KTM 525 exc som ger problem

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Hejsan allihopa. Har nyligen gått och bytt ut min ZZR 1400 mot något helt annat, nämligen en KTM 525 Exc. Var och hämtade hojen i Sundsvall för 2 veckor sen. Det är en 05'a som var kittad för Motard. Jag provkörde på plats utan någon större erfarenhet av vad man skulle titta efter på enduro cyklar. Sagt och gjort, den gick, och den gick helt okej. Jag köpte den, fick med mig en uppsättning spikdäck på Enduro fälg som jag sedan skulle kränga på Enduro däck på. Det satt ett Akra helsystem på med dämparen utbytt mot någonting i Kolfiber för gatåkningen. Kolven skulle nyligen vara bytt och även ramlager och hojen skall enligt säljare och mätare ha rullat 115 mil cirka. Dick en låda med diverse kåpor och gamla reservdelar och började bege mig hem mot Dalarna.

Körde första timmen hem mot Dalarna och tyckte att allt var frid och fröjd. Stannade på en mack och skulle slänga upp den på släpet, då märker jag att höger fot har blivit sprayad av någonting som kan vara olja/sotig bensin/ något annat svart. Reagerar och slänger upp den på flaket.

Väl hemma inser jag att varje gång hojen körs droppar det ut, vad jag tror är olja, ut på kröken från krökens infästning mot motorn. Det är i sin tur ger tjockrök som kommer från kröken. Märker även att friläget i princip är omöjligt att få i när motorn är igång. Den enda chansen jag har är att rulla hyffsat snabbt med 2an i och peta nedåt. Jag blir verkligen irriterad och konfunderad av detta "olje" läckage och tänker att det kan defenitivt inte vara normalt. Tar av kröken och den infästning som sitter mot cylinderna och märker att packningen är TOTALT slut. Beställer nytt från Karlströmmotor och när det monterats på plats slutar olje läckaget! Under tiden passade jag på att kitta om den till Enduro. Jag köper enduro däck, byter kedja osv och ger mig på att fixa sådant själv. Efter mycket om och men sitter sakerna på plats och jag inser att framfälgen är ganska skev. När man åker framåt i cirka 50km/h slår det i händerna väldigt mycket cirka var 1,5e sekund. Hur som helst så är man kör sugen och med "tät" krök infästning tar jag en repa. Uppmärksammar att nu har det slutat droppa olja, men det ryker väldigt mycket från själva krök infästningen istället (samma fel men oljan ryker på insida kröken?) och hojen börjar att lägga av lite hursomhelst när den är varm och står på tomgång. När den väl lägger av, är det ett helvete att få igång den. Helt plötsligt kan den hoppa igång och då går den dock rent och fint så länge man ger gas. Släpper man kan den dö utanförvarning. :död .Under färd noterar bror att bromsljuset helt plötsligt lagt av (Första körningen efter byte till enduro kit) och helt plötsligt ger även elstarten upp och jag tänker att det förmodligen är batteriet som är urladdat. Laddar batteriet men ingen skillnad, det klickar bara i startrelät.. Köper nytt batteri, visst, motorn startar men nu verkar det som att all el har blivit tokig. Lampor tänds inte, bromsfunktion funkar inte i baklampan även om lampan lyser, det glappar i blinkers och allt verkar konstigt. Inser nu även att den mätare som sitter på hojen antagligen inte är standard då all el verkar vara ett enda stort hempul av eltejp och diverse hemlösningar.

Vafan gör man i det här fallet alltså ? Det jag vill är att åka enduro. Jag vill kunna få i neutralen i min växellåda, jag vill att motorn skall starta, gå normalt utan stopp på tomgång som resulterar i att den blir stående 10 minuter, för att sedan mystiskt gå igång som om inget hade hänt. Jag vill defenitivt inte att det ska ryka ur kröken när det inte ryker överhuvudtaget ur dämparen. Jag vill att däckat skall rätas ut och att elen skall fungera som sig bör. Man vill även veta det egentligen miltalet om denna mätare inte är orginal. Jag har planer på att lämna in cykeln för en total genomgång hos verkstad men vad är det egentligen man skall kolla efter, och vad är värt att betala för ?

Vad kan vara problemet med "oljan" i kröken och varför tuvstoppar den på tomgång ?

Man kunde lite om sporthojar men Enstånkor som piskats i lera verkar vara nått helt annat..
 
De är ju lite skillnad på en enduro och en gathoj, men startproblemen kan bero på att det är dags att ställa ventilspelet,, är du haj på att skruva kan du göra det själv annars så är det nog bäst att lämna in till nån som kan det.

Tjuvstannar kan dom bland annat göra om det är problem med luftningen i tanken, dvs att luckets luftventil på toppen inte släpper in luft, då kan dom gå en halvtimma för att sen stanna, och starta sen när vacumet i tanken sjunkit så kolla tanklocket.

El-hopikok är det på var och varannan gammal enduro eftersom många börjat sitt liv som tävlingshojar och man då satt på annan stator, likriktare, xenon, extralysen m,m. ska du köra enduro så behövs ju inte blinkare dom är ju bara ivägen. ta bort de du inte behöver och gå sen igenom del för del, baklyset brukar krångla för att bromskontakten är full med jord tex, de är ju hojar som blir dränkta med lera och gegga ibland så elen tar en väldans massa stryk. Du har troligen ibland (lera vatten) kortis nånstans som det låter på batteri problemet, fast det är små batterier i dom där hojarna och behöver ofta bytas ut varje säsong.

En enduro hoj innebär en hel del skruvande jämfört med en gathoj, tex bör du byta olja och filter ca var 10- 15 körtimme.

Lycka till och kolla gärna på SOE´s hemsida, där finns ett mek avsnitt med bilder och förklaringar och mycket kunnigt folk att fråga, kanske nån bor nära och kan hjälpa dig.

De där med rök innifrån kröken fattade jag inte, man ser ju inte in i kröken när motorn är igång ???

http://soe.se/
http://soe.se/
/jocce
 
Last edited:
Vafan gör man i det här fallet alltså ? Det jag vill är att åka enduro. Jag vill kunna få i neutralen i min växellåda, jag vill att motorn skall starta, gå normalt utan stopp på tomgång som resulterar i att den blir stående 10 minuter, för att sedan mystiskt gå igång som om inget hade hänt. Jag vill defenitivt inte att det ska ryka ur kröken när det inte ryker överhuvudtaget ur dämparen. Jag vill att däckat skall rätas ut och att elen skall fungera som sig bör. Man vill även veta det egentligen miltalet om denna mätare inte är orginal. Jag har planer på att lämna in cykeln för en total genomgång hos verkstad men vad är det egentligen man skall kolla efter, och vad är värt att betala för ?

Vad kan vara problemet med "oljan" i kröken och varför tuvstoppar den på tomgång ?

Att neutralen är svår att få i är fullkomligt normalt på alla endurohojar.

Stora stånkor är kinkiga på välladdade och fräscha batterier. YTZ7s batteri is da shit. Går det ändå inte börja leta efter sunkig jordning. Rengör alla kontaktpunkter mellan batteripoolerna och startmotorn. Felsök därefter startrelä och startmotor enl instruktion i tidigare posts av mig.

Olja i kröken beror troligen på taskiga ventiltätningar/styrningar på avgasidan. Meckigt och halvdyrt att åtgärda. Är det ett problem med oljekonsumtionen?

Alla KTM har original lite tveksam bestyckning på små trottelöppningar. Ställ luftskruv och tomgång korrekt. Hjälper inte det är det Boris special bestyckningskit som är lösningen.

I övrigt gör en normal service. Byt olja+filter+tändstift gör en ventiljustering...
 
Ställ ventilerna, kolla förgasaren, byt olja å stift osv...

Exakt. Och som redan skrivits, det är racehojar, som behöver omsorg hela tiden - och tidigare ägare som varit i kabelhärvor kan ge många roliga fenomen.

Och - endurohjul kommer aldrig vara helt raka, att det slår lite och är obalans märker du aldrig av i skogen och på crossbanan, lev med det.
 
Att neutralen är svår att få i är fullkomligt normalt på alla endurohojar.

Stora stånkor är kinkiga på välladdade och fräscha batterier. YTZ7s batteri is da shit. Går det ändå inte börja leta efter sunkig jordning. Rengör alla kontaktpunkter mellan batteripoolerna och startmotorn. Felsök därefter startrelä och startmotor enl instruktion i tidigare posts av mig.

Olja i kröken beror troligen på taskiga ventiltätningar/styrningar på avgasidan. Meckigt och halvdyrt att åtgärda. Är det ett problem med oljekonsumtionen?

Alla KTM har original lite tveksam bestyckning på små trottelöppningar. Ställ luftskruv och tomgång korrekt. Hjälper inte det är det Boris special bestyckningskit som är lösningen.

I övrigt gör en normal service. Byt olja+filter+tändstift gör en ventiljustering...


Startmotorn funkade efter att batteriet byttes, just nu har även det batteriet slut på kräm men det är troligen efter att alla startförsök efter att den dött efter friläge. Det skall nog inte vara ett problem

Däremot oljan i kröken är det som verkligen ger mig huvudbry och oro. Om det skulle vara så att det är taskiga ventiltätningar/styrningar, vad skall göras då och vad kostar det ? Hur kan jag själv söka för att se om du har rätt ?

Igår kväll satt jag också och funderade på det där med luftskruven och så vidare. Om motorn går lite fett så kanske det inte orkar med ibland på tomgång medans den i fart har nog snurr för att orka förbränna överflöd ? Vad är sympton vid för mycket luft ?

Tack för svaret, och har du lust får du gärna lägga till mig på MSN för vidare diskussion, jag skickar iväg ett pm
 
Kolla upp bestyckningen i förgasaren först, kan vara så enkelt att den är full i skit med.
Hur ser luftfiltret ut (kör man cross/enduro är det friskt, nytvättat och oljat sådant inför varje körning, helst...beroende på hur dammigt det är).
 
Startmotorn funkade efter att batteriet byttes, just nu har även det batteriet slut på kräm men det är troligen efter att alla startförsök efter att den dött efter friläge. Det skall nog inte vara ett problem

Däremot oljan i kröken är det som verkligen ger mig huvudbry och oro. Om det skulle vara så att det är taskiga ventiltätningar/styrningar, vad skall göras då och vad kostar det ? Hur kan jag själv söka för att se om du har rätt ?

Igår kväll satt jag också och funderade på det där med luftskruven och så vidare. Om motorn går lite fett så kanske det inte orkar med ibland på tomgång medans den i fart har nog snurr för att orka förbränna överflöd ? Vad är sympton vid för mycket luft ?

Tack för svaret, och har du lust får du gärna lägga till mig på MSN för vidare diskussion, jag skickar iväg ett pm

MSN? Är det en sådandär sjukdom man får när man umgås intimt med galanta damer från polen?

1. Ladda hem manualen
2. Demontera förgasaren. Rapportera vilka munstycken som sitter i och nålläge samt antal varv luftskruven är öppen.
3. Rengör lågfartsmunstycket
4. För att avgöra varför det läcker plockar du av avgasystemet och tittar in på ventilerna. Tag en bild och ladda upp. Åtgärdas genom att man plockar ur kammen och sätter på nya tätningar. Att de gått indikerar dock att styrningarna börjat ta slut och då är det av med toppen och skicka iväg som gäller.
 
MSN? Är det en sådandär sjukdom man får när man umgås intimt med galanta damer från polen?

1. Ladda hem manualen
2. Demontera förgasaren. Rapportera vilka munstycken som sitter i och nålläge samt antal varv luftskruven är öppen.
3. Rengör lågfartsmunstycket
4. För att avgöra varför det läcker plockar du av avgasystemet och tittar in på ventilerna. Tag en bild och ladda upp. Åtgärdas genom att man plockar ur kammen och sätter på nya tätningar. Att de gått indikerar dock att styrningarna börjat ta slut och då är det av med toppen och skicka iväg som gäller.


Tack för tipsen. Jag ska plocka av förgasaren imorgon eller på fredag och rapportera vad jag ser. Jag var nyss ut och pillade lite på motorcykeln och lyckades upptäcka att jag antagligen har kabel glapp mot någon tändfunktion. På höger sida, alldeles framför högra kylaren ligger det en kabelbunt. Rör jag på dom lite grann åt olika håll lägger hojen av direkt. Provade detta ett antal ggr med samma resultat varje gång. Hade dock inte tid att kolla vad för kabel det var (det var en bunt) då jag skall iväg på eftermiddags skift strax.

Angående "olja i kröken". Är det skadligt för motorn/cylinder om det skulle vara så att det faktiskt är dåliga tätningar ? Och vad k0ostar det att skicka iväg en topp ?
 
MSN? Är det en sådandär sjukdom man får när man umgås intimt med galanta damer från polen?

1. Ladda hem manualen
2. Demontera förgasaren. Rapportera vilka munstycken som sitter i och nålläge samt antal varv luftskruven är öppen.
3. Rengör lågfartsmunstycket
4. För att avgöra varför det läcker plockar du av avgasystemet och tittar in på ventilerna. Tag en bild och ladda upp. Åtgärdas genom att man plockar ur kammen och sätter på nya tätningar. Att de gått indikerar dock att styrningarna börjat ta slut och då är det av med toppen och skicka iväg som gäller.


Har hela dagen försökt hitta på manualen till KTM 525 EXC - 05 utan någon lycka. 2003års manual finns lätttillgänglig men annars är det spårlöst. Någon som har ett förslag ? Manualerna på Lelles hemsida har trasiga länkar så det är redan provat.

Kan för övrigt bekräfta att det sitter orginal mätare på, så antingen stämmer timmarna och kolvbyten skett av någon anledning iaf, elelr så har mätaren varit urkopplad x antal timmar.
 
Har hela dagen försökt hitta på manualen till KTM 525 EXC - 05 utan någon lycka. 2003års manual finns lätttillgänglig men annars är det spårlöst. Någon som har ett förslag ? Manualerna på Lelles hemsida har trasiga länkar så det är redan provat.

Kan för övrigt bekräfta att det sitter orginal mätare på, så antingen stämmer timmarna och kolvbyten skett av någon anledning iaf, elelr så har mätaren varit urkopplad x antal timmar.

Där är ingen skillnad i konstruktionen mellan 03 och 05 så du kan lugnt använda manualen....
 
Där är ingen skillnad i konstruktionen mellan 03 och 05 så du kan lugnt använda manualen....

Är du säker på det? Förgasaren i 2003 års manual ser inte ut som min, speedometern ser inte ut som min, och några andra saker stämmer inte heller överens.
 
Är du säker på det? Förgasaren i 2003 års manual ser inte ut som min, speedometern ser inte ut som min, och några andra saker stämmer inte heller överens.

Förgasaren är av samma typ Keihin FCR men du har en annan hals och accoumpskåpa på din. Hastighetsmätaren är utbytt 3ggr sedan 2003 men funktionen är densamma.Stirra dig inte blind på struntsaker.....
Det enda som man inte kan lita på är färgerna i wiring diagram....
 
Förgasaren är av samma typ Keihin FCR men du har en annan hals och accoumpskåpa på din. Hastighetsmätaren är utbytt 3ggr sedan 2003 men funktionen är densamma.Stirra dig inte blind på struntsaker.....
Det enda som man inte kan lita på är färgerna i wiring diagram....

Okej. Förgasaren är avtagen, jag har dock aldrig hållt på med någon förgasare tidigare så du får gärna skriva ner nummer på det artiklar jag skall kolla åt dig från denna sprängskiss

http://keihincarbs.com/images/FCRexplo.jpg

jag ska göra mitt bästa och du får gärna varna mig utifall det kommer ramla ut saker .. och vad jag faktiskt måste skruva på
 
Okej. Förgasaren är avtagen, jag har dock aldrig hållt på med någon förgasare tidigare så du får gärna skriva ner nummer på det artiklar jag skall kolla åt dig från denna sprängskiss

http://keihincarbs.com/images/FCRexplo.jpg

jag ska göra mitt bästa och du får gärna varna mig utifall det kommer ramla ut saker .. och vad jag faktiskt måste skruva på

Jag föredrar denna bild http://slorider.com/DRZ/tech/KeihinFCR/Keihin_FCRMX.gif

Skruva av lock nr8. Under den finner du en insexskalle. Skruva ur och vänd upponer, då faller nålen ur. Notera bokstäver (OBXXX eller OCXXX) och i vilket läge från toppen clipset sitter. Återmontera!

Gå till botten av förgasaren. Skruva ur lock nr123 med en 17mm nyckel. Bakom den sitter 2st munstycken i mässing. Ett skruvas ur med 6mm sexkantsnyckel och ett med skruvmejsel. Notera nummer ex 45 och 170. Rengör munstyckena med tryckluft och koppartråd (inte ståltråd)

Skruva skruv 32 aka bränsleskruven till botten. Notera hur många varv den var öppen ex 1 3/4dels varv...
 
Jag föredrar denna bild http://slorider.com/DRZ/tech/KeihinFCR/Keihin_FCRMX.gif

Skruva av lock nr8. Under den finner du en insexskalle. Skruva ur och vänd upponer, då faller nålen ur. Notera bokstäver (OBXXX eller OCXXX) och i vilket läge från toppen clipset sitter. Återmontera!

Gå till botten av förgasaren. Skruva ur lock nr123 med en 17mm nyckel. Bakom den sitter 2st munstycken i mässing. Ett skruvas ur med 6mm sexkantsnyckel och ett med skruvmejsel. Notera nummer ex 45 och 170. Rengör munstyckena med tryckluft och koppartråd (inte ståltråd)

Skruva skruv 32 aka bränsleskruven till botten. Notera hur många varv den var öppen ex 1 3/4dels varv...

will do in the morning chefen. tog av avgasröret och kikade in i inloppet men tyckte jag hade svårt att se nått överhuvudtaget. Måste jag rulla kolven i nått särskilt läge ? Kanske är lättare att öppna den vanliga motorluckan som används vid ventiljustering ? Tänkte nämligen ge mig på det direkt nu så jag kan det framöver.

Tack för mödan Boris, jag tar det inte för givet!:Bugar
 
Kanske är lättare att öppna den vanliga motorluckan som används vid ventiljustering ?

Tack för mödan Boris, jag tar det inte för givet!:Bugar

Kikar du i hålet där avgasröret satt så ser du ventilskaft och ventiltallrik, tittar du "där man ställer ventier" ser du ventilfjäder, vippor o.s.v.

Du ser inte samma saker och kan inte ställa diagnos på rätt sätt. Däremot så är det bra att kika på bägge ställena så allt står rätt till.
 
Jag föredrar denna bild http://slorider.com/DRZ/tech/KeihinFCR/Keihin_FCRMX.gif

Skruva av lock nr8. Under den finner du en insexskalle. Skruva ur och vänd upponer, då faller nålen ur. Notera bokstäver (OBXXX eller OCXXX) och i vilket läge från toppen clipset sitter. Återmontera!

Gå till botten av förgasaren. Skruva ur lock nr123 med en 17mm nyckel. Bakom den sitter 2st munstycken i mässing. Ett skruvas ur med 6mm sexkantsnyckel och ett med skruvmejsel. Notera nummer ex 45 och 170. Rengör munstyckena med tryckluft och koppartråd (inte ståltråd)

Skruva skruv 32 aka bränsleskruven till botten. Notera hur många varv den var öppen ex 1 3/4dels varv...


Sådär då har jag gjort lite research här innan jobbet.

Jag kom fram till att:
Nålen heter OBDTR och sitter på 5/7 spåret uppifrån räknat
Sexkantsskruven i förgasaren har nummer 192
Plattmejsel skruven har nummer 45
Och om det nu är luft skruven jag varit och pillat på så är den utskruvad 1,5 varv från botten.

Jag uppladdar lite bilder från cylinder öppningen men det var grymt svårt att få några vettiga bilder. Jag lägger även upp en bild på luftskruven, så får ni håna mig om jag pillat på fel :brinnerup

Vidare har jag öppnat luckorna för ventiljustering och skall göra det imorgon efter jobbet för första gången.

Skulle plocka ur tändstiftet men det hålet är ju sjukt litet, måste fixa någon särskild KTM tändstifts nyckel till det ?
 

Bifogat

  • luftskruv.jpg
    luftskruv.jpg
    94.9 KB · Visningar: 166
  • cylinder öppning1.jpg
    cylinder öppning1.jpg
    62.4 KB · Visningar: 184
  • cylinder öppning 2.jpg
    cylinder öppning 2.jpg
    59 KB · Visningar: 140
Ok.....

Bestyckningen du åker med är inte helt åt helvete även om det inte är mitt val. Huvudmunstycke 192 är väldigt stort och jag hade nog åkt med 175-180 istället. Skall ladda upp en graf över din bestyckning snart....
Detta är dock inte grunden till att den går illa utan det är troligen låg tomgång och/eller igensatt lågfartsmunstycke. Rengör det enl tidigare eller ännu hellre byt...

Kommentarer till bild: Grön linje är din nuvarande bestyckning vs vad jag anser optimalt. Din går magert på halvgas för att därefter gå för fett på fullgas där ditt 192 huvudmunstycke levererar soppa.


Tittar man in i dina avgasportar så är det troligast inte en läckande ventiltätning/styrning ty då borde där vara mer kox och semiförbränd olja. Det är troligast inte kolvringarna heller. Jag råder dig att tvätta hela motorn kliniskt ren med avfettning/bensin och därefter starta den med tanken av (tillverka en tank av en flaska eller något) och leta varifrån det läcker.

JA tändstiftsbrunnen är trång, vissa hylsor går ner och i verktygskittet som följde med cykeln finns en hylsa som passar.
 

Bifogat

  • bstyckning.JPG
    bstyckning.JPG
    32 KB · Visningar: 199
Ok.....

Bestyckningen du åker med är inte helt åt helvete även om det inte är mitt val. Huvudmunstycke 192 är väldigt stort och jag hade nog åkt med 175-180 istället. Skall ladda upp en graf över din bestyckning snart....
Detta är dock inte grunden till att den går illa utan det är troligen låg tomgång och/eller igensatt lågfartsmunstycke. Rengör det enl tidigare eller ännu hellre byt...

Kommentarer till bild: Grön linje är din nuvarande bestyckning vs vad jag anser optimalt. Din går magert på halvgas för att därefter gå för fett på fullgas där ditt 192 huvudmunstycke levererar soppa.


Tittar man in i dina avgasportar så är det troligast inte en läckande ventiltätning/styrning ty då borde där vara mer kox och semiförbränd olja. Det är troligast inte kolvringarna heller. Jag råder dig att tvätta hela motorn kliniskt ren med avfettning/bensin och därefter starta den med tanken av (tillverka en tank av en flaska eller något) och leta varifrån det läcker.

JA tändstiftsbrunnen är trång, vissa hylsor går ner och i verktygskittet som följde med cykeln finns en hylsa som passar.


Okej, på ett sätt låter det du säger bra, men å andra sidan är man då lite tillbaka på noll i felsökningen. Skall göra en rejäl utvändig tvätt av cylinder och motor så får vi se vad det ger. Det är helt lungt att starta motorn helt utan avgas system va? Har även hört att det kanske är ännu bättre att tvätta med diesel, kan det stämma? Några andra teorier och platser jag skall genomsöka nu när den ändå är rätt isärplockad? Ta av toppen, vad som helst. Bestyckningen kan man ju alltid ändra men den borde väll inte ha något med olja i krök att göra? Lågfartsmunstycket, kan du ange artikel nummer till den på sprängskissen? Mvh
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top