KTM 520 SX -00, frågor

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Hej, har nyligen köpt mig en KTM 520 SX -00, min första fyrtaktscross någonsin (och första crossen på länge, i praktiken) och har nu några frågor:

1. Vid körning så fastnar den gärna på lite högre än tomgångsvarv. Antingen om jag står still och ger den ett knyck med gasen, eller att jag tex är ute och kör och frikopplar/växlar ner och försöker motorbromsa. Det varierar lite hur höga varvtal den lägger sig på, och hur snabbt den går ner igen.
Vad kan detta bero på, och vad är lösningen? (Har läst om liknande problem på 660 SMC, men de kom aldrig till någon lösning i den diskussionen.)

2. Noterade även att den vid ordentligt gaspådrag från låga varv (tex när man kommer körande och ska knycka upp den på bakhjulet genom en vattenpöl/över ett hinder) så dör den först innan den skjuter på. Men det är bara från låga varv det händer. Ligger jag på mellanregister och uppåt så skjuter den nog iväg. Min 660 SMC gör inte på detta vis, så jag tycker det borde vara en justeringsfråga.

Kopplingen noterade jag att hugger lite ibland när man ska köra iväg, men detta kanske löser sig efter oljebyte. Har förstått att det ofta kan vara oljan, eller att kopplingskorgen/mellanskivorna är lite slitna.

Sen tycker jag att jag inte riktigt kommer överens med växellådan hela tiden. Den funkar oftast felfritt, men lite nu och då så kan det hända att jag inte lyckas gå från 2an till 3an tex. Vet som sagt inte om det är jag som är ovan med hojen, har kanske kört 1h hittills, men kan det vara något annat problem?
Killen som sålde den sade att något drev var bytt i växellådan för drygt ett år sedan, något som tydligen brukar kunna krackelera. Så jag tycker inte att det borde vara något problem i lådan, förutsatt att han inte ljög för mig förstås...

Sist och slutligen undrar jag hur lättkickad en 520 ska vara egentligen?
Min 660 är ju närmast dubbelt så tungkickad, och min CR500 är också betydligt svårare. Min vana trogen att kicka 660 skulle jag leta rätt läge på 520n och kickade lugnt runt motorn, då startade den helt plötsligt. Jag klagar iofs inte på lättstartheten då det är välkommet, men jag tycker det verkar konstigt att den är så mycket lättare att kicka än 660n och 500 2-t.
Ska låna en kompressionstestare av en kompis och kolla hur kompen ligger till, men hojen går ju bra i övrigt och skjuter på rejält, så jag har svårt att tänka mig att kompen skulle vara halvt borta.

Är det i övrigt något jag borde kolla upp/hålla koll på vad gäller denna modell?

Tycker den funkar fint bortsett från de här småsakerna, och jag är grymt nöjd med köpet hittills. Ska bli kul att prova den på en crossbana då jag bara kört lite enduro i skogen ännu. :)

min kompis har en gammal xt500 med exakt samma fel med hål i registret och vi har inte kunat få bort felet, på hans har vi bytt förgasare och det hjälpte inte så det kan vara toppen, men det behöver ju inte vara så :)
men det du kan göra är ju att riva förgasaren och titta över gas vajrarna så de inte kärvar, det kan göra så att tomgången inte blir stabil, och hålet i registret kan vara skit i förgasaren som har täppt igen lågfarten delvis :)
mycket enklare då man kan se sakerna live och få hålla i dem ;) men prova det dära sedan får man gå vidare om det inte hjälper, förgasaren är ju inte svår att montera dänn;)
växelådan den vet jag nästan inget om tänker bara på min ktm 250 och ktm 950 och där är den silkes mjuk, kan ju varit att någon har växlat utan kopling och fått skader på växelväljaren :S
kiken kan vara hur lätt som helst beroende på utväxling och hur kärv motorn är så den är det nog ingen fara med, men du kanshe ska gå över motorn om du inte vet hur den är invändigt med tanke på växelådan :)

Skruvade isär förgasaren igår och rengjorde den. Blåste ur alla munstycken och håligheter och putsade upp allt. Rengjorde även accpumpen, om det nu är den som sitter längst ner på föggen? Ett litet membran som aktiveras via en arm från trotteln?
Smorde även upp vajrarna och kollade att de låg bra. Och där hittade jag inte några problem.
Kollade gummina mot luftboxen och insuget, och de såg hela och fina ut.

Trots detta så går den fortfarande inte ner i varv... Någon som har några fler idéer?

Sen såg jag att förra ägaren av någon anledning klippt av vevhusvent-slangen och lagt den att ventilera rakt bakåt, istället för in i förgasaren. Han hade även pluggat slangstumpen han lämnade kvar på föggen.
Varför har han gjort på detta vis? Något man brukar göra, eller ska jag lägga tillbaka slangen som den ska vara? Jag lämnade den nu för jag tänkte att det säkert fanns någon orsak till att han gjort så, men jag tänkte fråga här och försöka nyttja den enorma kunskap som finns på forumet. (Smör, smör, smör.) :yoparty

Skruvade isär förgasaren igår och rengjorde den. Blåste ur alla munstycken och håligheter och putsade upp allt. Rengjorde även accpumpen, om det nu är den som sitter längst ner på föggen? Ett litet membran som aktiveras via en arm från trotteln?
Smorde även upp vajrarna och kollade att de låg bra. Och där hittade jag inte några problem.
Kollade gummina mot luftboxen och insuget, och de såg hela och fina ut.

Trots detta så går den fortfarande inte ner i varv... Någon som har några fler idéer?

Sen såg jag att förra ägaren av någon anledning klippt av vevhusvent-slangen och lagt den att ventilera rakt bakåt, istället för in i förgasaren. Han hade även pluggat slangstumpen han lämnade kvar på föggen.
Varför har han gjort på detta vis? Något man brukar göra, eller ska jag lägga tillbaka slangen som den ska vara? Jag lämnade den nu för jag tänkte att det säkert fanns någon orsak till att han gjort så, men jag tänkte fråga här och försöka nyttja den enorma kunskap som finns på forumet. (Smör, smör, smör.) :yoparty

Vevhusventilationen är till för att tryckutjämna vevhuset genom att skicka tillbaka de oförbrända färskgaserna till förgasaren. Sen vart den skickar ut dom är en annan femma. Skall inte ha nån betydelse. Inte vad jag vet iallafall.

Har forskat lite, och enligt "servicemeddelanden" som är postade både på Lelles MC och Karlströms Motor mfl. så står följande att utläsa:

Förgasarbestyckning KTM 520 SX
För bästa effekt och gasrespons byt till följande nål "ORDVR" i läge 5 uppifrån, 198 i huvudmunstycke och 52 i tomgångsmunstycke. Blandskruven två varv öppen ( bör ha specialverktyg för att komma åt underifrån ). Koppla bort vevhusventilationen från förgasaren och plugga hålet på förgasaren.
Så, tydligen finns det någon vits med att plugga vevhusventen, så jag tänker nog låta den vara.
DÄREMOT, så upptäckte jag när jag hade isär och rengjorde förgasaren att jag bara har 172 i huvud, medans de rekommenderar 198. Borde jag byta? Tycker det verkar vara ett stort steg upp, och den går ju bra på det högre registret som den är just nu...

Har ställt ventilerna, sprutat startgas runt insuget, och provat justera lite på gasvajrarna. Men inget hjälper.
Ska försöka få tag på en mejsel någonstans så att jag kan prova justera luftskruven och tomgången, och se om det hjälper...

Jag blir galen på detta! Det är förbaskat jobbigt att köra när den ibland hänger sig på varven... Kommer körande i skogen och slår av på gasen får att få lagom med motorbroms inför något knixigare parti, ja, då håller den varv och fortsätter gasa på. Eller inför en tajt kurva på crossbanan.

Ingen som har några fler idéer jag kan försöka mig på?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman