KTM 1290 Super Duke R

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
1290SuperDuke-Prototype 01.jpg

Lena Handén har fått en stororder!

Interesting facts about the prototype:

Engine: liquid-cooled V-twin based on the RC8 R with ride-by-wire
Displacement: one.point.three
Power and torque: more than ever
Electronic assistance: ABS, traction control, anti-stoppie and anti-wheelie control (all can be deactivated)
Frame: Chrome-molybdenum steel tubular frame
Swingarm: Light-alloy single-sided swingarm
Suspension components: WP prototypes – upside-down fork with gas pressure cartridge, directly connected shock absorber
Wheels and tyres: Light-alloy wheels with slicks
Brakes: Brembo racing callipers front and rear
Weight: unbelievably low

Om motorn i 1190 RC8 R hade 173 kusar och denne ska vara vassare ser det ju ut att kunna bli fantastiskt kul! Vad kommer vikten hamna på måntro `?

Ingen aning, men med en så stor (och gissningsvis arg) twin är tc en förbannat bra idé.
Hoppas de sätter den i produktion! Synd att den är bara lite för stor för BoTT :gråta

Jag kan bara inte riktigt smälta 1290, den skulle vara fullkomligt vansinnig med 173 hk! Mer än så är dom galna om dom plockar ut :D

Nog för att effekt är gött, men personligen tycker jag 150hk&125nm hade varit mer än tillräckligt, iaf för mina färdigheter :crash

KTM's designavdelning får återigen en guldmedalj, gosse dom vet verkligen hur en hoj ska se ut :yoparty

Riktigt fint däckslitage bevittnar väl om fint justerade fjädringskomponenter.
Tittar man på den från sidan kan man fantisera sig sittandes på den och känner sig riktigt bussugen!
1290SuperDuke-Prototype 03.jpg

Saker att ta i beaktning med prototypen:

Värsting WP-fjädringen kommer inte att sitta på produktionshojen, samma gäller Brembo-bromsarna och Akra-systemet. I övrigt tror jag dock att den i stort kommer se ut som den gör.

Det har enligt uppgift talats om effekt omkring 180 hästar (bakhjuls) på prototypen med Akra-systemet.

Fet som faen men kanske liiite rip-off på Kawa Z1000?

Och därför är det en sämre hoj? :confused:

Mmm, habegär maxxat!

Någon som har tänkt på hur avgassystemet ser ut på prototypen, ett utblås undertill och ett bak genom den akra-märkta urken, konstigt?!

Last edited:
När den där besten blir verklighet för oss vanliga dödliga kommer 990:in bli till salu så fort det bara är möjligt. :kär
Det värsta är väl att man knappast blir ensam om detta, så andrahandsvärdet sjunker väl som en gråsten. :4skrika
Men det skiter jag i, för jag ska HA en oavsett. :yoparty

Ruskigt ball, skönt att se folk som kan hantera grejerna också.

Skönt ljud i den där, låter ju som en riktigt vass HD i några av filmerna.

nackhåren reser sig när man hör den motorn.. mumma!!! Sälja allt man äger och har när denna släpps lös..
Hade varit fint att göra samma start i garaget varje morgon som i filmen.. grannarna skulle säkert inte ha något emot att vakna till ett odjurs vrål kl 0645 varje morgon :D

Mmm, habegär maxxat!

Någon som har tänkt på hur avgassystemet ser ut på prototypen, ett utblås undertill och ett bak genom den akra-märkta urken, konstigt?!

Ja lite knepigt ser det ut alltid.. tyvärr tror jag inte fabror blå eller besiktningen kommer vara lika nöjda som vi av vrålet :D

*/ ?>
Back