KTM 450 exc 03 korta "oil screen"?

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Hoj
2003 KTM 450 exc
Så jag tittade under motorn och ser ett hål, där det förmodligen tidigare suttit en bult..

Ser ut som att bulten gått av och man har försökt borra ut bulten men vet ej.

Det ät tydligen där som den korta "oil screenen" ska sitta så jag undrar, behöver jag rensa den varje gång jag byter olja o filter?
Sitter en längre oil screen på v sida som inte är trasig.
Och vad gör det lilla hålet?

Risken är ju att det sätter igen sig på lång sikt och att motorn skär, välj själv fixa nu eller chansa :crash

Nä fan nu tittade jag på sprängskiss i KTM-shopen verkar bara vara en oil screen och den sitter i nedre delen av motorn på sidan. Oljefilter däremot är det ju två av. Vet inte vad du hittat men är du säker på att det inte är oljepluggen?

- - - Updated - - -

http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1362&c=C03590380#partslist

På 520 EXC sitter oljepluggen i bakkant på motorn och inte under, och jag skulle tro att det är samma på 450. Vet inte riktigt vad detta är för plugg.

Nej pluggen sitter undertill på hojen men ändå på sidan så det är inte den.
Dom två oljefiltren sitter på v sida och vid växelpetaren sitter den långa oil screenen, sen är det tydligen en till fast kort som ska sitta i trasiga hålet under motorn:/

Om man tänker att dom har borrat och sen slutat, varför? Är det lönlöst att försöka borra ut bulten under motorn?

Men på skissen så ska det bara finnas 1 oil screen ju :va Vart har du fått info att det ska vara en kort oxå ifrån?

Last edited:
Min polare har exakt samma problem på sin -05:a. Jag ska inspektera min 04:a i helgen och återkommer med besked om den också. Kanske kan vi hitta en gemensam lösning.

Ok där va den http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1362&c=C03590300#partslist

Ser ut att bli knivigt att lösa utan att klyva motorn :mad: Troligen har någon begåvad person dragit sönder gängan och sen bara pluggat istället för att laga, surt :huvet Frågan är ju om själva silen sitter kvar eller hålet bara är igensatt...

Jo klyva vill jag undvika haha

Bulten är insekts och på bilden kan man se att det inte är borrat hela vägen ner i botten, så det runt omkring är alltså huvudet på bulten och inte motorn.

Så bulten sitter kvar och man kanske kan fräsa ett spår tvärs över skallen och med lite tur få ur bulten. Annars om man borrar ur den och hoppas på att gängorna är okej? Knivigt läge iaf

Såg nu att den bulten inte går så djupt så det är nog ingen ide att fräsa ett spår, får svetsa på en mutter och försöka skruva av. Tydligen ett vanligt problem på dom hojarna och är "bara" att byta om man dragit åt dom för hårt.

Tjena! Jag hann inte kolla min, men vi tittade på polarens och den är runddragen. Tydligen fick inte KTM-verkstaden upp den heller...

Den där pluggen sitter så inåt helvete, järnplugg i alugänga, bra jobbat där KTM.

Rengör deluxe, svetsa fast insexhylsa och dra loss skiten, köp en ny plugg med torx invändigt och sexkants utvändigt och spänn inte så jävligt när ni sätter i den, den sätter sig själv av värmen sen.

Haft samma problem på min, inga problem efter jag bytte till TX och sexkant.

Har vart med om exakt de där på min gamla exc 450 -03 också. De läckte lite från pluggen så jag drog åt extra hårt. -BIG MISTAKE! :crash Borrade två små hål jämte varandra och bankade i en plattskruvmejsel. Sen tog i som fan med skiftnyckel och plygrip och tillslut lossnade de.

Förövrigt så brukade jag inte rensa silarna vid varje oljebyte utan var tredje-fjärde kanske.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti