KTM 125 EXC -06 Rasad topp

C4pp3

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2019
Ort
Enköping
Hoj
2006 KTM EXC 125
Var ute och körde idag och märkte något skumt ljud från Cylindern, stannade och märkte att kompen var sådär (ibland bra ibland dåligt) så bestämde mig att ta hojen på flacket och hem o skruva.. visa sig att kolven rasat på något skumt sätt.

På länken nedan ser ni bilder på vad allt.
https://www.dropbox.com/sh/kbkj501sny6swwi/AAAsT4XXL18gUxlP9E3l2r7va?dl=0

KTM har ej några i lager och säljer ej längre topplock till min årsmodell(inga säljer) och undrade om man vågar slippa ner toppen lite där den är skadad? sure låter dumt men :3freak vad ska man göra? finns inga eftermarknads topplock heller. de är inte super djupt men uppenbart skadat. Utbytes cylinder+kolvkit är beställt från blixtenracing.

Sen vad tror ni har hänt? skumt att kolven pajat så, den är inte sprucken utan har splittras. och en litet hack så ena kolvring har låst sig. Kollde squish förut och det stämde+sitter tjockaste packningen på 0,75mm. Vevstacken har inte mycket spel alls om något.
 
Tror du har hittat orsaken till missljuden i din tidigare tråd. Det är nåt fel som är trasigt.

Har du sett nåt trasigt? Nållager? Kolvringar? Är det glapp i nåt vevstakslager, kolvbultslager, ramlager?

Kanske dags att byta vevstake och ramlager.
 
Ser ut som ett rasat vevstaks lager som twostroke säger.

Du rejsar inte på vm nivå sa karva bara av dom vassa topparna o montera den mikroskopiska effekt förlusten märker du inte..

Men kolla ramlager glapp vevstaks lager kolvbults lager o inte minst se till att det inte finns något skräp/metall bitar kvar i vevhuset.

Sedan när den går igen så sälj den.. håller en motorn på som din gör så är det mesta sopslut i den eller så finns en liten möjlighet att 2T kan vara för kompliserat för din kunskap. Absolut inget att skämmas över det finns inte så många 2T mekaniker kvar i dag..

Mvh
 
Konstiga är att det inte är glapp upp o ner i veven men den har varit igenom mycket, men lokala verkstan och alla jag snackat med har sagt att den är bra, och alla lager i motorn är nya. Tror cyllen bara var för sliten och kanske fel kolv som orsakat detta, kan vara översta ringen som hoppat ur på något sätt ????. Men som sagt nytt kit från blixtenracing med kolv o lager etc, o toppen skippade jag ner försiktigt i ska inte vara några problem där. Så går han bra när jag får ihop han så tänker jag fan köra denna säsong.. men tank för hjälpen ändå, alltid värt o fråga.
 
Update: har installerat nya cylindern och kolv etc. samma ljud som fortfarande. måste vara något annat vilket är konstigt då ljudet började efter jag tagit av cylinder endast. ljudet kommer från höger sida av motorn, det är ej kicken/drevet till den. Bonusfarsan tycker det kommer ifrån bakre delen av motorn runt kopplingen ungefär. så nu är frågan om ljudet igen :/ vafan är det? hela motorn är renoverad med lager etc. Funderar på o sälja han nu då det ändå är dags för A2 men finns knappt hojar på blocket..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top