Hejsan allihopa. Har nyligen gått och bytt ut min ZZR 1400 mot något helt annat, nämligen en KTM 525 Exc. Var och hämtade hojen i Sundsvall för 2 veckor sen. Det är en 05'a som var kittad för Motard. Jag provkörde på plats utan någon större erfarenhet av vad man skulle titta efter på enduro cyklar. Sagt och gjort, den gick, och den gick helt okej. Jag köpte den, fick med mig en uppsättning spikdäck på Enduro fälg som jag sedan skulle kränga på Enduro däck på. Det satt ett Akra helsystem på med dämparen utbytt mot någonting i Kolfiber för gatåkningen. Kolven skulle nyligen vara bytt och även ramlager och hojen skall enligt säljare och mätare ha rullat 115 mil cirka. Dick en låda med diverse kåpor och gamla reservdelar och började bege mig hem mot Dalarna.
Körde första timmen hem mot Dalarna och tyckte att allt var frid och fröjd. Stannade på en mack och skulle slänga upp den på släpet, då märker jag att höger fot har blivit sprayad av någonting som kan vara olja/sotig bensin/ något annat svart. Reagerar och slänger upp den på flaket.
Väl hemma inser jag att varje gång hojen körs droppar det ut, vad jag tror är olja, ut på kröken från krökens infästning mot motorn. Det är i sin tur ger tjockrök som kommer från kröken. Märker även att friläget i princip är omöjligt att få i när motorn är igång. Den enda chansen jag har är att rulla hyffsat snabbt med 2an i och peta nedåt. Jag blir verkligen irriterad och konfunderad av detta "olje" läckage och tänker att det kan defenitivt inte vara normalt. Tar av kröken och den infästning som sitter mot cylinderna och märker att packningen är TOTALT slut. Beställer nytt från Karlströmmotor och när det monterats på plats slutar olje läckaget! Under tiden passade jag på att kitta om den till Enduro. Jag köper enduro däck, byter kedja osv och ger mig på att fixa sådant själv. Efter mycket om och men sitter sakerna på plats och jag inser att framfälgen är ganska skev. När man åker framåt i cirka 50km/h slår det i händerna väldigt mycket cirka var 1,5e sekund. Hur som helst så är man kör sugen och med "tät" krök infästning tar jag en repa. Uppmärksammar att nu har det slutat droppa olja, men det ryker väldigt mycket från själva krök infästningen istället (samma fel men oljan ryker på insida kröken?) och hojen börjar att lägga av lite hursomhelst när den är varm och står på tomgång. När den väl lägger av, är det ett helvete att få igång den. Helt plötsligt kan den hoppa igång och då går den dock rent och fint så länge man ger gas. Släpper man kan den dö utanförvarning.
.Under färd noterar bror att bromsljuset helt plötsligt lagt av (Första körningen efter byte till enduro kit) och helt plötsligt ger även elstarten upp och jag tänker att det förmodligen är batteriet som är urladdat. Laddar batteriet men ingen skillnad, det klickar bara i startrelät.. Köper nytt batteri, visst, motorn startar men nu verkar det som att all el har blivit tokig. Lampor tänds inte, bromsfunktion funkar inte i baklampan även om lampan lyser, det glappar i blinkers och allt verkar konstigt. Inser nu även att den mätare som sitter på hojen antagligen inte är standard då all el verkar vara ett enda stort hempul av eltejp och diverse hemlösningar.
Vafan gör man i det här fallet alltså ? Det jag vill är att åka enduro. Jag vill kunna få i neutralen i min växellåda, jag vill att motorn skall starta, gå normalt utan stopp på tomgång som resulterar i att den blir stående 10 minuter, för att sedan mystiskt gå igång som om inget hade hänt. Jag vill defenitivt inte att det ska ryka ur kröken när det inte ryker överhuvudtaget ur dämparen. Jag vill att däckat skall rätas ut och att elen skall fungera som sig bör. Man vill även veta det egentligen miltalet om denna mätare inte är orginal. Jag har planer på att lämna in cykeln för en total genomgång hos verkstad men vad är det egentligen man skall kolla efter, och vad är värt att betala för ?
Vad kan vara problemet med "oljan" i kröken och varför tuvstoppar den på tomgång ?
Man kunde lite om sporthojar men Enstånkor som piskats i lera verkar vara nått helt annat..
Körde första timmen hem mot Dalarna och tyckte att allt var frid och fröjd. Stannade på en mack och skulle slänga upp den på släpet, då märker jag att höger fot har blivit sprayad av någonting som kan vara olja/sotig bensin/ något annat svart. Reagerar och slänger upp den på flaket.
Väl hemma inser jag att varje gång hojen körs droppar det ut, vad jag tror är olja, ut på kröken från krökens infästning mot motorn. Det är i sin tur ger tjockrök som kommer från kröken. Märker även att friläget i princip är omöjligt att få i när motorn är igång. Den enda chansen jag har är att rulla hyffsat snabbt med 2an i och peta nedåt. Jag blir verkligen irriterad och konfunderad av detta "olje" läckage och tänker att det kan defenitivt inte vara normalt. Tar av kröken och den infästning som sitter mot cylinderna och märker att packningen är TOTALT slut. Beställer nytt från Karlströmmotor och när det monterats på plats slutar olje läckaget! Under tiden passade jag på att kitta om den till Enduro. Jag köper enduro däck, byter kedja osv och ger mig på att fixa sådant själv. Efter mycket om och men sitter sakerna på plats och jag inser att framfälgen är ganska skev. När man åker framåt i cirka 50km/h slår det i händerna väldigt mycket cirka var 1,5e sekund. Hur som helst så är man kör sugen och med "tät" krök infästning tar jag en repa. Uppmärksammar att nu har det slutat droppa olja, men det ryker väldigt mycket från själva krök infästningen istället (samma fel men oljan ryker på insida kröken?) och hojen börjar att lägga av lite hursomhelst när den är varm och står på tomgång. När den väl lägger av, är det ett helvete att få igång den. Helt plötsligt kan den hoppa igång och då går den dock rent och fint så länge man ger gas. Släpper man kan den dö utanförvarning.

Vafan gör man i det här fallet alltså ? Det jag vill är att åka enduro. Jag vill kunna få i neutralen i min växellåda, jag vill att motorn skall starta, gå normalt utan stopp på tomgång som resulterar i att den blir stående 10 minuter, för att sedan mystiskt gå igång som om inget hade hänt. Jag vill defenitivt inte att det ska ryka ur kröken när det inte ryker överhuvudtaget ur dämparen. Jag vill att däckat skall rätas ut och att elen skall fungera som sig bör. Man vill även veta det egentligen miltalet om denna mätare inte är orginal. Jag har planer på att lämna in cykeln för en total genomgång hos verkstad men vad är det egentligen man skall kolla efter, och vad är värt att betala för ?
Vad kan vara problemet med "oljan" i kröken och varför tuvstoppar den på tomgång ?
Man kunde lite om sporthojar men Enstånkor som piskats i lera verkar vara nått helt annat..