KTM 525Exc/motard e dålig?

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
CBR929
Citat:
Inskickat av Voiceless
ska du ha det "grymmaste" så är det bara att lägga ned gatåkat...
Jag skulle dock rekommendera husa 650/husky 510 om du nu bara ska åka gata... ingen av dom är väl helt perfekta för ändamålet (finns betydligt vettigare gatmotarder) men rasar inte bara för att du kör lite landsväg
Ktm 520/525 husa 501 tror jag inte är ett bra alternativ...

My 2cents...

Nu blir jag lite osäker...har precis varit och kollat på en ny KTM 525 EXC inkl motard kit, och lv-reg. vad e d för fel på den? tänkte köra gata och ev någon träning på bana...Jag fick nog ett bra pris 70.000 inkl akra slipon för en ny 05a!??
Vad är mer lämpat för mig? enligt er som har lite mer erfarenhet.

Tack på förhand

KTM:en lär ju inte vara ett dugg sämre än Husaberg/Husqvarna som gathoj.Största minuset är väl att fjädringen på EXC är lite väl mjuk till motardåka.Men ska du dra någon repa i endurospåret ibland också blir den perfekt.

Helgon26 skrev:
Citat:
Inskickat av Voiceless
ska du ha det "grymmaste" så är det bara att lägga ned gatåkat...
Jag skulle dock rekommendera husa 650/husky 510 om du nu bara ska åka gata... ingen av dom är väl helt perfekta för ändamålet (finns betydligt vettigare gatmotarder) men rasar inte bara för att du kör lite landsväg
Ktm 520/525 husa 501 tror jag inte är ett bra alternativ...

My 2cents...

Nu blir jag lite osäker...har precis varit och kollat på en ny KTM 525 EXC inkl motard kit, och lv-reg. vad e d för fel på den? tänkte köra gata och ev någon träning på bana...Jag fick nog ett bra pris 70.000 inkl akra slipon för en ny 05a!??
Vad är mer lämpat för mig? enligt er som har lite mer erfarenhet.

Tack på förhand

Det jag menar är att det finns motorer som lämpar sig betydligt bättre för gatåka än rfsmotorer :mattias

det är inget fel på 520/525 / husa 501, men kika lite på serviceintervallerna på dom så inser man rätt snabbt att det är lönlöst att köra gata med dom, 3h gata är inte mycket. 3h bana är däremot ganska mycket... Detta är dock min högst personliga åsikt och jag vet att det finns hur många som helst som tycker precis tvärtom...

Nu menar jag inte att Husa 650 eller husky 510 har långa intervall på något sätt... men husa 650 har mer vrid i maskinen vilket är skönt på gata och husky 510 har jag inte så mycket att säga om... : :näsblod

Last edited:
Voiceless skrev:
Det jag menar är att det finns motorer som lämpar sig betydligt bättre för gatåka än rfsmotorer :mattias

det är inget fel på 520/525 / husa 501, men kika lite på serviceintervallerna på dom så inser man rätt snabbt att det är lönlöst att köra gata med dom, 3h gata är inte mycket. 3h bana är däremot ganska mycket... Detta är dock min högst personliga åsikt och jag vet att det finns hur många som helst som tycker precis tvärtom...

Nu menar jag inte att Husa 650 eller husky 510 har långa intervall på något sätt... men husa 650 har mer vrid i maskinen vilket är skönt på gata och husky 510 har jag inte så mycket att säga om... : :näsblod

Vilket serviceintervall talar vi om på 650:n?
Funderar på att köpa en SM nästa år.
Tacksam för svar.

Runken skrev:
Tacksam för svar.
5-10 timmar olja
10-15 timmar filter
10 timmar ventiljustering

Ska man åka gata för att åka gata så köper man XR650, KTM660 eller KTM625. 525 är antagligen den hoj som är bäst utav rejsmotorerna att åka runt på gatan med, men husa 650 e roligast.

Olof Eriksson skrev:
5-10 timmar olja
10-15 timmar filter
10 timmar ventiljustering

Ska man åka gata för att åka gata så köper man XR650, KTM660 eller KTM625. 525 är antagligen den hoj som är bäst utav rejsmotorerna att åka runt på gatan med, men husa 650 e roligast.

Tack för svar.
Det är ju den roligaste man vill åt :tummenupp
Har kört cbr 929 och det är skitkul, men nu vill jag köra långsammare och mer på bakhjulet. :yoparty

Och billigare......

Runken skrev:
Tacksam för svar.
Utan att vara expert på motard så har väl 650:n olja + filter var 5:e timma, lite längre om du inte tävlar med den. Ventiljustering tror jag är var 20:e timma. Kolv ca 150 timmar. Tror det är bättre att satsa på en KTM 660, själv håller jag på och toksparar till en 660 -05:a

Edit. Kanske borde uppdatera innan man svarar?!

FUBAR skrev:
Utan att vara expert på motard så har väl 650:n olja + filter var 5:e timma, lite längre om du inte tävlar med den. Ventiljustering tror jag är var 20:e timma. Kolv ca 150 timmar. Tror det är bättre att satsa på en KTM 660, själv håller jag på och toksparar till en 660 -05:a

Edit. Kanske borde uppdatera innan man svarar?!

Ja. är inne på en 660 också. Men Jag knäcker extra hos en mcbutik och där säljer vi honda. tänkte först en crf 450, men serviceintervallet är ju nästa vid varannan start om man åker mycket.
Husa sägs ju ha mer vrid. Och vrid kan man inte ha för lite utav. :yoparty
Husa är väl väsentligt lättare än 660 också. ...?

Runken skrev:
Ja. är inne på en 660 också. Men Jag knäcker extra hos en mcbutik och där säljer vi honda. tänkte först en crf 450, men serviceintervallet är ju nästa vid varannan start om man åker mycket.
Husa sägs ju ha mer vrid. Och vrid kan man inte ha för lite utav. :yoparty
Husa är väl väsentligt lättare än 660 också. ...?
Jag har servat mindre på Hondan än vad jag gjort med husabergen. Den lägre vikten hos hondan tycker jag gör den mer lekvänlig + att den går på bakhjulet nog mycket ändå. Men då är den svårare å köra på bakhjulet eftersom effektkurvan är lite vassare och sen är det svårare service på hondan (iomed kolvbytena).

Husan är lättare än 660n, men jag tycker 660n är lätt nog för gatåka iaf.

Olof Eriksson skrev:
Jag har servat mindre på Hondan än vad jag gjort med husabergen. Den lägre vikten hos hondan tycker jag gör den mer lekvänlig + att den går på bakhjulet nog mycket ändå. Men då är den svårare å köra på bakhjulet eftersom effektkurvan är lite vassare och sen är det svårare service på hondan (iomed kolvbytena).

Husan är lättare än 660n, men jag tycker 660n är lätt nog för gatåka iaf.

Tack fär svar. :tummenupp
Såg precis denna. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=95524
Blir nog definitivt SM till nästa säsong.

Bokat o klart om några dagar kommer en ny 525a... gott som fan.

För att klargöra service intervallerna
5h Olja
10h Filter
15h Ventiler

Mer info kommer efter första bakhjulsåket......

Helgon26 skrev:

5h Olja
10h Filter
15h Ventiler

Bra val, du har inget att oroa dig för, min har alltid funkat helt klockrent, aldrig haft ens något endaste ett litet problem. Jag tycker man får ut riktigt mycket åka mellan oljebytena också, 5-10 timmar är mer än det låter. :)

Helgon26 skrev:

5h Olja
10h Filter
15h Ventiler

Är väldigt nöjd men min KTM 525 EXC -05

Ang. serviceintervallerna. Enligt instruktionsbok är det 15h som gäller men jag servar min vart 8h sedan ventiler vid 15h

Byter du enbart olja efter 5h och kör med de gamla filtren, varför inte byta filter också?

Last edited:
Helgon26 skrev:
VART???! :banana
finns det fler?? :rolleyes:

Mr R skrev:
Är väldigt nöjd men min KTM 525 EXC -05

Ang. serviceintervallerna. Enligt instruktionsbok är det 15h som gäller men jag servar min vart 8h sedan ventiler vid 15h

Byter du enbart olja efter 5h och kör med de gamla filtren, varför inte byta filter också?

Inte mina ideer utan dom kommer direkt från handlaren... men det verkar som alla har olika åsikter..... jag tycker det är svårt att veta vad det blir i mil?? fast det kanske står i timmar på mätaren? men det hade varit bra att veta på ett ungefär..

Tack för alla bra tips och lite bekräftelse på ett lysande val

mriders skrev:
VART???! :banana
finns det fler?? :rolleyes:

Ring och kolla jag tror han har några kvar, och så fanns det en 625exc med samma motardkit för 67.000... fanns nog en 450 för 68500 också men ring
Jonte Engdahl i Löddeköpinge(skåne) 046-712601 http://www.jonteengdahl.com/

525an kostade 70.000+3.500 för akraslipon....trodde det skulle följa med men det blev ganska billigt i alla fall

Helgon26 skrev:
525an kostade 70.000+3.500 för akraslipon....trodde det skulle följa med men det blev ganska billigt i alla fall
Du måste ha prutat en del va? Står ju på sidan att en 525 kostar 79 900 + 9k presentkort alt sm-kit. Tyckte det var kusligt bra pris du ordnade till. E så ja blir sugen o sälja min best (om ja får tillbaka den nångång :va).
Kan du inte slänga upp några bilder på moppen?? :)
Är det möjligtvis svarta fälgar till :rolleyes:

mriders skrev:
Du måste ha prutat en del va? Står ju på sidan att en 525 kostar 79 900 + 9k presentkort alt sm-kit. Tyckte det var kusligt bra pris du ordnade till. E så ja blir sugen o sälja min best (om ja får tillbaka den nångång :va).
Kan du inte slänga upp några bilder på moppen?? :)
Är det möjligtvis svarta fälgar till :rolleyes:

Ja jag valde dom svarta fälgarna på både enduro o supermotard fälgarna. Nej 70 var det priset jag fick...sen har jag prutat på lite andra saker som jag också skulle ha... dom har samma deal på superbike i Göteborg. 525exc med supermotard fälgar, däck samt större skiva o 4kolvsok från beringer för 69.900 så det e bara att slå till annars kostar ju bara en 525a 83.900.....

Jag hämtar den på torsdag så då kan jag fixa lite bilder och lägga ut...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman