Ktm 525 smr -05 (160), förra ägare??

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Halloj, var och inhandla mig en KTM 525 smr 05a idag, av några i sthlms området det är en 05a som sagt och jag undrar vem ägaren innan dom jag köpte den av är.
Fick med gamla nummer skylten fram som är Gul bakgrund med svarta siffor, som Open/rookie klassen så tänkte kika om det kan va någon här som ägt den innan. Så är det någon som vet av sig har kört något som låter likt, eller vet någon som har kört en 525 smr med nummer 160 i open/rookie klassen. så skriv en ledtråd eller dra ett pm

Vill mest kika o få reda på hur många timmar den ungefär har gått då dom jag köpte den av verkar vara lite :3freak. då det nästan var 2 liter olja i motorn och bakdrevet satt löst med gängpaj. Tur som va så gick inga packningar i hojen och att det är gängpaj är ett enkelt problem att fixa. Så man kan byta de som behövs innan man drar igång o kör 15 varv sen står med kolven uppskjuten i hakan:näsblod

/// MVH Tobbe

Hmm, varför skulle packningarna gå sönder för att det var 2L olja i motorn???Skulle det bli för mycket olja så trycks väl det ut ur vevhusventilationen när du kör..Är det nån som har belägg för att det skulle vara skadligt för motorn med för mycket olja..?

Hmm, varför skulle packningarna gå sönder för att det var 2L olja i motorn???Skulle det bli för mycket olja så trycks väl det ut ur vevhusventilationen när du kör..Är det nån som har belägg för att det skulle vara skadligt för motorn med för mycket olja..?

ja det är klart att man inte ska köra med för mycket olja, vet att många tom lägger sig en dec under vad det ska vara.
det är högt tryck i motorn och helt klart kan packningar/boxar gå sönder.

låter som du köpt en toppen hoj tobbe:D

grattis :)

Vet att många stunt åkare åker med betydligt mer olja än vad det ska va o dom har inga problem med sönderskjutna packningar.+ att jag hade uppe denna fråga med en duktigt bil mek o enligt han var det ingen fara för att det skulle orsaka några packningsbrott eller dyligt.Men vad vet jag??

Tänkte på en annan sak.hur ska det kunna bli högt tryck i motorn? det är väl inget slutet system,motorn andas väl genom vevhusventilationen? Däremot om vev vent e igentäpp så kan jag ta att det blir högt tryck i motorn o då kanske trycka några packningar/boxar.Rätta mig gärna om jag e helt ute o cyklar:)

ja det är klart att man inte ska köra med för mycket olja, vet att många tom lägger sig en dec under vad det ska vara.
det är högt tryck i motorn och helt klart kan packningar/boxar gå sönder.

låter som du köpt en toppen hoj tobbe:D

grattis :)

haha ja, vart ingen körning idag vart små mek ist. är massa små saker som måste ses över, men motor låter fint och går mjukt o fint. så det ska bara på ett helsystem nu så rör de på sig.:D

O ja förra ägaren var lite bakom flötet men han var iaf en jäfla putsbög :)

Vet att många stunt åkare åker med betydligt mer olja än vad det ska va o dom har inga problem med sönderskjutna packningar.+ att jag hade uppe denna fråga med en duktigt bil mek o enligt han var det ingen fara för att det skulle orsaka några packningsbrott eller dyligt.Men vad vet jag??

Sen när åker stuntåkare 560 o bilmekar är experter på KTM motorer?
Vevhusventilationen är redan snålt tilltagen på aktuell motor o folk blåser packningar utan att täppa igen ventilationen eller med för mkt olja. Hur bra kan det vara att trycka ur sig flera dl ölja genom vevhus ventilationen dessutom. Uppsamlingskärlet alt. luftburk är inte riktigt anpassat för sådanan mängder.

Vevhusventilationen är redan snålt tilltagen på aktuell motor o folk blåser packningar utan att täppa igen ventilationen eller med för mkt olja. Hur bra kan det vara att trycka ur sig flera dl ölja genom vevhus ventilationen dessutom. Uppsamlingskärlet alt. luftburk är inte riktigt anpassat för sådanan mängder.

ja nu e det ju så att det finns stuntåkare som kör ktm, men det har inte riktigt med saken att göra. Ang bil mek , så visste jag inte att ktms motorer e så speciella så normala motorkunskaper inte gäller för dom.. Om folk nu blåser packningar utan att det e för mycket olja eller igentäppt vent, hur vet du då att det e oljetrycket som gör att packningarna går???Jag sa inte heller att det skulle vara bra att trycka ur sig flera dl genom vevvent eller? Det jag undrade var om det verkligen fanns några belägg för att det var skadligt att ha (för mycket)olja i motorn.

ja nu e det ju så att det finns stuntåkare som kör ktm, men det har inte riktigt med saken att göra. Ang bil mek , så visste jag inte att ktms motorer e så speciella så normala motorkunskaper inte gäller för dom.. Om folk nu blåser packningar utan att det e för mycket olja eller igentäppt vent, hur vet du då att det e oljetrycket som gör att packningarna går???Jag sa inte heller att det skulle vara bra att trycka ur sig flera dl genom vevvent eller? Det jag undrade var om det verkligen fanns några belägg för att det var skadligt att ha (för mycket)olja i motorn.

För mkt olja i motorn är kanske inte skadligt för hojen, men när den trycker ursig oljan som e överflödig finns det ingen vits att åka med för mkt olja.. Det som händer är att du kan få det på däcken eller att det blir olja på asfalten, Å då är det skadligt för dig och andra.. :tummenupp

Jag kör med ca 1-1,1 Liter i min 560..

/R

FAAN BARRETT du har så rätt ....har du för mycke olja så ökar du trycket i motorn ..dom flesta husa åkarna har 07 dl för att motorn varvar mer ..och det ska vara 1lit ..jag skiter i att motorn varvar mer har alltid
haft 1lit kan vara därför min motor håller ..och att jag byter efter 3 tim ..har ju en- 01a men den går å går . rasar den så köper jag en ny:D men jag har världens bästa motor meck crilla som vet när det ska bytas grejor:tummenupp och KTM har för liten vevhus diameter öka det med en grövre slang..låt motorn andas .MVHARRY:yoparty

Last edited:

Sen när ingår specifika motorers "mindre bra" egenskaper i "normala motorkunskaper"?
Sen vågar jag nog påstå att den genomsnittliga bilmekens kunskaper för encylindriga racemotorer är ganska låg. En bilmotor och motorerna vi pratar om är framtagna för så olika ändamål och skiljer sig så pass i konstruktion att generella regler för den ena gäller inte för den andra, nödvändigtvis.

Trådskaparen pratade om 2 liter olja, dvs nästan dubbelt upp mot vad det ska vara. 5 dl för mkt i en bil är kanske runt 10%. Så lite för mkt i en motor vi talar om är sannolikt inte heller skadligt. 5 dl för mkt är dock luftburk och föragare full med olja ganska snart alt. fullt uppsamlingskärl & betydligt reducerad vevhus vent, vilket i sig är skadligt.

Det blir mycket tryck kan den inte trycka ut allt igenom ett litet hål på engång då letar ju oljan efter någon annan väg ut, så har du en taskig packning eller någon annan svag punkt så letar ju oljan sig rätt snabbt dit vilket kan leda till att det blir läckage. ganska simpelt. nu har det inte gjort det och hojen rullar på som den ska.

Mitt syfte med det hela var bara att det var riks puckon som jag köpte den av
"jag visste inte hur mycket olja man fick ha i hojjen" så sa han i mailet efter jag sa att han inte kudne ett skit

Och när jag var där stod han o skulle lära mig om hur man ställde ventilerna:D

Sen när ingår specifika motorers "mindre bra" egenskaper i "normala motorkunskaper"?
Sen vågar jag nog påstå att den genomsnittliga bilmekens kunskaper för encylindriga racemotorer är ganska låg. En bilmotor och motorerna vi pratar om är framtagna för så olika ändamål och skiljer sig så pass i konstruktion att generella regler för den ena gäller inte för den andra, nödvändigtvis.

Trådskaparen pratade om 2 liter olja, dvs nästan dubbelt upp mot vad det ska vara. 5 dl för mkt i en bil är kanske runt 10%. Så lite för mkt i en motor vi talar om är sannolikt inte heller skadligt. 5 dl för mkt är dock luftburk och föragare full med olja ganska snart alt. fullt uppsamlingskärl & betydligt reducerad vevhus vent, vilket i sig är skadligt.

Hehe,kan inte låta bli...
Luftburken brukar ju normal ha en avrinning så att du skulle fylla luftburken med olja låter inte troligt.
Att fylla förgasaren låter väl heller inte troligt, efter vad jag förstått så anledningen till att man placera vevhusventen där e väl att oljan går igenom förgasaren o in i motorn för att sen förbrännas o det som inte förbränns åker ut genom avgassystemet.Jag tar mig friheten att citera Jörgen karlsson här på forumet.Texten e tagen från teknik o mekhörnan

Desto högre oljenivå desto mer stiger plaskförlusterna i växellådan. Då går oljetempen upp pga den ökade friktionen, ökar man nivån ytterligare så kan veven börja tangera oljan. Då går det ännu tyngre och kolvringarna får svårt att hålla tillbaka oljeinfernot i vevhuset och motorn börjar bränna olja och skita ned förbränningsrumm och ventilsäten. Det kan då hamna olja inte bara i avgasrör utan även upp i vevhusventen och därmed in i insuget. Resultatet är att det börjar rinna olja här och där. Men egentligen stiger ju inte vevhustrycket om bara vevhusventilationen är i ordning. Däremot ser det ju ut som om oljan pressas ut ur motorn.
O här tar jag mig friheten att citera Dr.Bike (Också här på forumet )Taget också från teknik o mekhörnan

Åter till grundfrågan: NEJ det trycks inte sönder några packningar eller nånting.
Detta, är det svarat på i en ANNAN oljetråd, surprise surprise!
Och om man inte inser att pumpen med oljekanaler är ett eget system som bara tar den mängd olja det behöver ur sumpen, så är det ju ingen ide att diskutera med dem som påstår annat.
Trycket regleras av oljepumpens överströmmare, inget annat.
Mängden den har att tillgå har ingen som helst betydelse.

Sen om man fyller MYCKET för mycket händer det som Jörgen pratar om.
Vi pratar då om ca dubbla oljemängden mot vad det ska vara

(Hoppas inte Jörgen o dr.bike misstycker att jag citera, o så e fallet så ber jag om ursäkt o hoppas nån moderator plocka bort detta inlägg./Johan)

Häll i 2liter i din motor på 525an och sen kör du i 1h.. så får du se vart oljan kommer ut.. så slipper vi spekulera vart oljan ska komma ut, jag vet vart oljan hamnar på min hoj om jag har nån/några dl för mkt olja i.. :)

Våra motorer spottar ur sig extra mkt olja genom vevhusventen om man åker på höga varv i en lång höger kurva med hyfsat nerlägg.. :tummenupp

så mitt tips e 2liter och sen högervarv i 1h.. :tungan :gnissla

/R

Hehe, nja ,jag tror jag nöjer mig med 1,2 - 1,3L som jag brukar..
Jag betvivlar inte att det trycks ut olja om man har mycket olja i moppen, ville bara veta om det verkligen var skadligt för motorn med för mycke olja i . Hoppas jag inte har irriterat nån alltför mycke nu...
Peace and love:krama

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...