ktm 625 kolvbyte??

88nijo

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
kållered
Hoj
2003 honda hornet
hejsan håller nu på att göra iordning min hoj men står och funderar på om kolv verkligen behövs bytas. hur långt går en genomsnittskolv på en 625?

hojen har gått ca 2500 mil i dagsläget. tacksam för svar.

mvh
 
Varför byta ?

Hur är hojen använd ?
 
vet ju inte hojens historik med tanke på att jag nästan precis köpt den men antar att ägarna innan kör som mej. bakhjul o inga snälla gaspådrag liksom.

bara tänkt eom nåt vet om livslängden är 2000 mil eller typ 10000 mil?:P
 
Är den orginal ?
Vad är modifierat ?
Hur ser tändstiftet ut ?
Har du kollat kompet ?

Om du snittat 62,5 km/h så har kolven gått ca 400 h, har den rullat snabbare så är det färre timmar.

Det är en ganska stor och bastant kolv och borde även vara hållbar.

Jag hade inte bytt, -men jag är ju bara lat. :rolleyes:
( ialla fall om jag inte skulle göra något annat med hojen)

Jag bytt min kolv efter ca 2200 mil, den såg oanvänd ut.
Då jag satte i en hög kompskolv. 1:12,5 :yoparty
 
Last edited:
Dom går minst 7000 mil vid vanlig hulliganbusning förutsatt att ingen sopat i en smidd kolv! Därimot om den drar olja så bör du byta ringarn och isåfall kolla noga efetr ripor i fodret.

Det som är viktigast att byta och hålla koll på i ktm ,,är rullagren på vipporna. Dom skulle jag max åka 1500 mil innan byte.
 
Dom går minst 7000 mil vid vanlig hulliganbusning förutsatt att ingen sopat i en smidd kolv! .


En smidd kolv är väl hållbar, det är väl värre med gjutna kolvar :va

Hur tillverkas en kolv ?
 
Där sitter i en smidd Elko/Mahle kolv original. Den håller bortåt 5000mil men man byter den samtidigt som ramlager+vevstake vilket byts kring 3000mil om man kör hårt.
 
Sitter original.

Oj fan... Det har jag missat. Mycket märkligt på en så landsvägsbetonad lågtrimmad sak.

En gjuten kolv i xr650 kan man säkert åka över 10000 mil med. Kolla in touringhojar hur många mil dom går på kolvarna!!

Ranonörd...
.Nej smidda håller nästan bara halva tiden rent slitagemässigt mor en gjuten och är faktist sämmre på fler sätt. Blir fortare fotbollar så att säga)
Dom har svårare att dra med sig oljefilm upp efter sidorna i cylindern pga sid matrialtäthet. Så skärrisken ökar om man råkar tappa olja en kort stund

Men dom håller för mer påfrestning rent sprickmässigt och 5000mil duger ju i MC
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top