Ktm 625/660 Vs Ktm 690 Smc/enduro ?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Någon som har kött på benen och kan komma med positivt,negativt omdöme ang nya KTM 690 smc och 690 enduro.

Jag vet att det är lite tidigt och säsongen har inte riktigt kommit igång än men skriv gärna på i tråden efterhand.

Hur mäter sig KTM 625/660 mot KTM 690 smc och enduro chassimässigt,körglädje och effektmässigt?

Känns 690 råare än 625/660 ?

Smått sugen på en KTM 690 smc eller enduro.

Har även funderingar på om det går montera på offroad fälgar på smc eller tvärt om med sm fälgar på enduro modellen?
Hade varit kul att komplettera,skifta fälgar efter kör humör :)

Service intervaller?

Hur ligger de till försäkringsmässigt?

Last edited:
Köp en 625.. Den är mer hardcore och bättre på allt :D .

Nä har ingen aning men skulle vara intressant att höra vad folk som prövat bägge har att säga.

Ska pröva en 690 så fort jag fått tillbaka körkortet. Det ryktas dock att mycket av 690:s effekt och vrid ligger på lite högre varv vilket är något inte jag gillar hos en grushoj.

Har väl bara diskuterats i en kanske två tidigare trådar vad jag läst. Den väger ju tydligen (?) rätt mycket mer än en 660.

Ska du bara köra gata kvittar det nog effektmässigt om du kör en 690/660/625, tror dom är väldigt lika. Men frågan kom upp i nån tråd om hur 690in skulle ställt sig på motardbana mot en 660, kan ju säga att man lär känna av dom "extra" kilona både på 690/625 mot en 660 utan startmotor/batteri osv.

Tror helt klart att 660in och Supercompen (då jag läst mkt bra om den modellen på andra forum) fortfarande lär vara motarderna som kör ifrån övriga Lc4or på bana. Ska bli roligt och se om nån får möjlighet att prova båda och köra samma bana vilken hoj som går bäst, för antagligen tror alla som köpt/beställt 690 nu att den kommer piska alla äldre Lc4.:D

Har väl bara diskuterats i en kanske två tidigare trådar vad jag läst. Den väger ju tydligen (?) rätt mycket mer än en 660.

Ska du bara köra gata kvittar det nog effektmässigt om du kör en 690/660/625, tror dom är väldigt lika. Men frågan kom upp i nån tråd om hur 690in skulle ställt sig på motardbana mot en 660, kan ju säga att man lär känna av dom "extra" kilona både på 690/625 mot en 660 utan startmotor/batteri osv.

Tror helt klart att 660in och Supercompen (då jag läst mkt bra om den modellen på andra forum) fortfarande lär vara motarderna som kör ifrån övriga Lc4or på bana. Ska bli roligt och se om nån får möjlighet att prova båda och köra samma bana vilken hoj som går bäst, för antagligen tror alla som köpt/beställt 690 nu att den kommer piska alla äldre Lc4.:D
690 SMC väger bara 139,5kg, 660 ska väga 138kg 2005-2006 om jag inte minns fel. :confused:

Sen snackade jag med de ute hos Jonte och de sa att den känns ju inte lika rå som 625/660, jag hade tagit 625/660 vilken dag som helst.

-04 ligger väl vikten snarare på 660 runt 130 kg. Supercompen låg väl även på ännu mindre.
Dry weight: 131.0 kg (288.8 pounds)

Fast man kan ju undra hur långt de har kommit på 4 år, jag tror den står sig rätt bra mot en 660 iaf.

Dry weight: 131.0 kg (288.8 pounds)

Fast man kan ju undra hur långt de har kommit på 4 år, jag tror den står sig rätt bra mot en 660 iaf.

Jag tror man kommer känna av dom kilona rätt bra på en mindre bana helt klart. Tycker vi drar ut med 660in och 625an och provkör 690in hos jonte nåndag när det slutat snöa och jag fått ihopa hojen. Rätt lätt att se hur hojen ställer sig effektmässigt mot dom tidigare LC4orna då iaf.

Jag tror man kommer känna av dom kilona rätt bra på en mindre bana helt klart. Tycker vi drar ut med 660in och 625an och provkör 690in hos jonte nåndag när det slutat snöa och jag fått ihopa hojen. Rätt lätt att se hur hojen ställer sig effektmässigt mot dom tidigare LC4orna då iaf.
Får bli om ett par veckor isf för jag ska skruva ner min hoj och fixa lite. ;)

Är bara 4 månader sent ute med det. :lol

Ah gött! :tummenupp
Det blir lite mer relevant test :)

Jämnt snack om det här med extra kilon o bana hit o dit. Om man skall köra bana så BÖR man köpa en annan hoj.

För gatåka hade jag valt 690smc före gamla 625/660 ALLA DAGAR i veckan :pannkyss

Har bara kört 625/660 och 690 Supermoto, inte nya SMC. MEN skulle välja 690SM/SMC alla ggr.
De är bra mkt smidigare hojar och vibrerar inte lika mkt som gamla LC4.

Jämnt snack om det här med extra kilon o bana hit o dit. Om man skall köra bana så BÖR man köpa en annan hoj.

Här nere kördes det flera dagar i veckan på småbanor uppsatta med enbart koner lite varstans. Rullade ju oftast lika många 525 som Lc4 varje gång det kördes. Bara det finns ett gäng med samma hojar så funkar det ju kanon att tävla lite mot varrandra och se vem som kör bäst. Sen att det börjar diskuteras vilka hojar som blir frånkörda och pågrund av vad är väl ganska logiskt, då det självklart är roligt att ha en hoj som hänger med.

Ska det tävlas och köras bana på allvar har nog dom flesta ganska klart för sig att det är fel hojar.

Vikten är också en ganska rolig sak att diskutera då det inte ska speciellt mycket till för det ska gå riktigt mycket långsammare runt konerna.

Här nere kördes det flera dagar i veckan på småbanor uppsatta med enbart koner lite varstans. Rullade ju oftast lika många 525 som Lc4 varje gång det kördes. Bara det finns ett gäng med samma hojar så funkar det ju kanon att tävla lite mot varrandra och se vem som kör bäst. Sen att det börjar diskuteras vilka hojar som blir frånkörda och pågrund av vad är väl ganska logiskt, då det självklart är roligt att ha en hoj som hänger med.

Ska det tävlas och köras bana på allvar har nog dom flesta ganska klart för sig att det är fel hojar.

Vikten är också en ganska rolig sak att diskutera då det inte ska speciellt mycket till för det ska gå riktigt mycket långsammare runt konerna.

Det förklarar saken. Jag är ju som sagt inte där nerefrån :tungan

Håller mig nog till skaran som väljer 690SMC. Gamla LC4 känns just gammal & det behövs något nytt. SMC har radial ok så jag vet inte hur det löser sig med skiva mm. Nu har jag inte sett de båda IRL pga ville inte åka till mässan men tror det skiljer sig på nedre benen på gafflarna & förmodligen axlarna också. Så om jag inte har helt fel så känns enduron lättare att sätta på motardfälgar än SMC utrustas med offroadfälgar. Eftersom jag är grusfanatiker så skulle jag satsa på Enduron & skaffa motardfälgar.

Väntar med spänning på hur den känns att köra när provkörningarna börjar komma igång.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman