petterekman
Adrenalinberoende!
Hej, har nyligen köpt mig en KTM 520 SX -00, min första fyrtaktscross någonsin (och första crossen på länge, i praktiken) och har nu några frågor:
1. Vid körning så fastnar den gärna på lite högre än tomgångsvarv. Antingen om jag står still och ger den ett knyck med gasen, eller att jag tex är ute och kör och frikopplar/växlar ner och försöker motorbromsa. Det varierar lite hur höga varvtal den lägger sig på, och hur snabbt den går ner igen.
Vad kan detta bero på, och vad är lösningen? (Har läst om liknande problem på 660 SMC, men de kom aldrig till någon lösning i den diskussionen.)
2. Noterade även att den vid ordentligt gaspådrag från låga varv (tex när man kommer körande och ska knycka upp den på bakhjulet genom en vattenpöl/över ett hinder) så dör den först innan den skjuter på. Men det är bara från låga varv det händer. Ligger jag på mellanregister och uppåt så skjuter den nog iväg. Min 660 SMC gör inte på detta vis, så jag tycker det borde vara en justeringsfråga.
Kopplingen noterade jag att hugger lite ibland när man ska köra iväg, men detta kanske löser sig efter oljebyte. Har förstått att det ofta kan vara oljan, eller att kopplingskorgen/mellanskivorna är lite slitna.
Sen tycker jag att jag inte riktigt kommer överens med växellådan hela tiden. Den funkar oftast felfritt, men lite nu och då så kan det hända att jag inte lyckas gå från 2an till 3an tex. Vet som sagt inte om det är jag som är ovan med hojen, har kanske kört 1h hittills, men kan det vara något annat problem?
Killen som sålde den sade att något drev var bytt i växellådan för drygt ett år sedan, något som tydligen brukar kunna krackelera. Så jag tycker inte att det borde vara något problem i lådan, förutsatt att han inte ljög för mig förstås...
Sist och slutligen undrar jag hur lättkickad en 520 ska vara egentligen?
Min 660 är ju närmast dubbelt så tungkickad, och min CR500 är också betydligt svårare. Min vana trogen att kicka 660 skulle jag leta rätt läge på 520n och kickade lugnt runt motorn, då startade den helt plötsligt. Jag klagar iofs inte på lättstartheten då det är välkommet, men jag tycker det verkar konstigt att den är så mycket lättare att kicka än 660n och 500 2-t.
Ska låna en kompressionstestare av en kompis och kolla hur kompen ligger till, men hojen går ju bra i övrigt och skjuter på rejält, så jag har svårt att tänka mig att kompen skulle vara halvt borta.
Är det i övrigt något jag borde kolla upp/hålla koll på vad gäller denna modell?
Tycker den funkar fint bortsett från de här småsakerna, och jag är grymt nöjd med köpet hittills. Ska bli kul att prova den på en crossbana då jag bara kört lite enduro i skogen ännu.
1. Vid körning så fastnar den gärna på lite högre än tomgångsvarv. Antingen om jag står still och ger den ett knyck med gasen, eller att jag tex är ute och kör och frikopplar/växlar ner och försöker motorbromsa. Det varierar lite hur höga varvtal den lägger sig på, och hur snabbt den går ner igen.
Vad kan detta bero på, och vad är lösningen? (Har läst om liknande problem på 660 SMC, men de kom aldrig till någon lösning i den diskussionen.)
2. Noterade även att den vid ordentligt gaspådrag från låga varv (tex när man kommer körande och ska knycka upp den på bakhjulet genom en vattenpöl/över ett hinder) så dör den först innan den skjuter på. Men det är bara från låga varv det händer. Ligger jag på mellanregister och uppåt så skjuter den nog iväg. Min 660 SMC gör inte på detta vis, så jag tycker det borde vara en justeringsfråga.
Kopplingen noterade jag att hugger lite ibland när man ska köra iväg, men detta kanske löser sig efter oljebyte. Har förstått att det ofta kan vara oljan, eller att kopplingskorgen/mellanskivorna är lite slitna.
Sen tycker jag att jag inte riktigt kommer överens med växellådan hela tiden. Den funkar oftast felfritt, men lite nu och då så kan det hända att jag inte lyckas gå från 2an till 3an tex. Vet som sagt inte om det är jag som är ovan med hojen, har kanske kört 1h hittills, men kan det vara något annat problem?
Killen som sålde den sade att något drev var bytt i växellådan för drygt ett år sedan, något som tydligen brukar kunna krackelera. Så jag tycker inte att det borde vara något problem i lådan, förutsatt att han inte ljög för mig förstås...
Sist och slutligen undrar jag hur lättkickad en 520 ska vara egentligen?
Min 660 är ju närmast dubbelt så tungkickad, och min CR500 är också betydligt svårare. Min vana trogen att kicka 660 skulle jag leta rätt läge på 520n och kickade lugnt runt motorn, då startade den helt plötsligt. Jag klagar iofs inte på lättstartheten då det är välkommet, men jag tycker det verkar konstigt att den är så mycket lättare att kicka än 660n och 500 2-t.
Ska låna en kompressionstestare av en kompis och kolla hur kompen ligger till, men hojen går ju bra i övrigt och skjuter på rejält, så jag har svårt att tänka mig att kompen skulle vara halvt borta.
Är det i övrigt något jag borde kolla upp/hålla koll på vad gäller denna modell?
Tycker den funkar fint bortsett från de här småsakerna, och jag är grymt nöjd med köpet hittills. Ska bli kul att prova den på en crossbana då jag bara kört lite enduro i skogen ännu.
