Kronofogden!

Ambience

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
KTM 660 smc
Vänder mig till SH's jurister för rådfrågning.
För ungefär ett och ett halvt år sen så köpte jag mig en plåtburk full med rost (vill inte kalla den bil).
Glad i hågen så körde jag hem den men när ja nästan var hemma så kom årets första halka som jag självklart inte var förberedd på. Eftersom en 240 från 83 inte har den bästa väghållningen så snurrade jag lite och åkte ner i diket vilket ledde till att min länkarm blev mos.
Blev lite småsur eftersom denna kärra hade jag ju tänkt att plåga under vintern, men hämtade ett släp dagen efter och körde hem den, där den fick stå i ungefär en och en halv vecka.
Kom sedan på att de kanske är ett smart drag att ställa av den eftersom ja inte hade försäkrat den!
Detta hade ju våra goda vänner transportstyrelsen märkt och ville att ja skulle betala något på 1200 kr.
Skulle ha stått mitt kast för min klantighet och betalat dessa pengar OM jag hade fått någon räkning, varken räkning eller påminnelser trillar ner i min låda och då tänker jag att jag på nått jävla vänster har jag klarat mig.
De trodde jag tills fogden knackade på porten och ville att jag skulle pröjsa typ 3500.
Protesterar och efter ett tag så får jag rätt.
Nu är jag varken skyldig kronofogden eller transportstyrelsen några pengar MEN jag har fått en prick som håller i sig i typ 1,5 år till.
Jag ringde och skällde för ett halvår sen (då jag märkte det eftersom jag nästintill aldrig gör saker så de behöver kolla min kreditvärdighet) och de sa att de skulle fixa det men de skulle ta lite tid.
Idag handlade jag en videokamera på onoff och de tyckte att jag absolut skulle ha ett onoff kort.
Hopp kan jag väl svarade jag men jag fick avslag för jag inte var kreditvärdig.
Enligt mig är det nått utav det pinsammaste som finns att få det uppkört i ansiktet att man inte är kreditvärdig så eftersom de har sjabblat så jävla mkt med detta så skulle jag vilja ha en kompensation inklusive att pricken försvinner nånstans där inte solen lyser!
Är detta möjligt eller är det bara å böja sig framåt och ta den där bak och vänta på att prickhelvetet ska försvinna?
Tacksam för svar!
Mvh Dennis

Last edited:
jupp bara o vänta snällt tills pricken försvinner tyvärr.

Det låter ju helt sjukt om det skulle vara så att ja får stå och vänta tills min prick är borta fast jag inte förtjänar den? men men, de är ju faktiskt Sverige som vi pratar om...

De kanske tom trodde att du var pundare på OnOff :banana

Skämt o sido, väldigt oturligt. Det känns som om kronofogden borde se detta som
en paragrafmiss från deras sida.

De kanske tom trodde att du var pundare på OnOff :banana

Skämt o sido, väldigt oturligt. Det känns som om kronofogden borde se detta som
en paragrafmiss från deras sida.

Ja precis :O förvånad över att jag fick handla min kamera :)
Jo precis, speciellt eftersom de har hållt med mig om att de gjort fel och jag inte behövt betala några stålar.

Jag fick en prick från någe konstigt bolag som hade debiterat mig 35kr för något utan att skicka räkning.
Ringde upp bolaget fick prata med lite olika folk. Det slutade med att de drog tillbaka "anmälningen" och betalade alla kostnader till kronofogden.
Pricken låg kvar så fick ringa upp och tala även med kf efter ett tag så tog de bort även där och inget syntes i registret.
Men var beredd på att tala ganska bestämt, tydligt med god ton så löser det sig nog.

Jag fick en prick från någe konstigt bolag som hade debiterat mig 35kr för något utan att skicka räkning.
Ringde upp bolaget fick prata med lite olika folk. Det slutade med att de drog tillbaka "anmälningen" och betalade alla kostnader till kronofogden.
Pricken låg kvar så fick ringa upp och tala även med kf efter ett tag så tog de bort även där och inget syntes i registret.
Men var beredd på att tala ganska bestämt, tydligt med god ton så löser det sig nog.

Väldigt skönt att höra.
Hade faktiskt tänkt att slå en pling till dem imorgon och reda ut det en gång för alla.
Om det inte reder upp sig iaf, finns de nån chans att man kan anmäla dem för något?

Väldigt skönt att höra.
Hade faktiskt tänkt att slå en pling till dem imorgon och reda ut det en gång för alla.
Om det inte reder upp sig iaf, finns de nån chans att man kan anmäla dem för något?

Jag var ute för en liknande sak som dig. Missade att betala en restskatt med två (!) dagar. Och som alla visste utom jag så skickas det inte ut nå´n påminnelse vid restskatt. I alla fall, jag drog ingen snyfthistoria övh, utan var brutalt ärlig, och utan omsvep så omvandlades min prick till en varning med klausulen "händer det en gång till, så blir båda synliga vid en kreditprövning".

Summa summarium: Fråga om det inte räcker med en varning.

Du är inte den ända som inte fått dom där fakturorna förens efter ett bra tag.. Dock väldigt lätt att prata sig ur dom förra året iaf. :D
Polaren hade en 740 som levde och dog som en 740 bör, dvs på en gruväg i totalt okörbart skick, en skrot kom och hämta den och allt va fint, till han i julas fick en räkning på typ 30k för att den inte varigt försäkrad efter dom hämta den :3freak
Visade sig att skrotten inte alls skickat in regbeviset som låg i handskfacket som dom skulle och eftersom det va första bilen min polare ägde viste han inte att han skulle få en lapp om det gick igenom.

Efter 5 samtal hade dom tagigt bort det :D

Jag var ute för en liknande sak som dig. Missade att betala en restskatt med två (!) dagar. Och som alla visste utom jag så skickas det inte ut nå´n påminnelse vid restskatt. I alla fall, jag drog ingen snyfthistoria övh, utan var brutalt ärlig, och utan omsvep så omvandlades min prick till en varning med klausulen "händer det en gång till, så blir båda synliga vid en kreditprövning".

Summa summarium: Fråga om det inte räcker med en varning.

Eftersom jag hatar att vara ute sent med räkningar hade jag betalat den så fort jag fått räkningen OM jag fått nån räkning från dem.
Tkr det är väldigt dåligt att ens sätta en varning på en sån sak för 2 dagar plus inte någon påminnelse ( jag hade inte heller en aning om att man inte fick de, så vi är två :D )
Om jag förstår dig rätt nu så ska jag nöja mig med en varning istället för en prick?
Jag påstår att jag inte bara ska ta bort pricken utan också ge mig nån sort kompensation för att de är så jävla klantiga / lata :P
Jag ska verkligen inte dra någon snyfthistoria utan den som jag ringer imån ska få veta vilket skräp han/hon/det jobbar för :D

Du är inte den ända som inte fått dom där fakturorna förens efter ett bra tag.. Dock väldigt lätt att prata sig ur dom förra året iaf. :D
Polaren hade en 740 som levde och dog som en 740 bör, dvs på en gruväg i totalt okörbart skick, en skrot kom och hämta den och allt va fint, till han i julas fick en räkning på typ 30k för att den inte varigt försäkrad efter dom hämta den :3freak
Visade sig att skrotten inte alls skickat in regbeviset som låg i handskfacket som dom skulle och eftersom det va första bilen min polare ägde viste han inte att han skulle få en lapp om det gick igenom.

Efter 5 samtal hade dom tagigt bort det :D

skönt att det löste sig för den räkningen hade ju inte vart spec skoj å betala :D
men endå tråkigt att de ska behöva ta 5 samtal för att de ska lösa sig.
Det som jag är mest sur över är att de har erkänt att de gjort fel men inte tagit bort min prick.
jävla muppar :huvet

Last edited:
Eftersom jag hatar att vara ute sent med räkningar hade jag betalat den så fort jag fått räkningen OM jag fått nån räkning från dem.
Tkr det är väldigt dåligt att ens sätta en varning på en sån sak för 2 dagar plus inte någon påminnelse ( jag hade inte heller en aning om att man inte fick de, så vi är två :D )
Om jag förstår dig rätt nu så ska jag nöja mig med en varning istället för en prick?
Jag påstår att jag inte bara ska ta bort pricken utan också ge mig nån sort kompensation för att de är så jävla klantiga / lata :P
Jag ska verkligen inte dra någon snyfthistoria utan den som jag ringer imån ska få veta vilket skräp han/hon/det jobbar för :D

skönt att det löste sig för den räkningen hade ju inte vart spec skoj å betala :D
men endå tråkigt att de ska behöva ta 5 samtal för att de ska lösa sig.
Det som jag är mest sur över är att de har erkänt att de gjort fel men inte tagit bort min prick.
jävla muppar :huvet
Statligt anstälda + makt har väll aldrig varigt något lyckat förhålande?:hihi

Ja, ungefär. Får du en varning och håller dig i skinnet så är varningen en fis i luften. Syns inte, finns inte. Vill du ta på dig slåssvantar och knogjärn så vänd dig i rätt riktning. Mot transportstyrelsen. Man ska aldrig vara otrevlig mot fogden. Då kan du lika bra elda upp ditt garage också.

Ja, ungefär. Får du en varning och håller dig i skinnet så är varningen en fis i luften. Syns inte, finns inte. Vill du ta på dig slåssvantar och knogjärn så vänd dig i rätt riktning. Mot transportstyrelsen. Man ska aldrig vara otrevlig mot fogden. Då kan du lika bra elda upp ditt garage också.

Ligger faktiskt nått i det du säger.
Ringde idag och var tydlig och precis.
Hon skulle utreda hur allt kunde hända och var faktiskt trevlig och förstående.
Skulle höra av mig nästa vecka för resultat
Får hoppas på det bästa :)

Hur kollar man om man har en prick hos dem? Jag har nämligen en dust med ett företag sedan flera år tillbaka då de kräver mig på några tusen för en vara som jag aldrig har beställt. De skickar påminnelse efter påminnelse och räkningen bara växer och när de ringer och jag väl svarar så ber jag dem skicka till kronofogden för vidare utredning.
Om det går till kronofogden så trodde jag att man kunde betala direkt och sen slippa prick?
Nu vet jag att jag har rätten på min sida, kanske därför det aldrig går till fogden men ändå, det vore ju tråkigt om man fick en prick bara för några tusenlappar :(

Hur kollar man om man har en prick hos dem? Jag har nämligen en dust med ett företag sedan flera år tillbaka då de kräver mig på några tusen för en vara som jag aldrig har beställt. De skickar påminnelse efter påminnelse och räkningen bara växer och när de ringer och jag väl svarar så ber jag dem skicka till kronofogden för vidare utredning.
Om det går till kronofogden så trodde jag att man kunde betala direkt och sen slippa prick?
Nu vet jag att jag har rätten på min sida, kanske därför det aldrig går till fogden men ändå, det vore ju tråkigt om man fick en prick bara för några tusenlappar :(

Lättast borde väl vara att ta en kreditupplysning?
Så fick jag reda på det iaf, jag ville kolla hur mycket jag kunde få lånelöfte till på banken, 0 kr blev svaret :(

Man har rätt att få felaktiga betalningsanmärkningar rättade. Om så inte sker kan man vända sig till Datainspektionen. Datainspektionen har också mer information om vad som gäller, se t.ex. här:

Kan jag få uppgifter rättade?

Tack så mycket för det svaret!
De ska jag absolut vända mig till om det inte löser sig nu.
Känner mig lite smutsig när jag vet att ja har en prick på mig som jag inte förtjänar :gnissla

Last edited:

Ringa, det finns i deras register om du har en betalningsanmärkning.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025