KTM 400 military

nordicbiker

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Hoj
KTM 690 Enduro + någon annan hoj för gamla gubbar...
Hej, jag blev lite överraskat igår när jag såg tre militärpoliser i Stockholm på hojar som såg utt som KTM 400 military. Vet någon om dessa hojar är inköpt begagnat från Tyskland? Finns den redan längre i Sverige? Tänkte det är bara Tyska Bundeswehr och Österrikiska Bundesheer som använda den.

För mig är den ganska lockande: "nedbantad" LC4 640 (eller 620?) till 400ccm med låg kompression, fungera med allt som brinner och lykter bensin (låg oktan) och har lite lägre sitthöjd för kortväxt folk som mig - med annat ord den perfekta äventyrshojen för långresor till världens avlägsna platser.

Jag är bara nyfiken om det finns en chans att den någon gång döker up i blocket! :)

De har funnits i försvaret i ca 10år. Antal vet jag inte men runt 100talet är nog inte orimligt. Ej begagnat inköp. Benämns MC409, ersätter MC258. Ordonnans och trafiktjänst.
25kw strypta. Väldans slö i min mening..

Last edited:
De finns inköpta nya från KTM någon gång i slutet av 90-talet.

Det är en riktigt bra cykel och med kortare slag i 400cc motorn så håller de en evighet. Skall man köpa en så försök få tag på den med riktigt oljefilter även i sekundärfiltret.

De har funnits i försvaret i ca 10år. Antal vet jag inte men runt 100talet är nog inte orimligt. Ej begagnat inköp. Benämns MC409, ersätter MC258. Ordonnans och trafiktjänst.
25kw strypta. Väldans slö i min mening..

Det skulle bli en ersättare men de utbildar fortfarande på 258, enligt säker källa på FMCK, konstigt tycker jag för 258:orna börjar reserdelarna tryta, vissa grejer till kopplingsbackarna finns inte mer en begagnat.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025