Duke II 00a. Han hade kunnat regga om sin till mellanklass, 25kw. hade inte alls varit några problem, och hojen var nu godkänd som mellanklass..

Han hade bara strypt den, sen fått ett intyg från en firma att den var strypt. Sen en besiktning på det, och problemet var löst!

Så, det låter ju som det borde funka..

Ingen som har koll på tjänstevikten på en ktm lc4 640 -00a?
 
Sillen skrev:
2296068 måste du köpa en 05:a??
köp en som är några år, kostar inte mycket mer än en 640

Igentligen får du inte köra en 625a 02-04a på mellankort då det blir 0.16xx kw/kg. TROR det är samma på dom äldre med.
Tror den är ca 5 kilo för lätt lr ca 1 häst för stark.

Sen om någon märker det lr inte vet jag ejj.
Känns inte så, samt dom flesta köra nog ostrypt ändå.

Dock hade jag kuggat om jag tagit min 625a till uppkörning då han hade en tabell att kolla i.
 
Freddola skrev:
2290342 Samma för mig.
Tog mellankort i våras och letade hojj.
Upptäckte rätt tidigt att det verkar extremt svårt att få den gå som mellan.
Ingen hade strypningarn eller visste hur jag skulle göra.

Köpte då en 625a istället som är strypt från fabrik och det ångrar jag verkligen inte. :banana
Köp en 625a istället. Mycket roligare hojj!


Hur många kW står den på från fabrik då?
Hur är den strypt? är den lätt att strypa av?

/ Martin
 
Allround skrev:
2300130 Hur många kW står den på från fabrik då?
Hur är den strypt? är den lätt att strypa av?

/ Martin
24 kw står det i papprena.
Var avstrypt när jag köpte den. Fick dock med strypningsgrejjerna.
Gör man det själv och aldrig gjort det, tar det nog 1 heldag.
Men köper du en begagnad är det till 95% avstrypt.
Och köper du den i affär stryper dom av den åt dig där. Iaf där min var köpt.

Tänk på att skaru ha en 625a får du igentligen inte köra en 04a lr neråt.
Utan måste vara en 05a lr senare. Dom är för lätta under 04 och får för många kw/kg. Tror den är 5 kg för lätt när vi räknade.
Om sen nån märker det kan jag inte svara på.
Uppkörningsgubben hade märkt det då han började räkna i en tabell.
Hade dock annan mc då.
 
Freddola skrev:
2300388 24 kw står det i papprena.
Var avstrypt när jag köpte den. Fick dock med strypningsgrejjerna.
Gör man det själv och aldrig gjort det, tar det nog 1 heldag.
Men köper du en begagnad är det till 95% avstrypt.
Och köper du den i affär stryper dom av den åt dig där. Iaf där min var köpt.

Tänk på att skaru ha en 625a får du igentligen inte köra en 04a lr neråt.
Utan måste vara en 05a lr senare. Dom är för lätta under 04 och får för många kw/kg. Tror den är 5 kg för lätt när vi räknade.
Om sen nån märker det kan jag inte svara på.
Uppkörningsgubben hade märkt det då han började räkna i en tabell.
Hade dock annan mc då.


okej, jo det låter fint, men hur är den strypt?. Får man skjutsa på en 625?
 
Allround skrev:
2300567 okej, jo det låter fint, men hur är den strypt?. Får man skjutsa på en 625?
På 05orna och senare får man skjuttsa.
Finns inga skjutspinnar på 04orna o neråt samt inte lagligt tror jag :va.
Men slänger du på pinnar på en 04a lr neråt så är nog risken att åka dit för det 0 och ingenting skulle ja tippa. Sen har jag förmig bakramen ska vara rätt klen? Någon annan kanske har det svaret.

Om du söker lite kommer du hitta massa om hur man stryper ur den.
 
Freddola skrev:
2301179 På 05orna och senare får man skjuttsa.
Finns inga skjutspinnar på 04orna o neråt samt inte lagligt tror jag :va.
Men slänger du på pinnar på en 04a lr neråt så är nog risken att åka dit för det 0 och ingenting skulle ja tippa. Sen har jag förmig bakramen ska vara rätt klen? Någon annan kanske har det svaret.

Om du söker lite kommer du hitta massa om hur man stryper ur den.

okej! Men vilken/ vilka årsmodeller av 640:in är det som man kan registrera på 25 kW mellanklasshoj??

Hur ofta skall en 625 servas? är det var 250 mil som 660:in?
 
tjena har en ktm duke 04 som skall säljas och den är 25kw reggad. intresserad!! pris 55000 :yoparty kr
 
Allround skrev:
2301311 okej! Men vilken/ vilka årsmodeller av 640:in är det som man kan registrera på 25 kW mellanklasshoj??

Hur ofta skall en 625 servas? är det var 250 mil som 660:in?
Samma på 625.
Efter 05 blev det dock 500 mil.

640 kan jag inte svara på då jag inte vet.
Vet dock bara att dom inte är strypta från fabrik så det får du fixa med själv.
Mc-kompaniet hade heller inga strypningar till den.
 
Freddola skrev:
2301526 Samma på 625.
Efter 05 blev det dock 500 mil.

640 kan jag inte svara på då jag inte vet.
Vet dock bara att dom inte är strypta från fabrik så det får du fixa med själv.
Mc-kompaniet hade heller inga strypningar till den.

okej. Ja 625 verkar ju vara helt okej :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top