KTM 625: Relä klickar eller surrar vid försök till elstart

Rekatochklart

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2014
Hoj
KTM 625
Hej!

Har tänkt lägga ut min cykel för försäljning men upptäckte för någon dag sedan att elstarten inte fungerar efter cirka 2 veckors uppehåll och utomhusförvaring.

Det ursprungliga problemet var att reläet gav ifrån sig ett klick varje gång jag tryckte på elstartsknappen. Efter lite fix och trix vid kontakten till startmotorn ger reläet nu istället ifrån sig ett surrande ljud. Allt jag gjorde var att slipa lite på de brickor som ligger vid kontakten.

Har laddat batteriet flera gånger i rad utan någon förbättring. Idag testade jag även att montera av startmotorn och koppla batteriet direkt mot den, vilket gav ett lyckat resultat. Men vid återmontering av startmotorn och av brickorna vid dess kontakt står jag nu på ruta ett igen, med ett surrande ljud.

Hur gör jag för att konstatera om det är reläet eller något annat som felar? Är lagom oteknisk när det kommer till el, så om jag kan slippa besväret och sälja den för 30,000 är ni mer en välkomna att skicka ett PM. Den går i övrigt som en klocka.

Edit: när jag tidigare idag kickade igång cykeln, värmde upp den lite, stängde av och sedan testade elstarten så kunde det fungera vid 1-2 tillfällen.

Last edited:
Prova dra en pluskabel direkt till startmotorn, orkar den dra runt då så är reläet dynga.

Men jag har varit med om att batterier tar laddning och kan mätas till acceptabla nivåer obelastade men belastar man dom så sjunker dom till 6-7v. Så ditt batteri kan va slut.

Tror också att batteriet är slut, det är ju rätt enkelt att kolla, koppla på startkablar från nån bil bara.

Tack, blir att testa när jag kommer hem!
Vad ska man tänka på när man kopplar startkablar från en bil till mc? Läste någonstans att bilen bör vara avstängd?

Kan ett dåligt batteri göra att reläet skiftar från att klicka till att surra?

Uppdatering 2.0:

Testade att koppla mitt befintliga och nyladdade batteri direkt mot startmotorn - plus mot startmotorkontakten och minus mot ramen. Startmotorn gick knappt ett varv så batteriet verkar onekligen slutkört.

Testade senare att köra startkablar från avstängd bil mot samma punkter som ovan. Startmotorn snurrade fint men cykeln i sig startade ändå inte, trots att nyckel stod i tändningsläget. Är det något att oroa sig över eller kan jag tryggt köpa ett nytt batteri ändå, och förvänta mig att det fungerar?

Last edited:
Tack, blir att testa när jag kommer hem!
Vad ska man tänka på när man kopplar startkablar från en bil till mc? Läste någonstans att bilen bör vara avstängd?

Kan ett dåligt batteri göra att reläet skiftar från att klicka till att surra?

Korrekt, bil ska vara avstängd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...