Krossa ganglier själv?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Vet att det finns många sjukvårdskunniga här på SH. Slänger ut frågan och hoppas på svar. :)
Jag har en ganglier på handledens handryggssida. Har ont, kan inte bocka handleden ordentligt och det knäpper. Orkar inte jaga läkare under semestertider som ska ge remiss till ortoped osv... Lär ta 100 år innan jag får en tid.
Hur krossar jag den lättast? I vilken vinkel ska man ha handleden? Vad är bäst att krossa den med? Hammare? Bibeln?

Last edited:
[YOUTUBE-ID]QqpVNd13jd8[/YOUTUBE-ID]

fast jag tror nog tjejen bara vill plåga honom lite i videon där :D

måste tydligen slå ganska hårt..

fast jag skulle nog gå och få den dränerad, distriktarn kan nog ta det på 5 minuter eller så, relativt smärtfritt dessutom.

Ska du slå sönder den...överväg en kort stund hur och med vad du ska slå med.

[YOUTUBE-ID]zgWrcpC3MJU[/YOUTUBE-ID]

Kan du inte bara sticka hål på den då? Känns som "The lesser of two evils" för mig iaf :näsblod

Töm den inte..dom kommer ju bara att fyllas på igen. Operera bort den lilla saten. Jag hade en stoor på vristen som jag opererade bort. Inga problem nu. Bespar dig själv smärtan o risken att göra fel o beställ en tid för att operera bort den med säck o allt.

Last edited:
En uppdatering av språkbruket som gör litteraturvalet predikterbart kan väl
vara på sin plats när man använder en behandlingsmetod för att terminera
åkomman som är redundant pga att den blivit obsolet.

Jag tror du blandar ihop terminera med det engelska ordet exterminate :D
Jag kan redan prediktera hur den här tråden kommer att terminera :D

Jag har en på varje handled sedan drygt 10 år tillbaka. Lär dig leva med dem, det gör bara ont ibland och sen krossas de typ varannan månad och kommer tillbaka efter ett tag, de försvinner helt först när du opererar och inte ens då kan du vara säker.

Jag har en på varje handled sedan drygt 10 år tillbaka. Lär dig leva med dem, det gör bara ont ibland och sen krossas de typ varannan månad och kommer tillbaka efter ett tag, de försvinner helt först när du opererar och inte ens då kan du vara säker.

Jag har oxå haft sådana i snart 10 år. På mig försvinner de inte utan jag måste krossa dem. Gör jag inte det, blir handen nästan obrukbar. På mig gör det inte ont ibland. Brukar få ha skena pga smärtan.
Men denna gången har gangliern växt lite aannorlunda och jag kommer inte åt den som tidigare.

Låter som att vi har samma problem då. Men gå till vårdcentralen för remiss till operation så kanske du får dem opererade runt 2012-2015 eller så :D
Brukar köra med bandage på handleden (den vänstra är värst) emellanåt men man blir lite handikappad tyvärr. Jag har dock aldrig krossat dem medvetet utan det brukar bli att man slår i handleden i något av misstag och så känner man hela ovansidan av handen fyllas med vätska. Sen är det bra i 2-3 veckor innan det är tillbaka igen.
Men som sagt, den kallas ju för "bible bump" så det är bara att åka till kyrkan och stjäla en bibel.

Låter som att vi har samma problem då. Men gå till vårdcentralen för remiss till operation så kanske du får dem opererade runt 2012-2015 eller så :D
Brukar köra med bandage på handleden (den vänstra är värst) emellanåt men man blir lite handikappad tyvärr. Jag har dock aldrig krossat dem medvetet utan det brukar bli att man slår i handleden i något av misstag och så känner man hela ovansidan av handen fyllas med vätska. Sen är det bra i 2-3 veckor innan det är tillbaka igen.
Men som sagt, den kallas ju för "bible bump" så det är bara att åka till kyrkan och stjäla en bibel.

Verkar bli lååååååååång väntetid. Fick tid till vårdcentralen. Sedan ska de skicka en remiss. När jag väl får tid till ortopeden blir det bara för att de ska kolla. SEDAN hamnar man i operationskön..... *suck*

*tar bilnycklarna och kör till kyrkan*

Verkar bli lååååååååång väntetid. Fick tid till vårdcentralen. Sedan ska de skicka en remiss. När jag väl får tid till ortopeden blir det bara för att de ska kolla. SEDAN hamnar man i operationskön..... *suck*

*tar bilnycklarna och kör till kyrkan*

Det är vid såna tillfällen man önskar att man haft en privat vårdförsäkring!!

Men va fan! :skrämd
Den på benet var ju....*brrrr*

Exakt vad är detta "fenomen" för ngt? Typ en broskknuta?

vad det än är så är jag säker på att man kan döööö av det :skrämd

HAHAHAHAHA... Fick brev från sjukhuset. 20 månaders väntetid!!! Och det är bara väntetiden till första besöket, inte operation...:3freak
Jävla tur att det finns privatläkare ( 4 veckors väntetid) :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back