Kromputsmedel.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tillbringade en större del av min semesterdag med att putsa på hojen med diverse medel som ger en vattenavvisande yta och undrar om någon känner till något bra kromputsmedel.Det jag skaffade var från Biltema för mc bruk och rätt så lätt att hantera men är lite osäker på resultatet.Finns förmodligen bättre.Isåfall, vad !?.

Tack för ev svar och ha det gott. :)

Finns det något smart för borstad aluminium då, är väl när det landar mikroskopiska metallpartiklar på det som det blir rostfläckar på aluminiumet? Går ganska lätt bort vid tvätt men blir fula mörka fläckar kvar, oxid eller vad det är och jag vill naturligtvis att ytan ska fortsätta att vara matt.

All form av polering känns vanskligt, något fiffigt medel man kan torka bort dessa märken med?

Autosol för krom.

Borstad aluminium är ett jävla fanskap. Jag rengör mina ytor med lampolja eller diesel. Blir rent, men inte den där välputsade ytan man vill ha. En del aluminiumdelar är klarlackade också, de vaxar jag precis som övriga lackade delar.

för borstad alu och rostfritt finns bra medel i köks butiker.. för krom som många säger är det bara autosol som gäller :tummenupp

Bra krom behöver knappast poleras med slipande polermedel, även gamla bildelar som legat ute 50 år brukar kunna ha blankt och fint krom (under all smuts) om metallen under kromet inte oxiderat så kromet lossnat. En vaxning för att ge lite skydd från vädrets makter kan väl däremot vara lämpligt.

polerad alu och krom tar jag själv autosol och sen en trissa med fint polervax. blir sjuukt fint :)

för borstad alu och rostfritt finns bra medel i köks butiker.. för krom som många säger är det bara autosol som gäller :tummenupp

Något exempel bland dessa medel för annars står man där och kliar sig i skallen bland en uppsjö av färgglada produkter :va

Ex Autosol Kromglans känns ju lite specifikt för just krååm och den andra "vanliga" slipar väl sönder mina fina dämpare. Hur som helst det optimala vore ett medel som dels bibehöll den matta ytan som är från början men även skyddar den lite så att det inte fullt lika lätt fastnar en massa skit som i sin tur oxiderar, tips? :)

Viktigt o lägga på vax på nypolerad krom eller alu då poleringsmedlet (precis som det skall) tar bort all skyddande oxid och återexponerar den rena metallytan som inte vill ngt annat än o reagera med syret o bilda nu oxid.

Jag använder ett medel som heter POL och fungerar mycket bra .

Samma här, POL är väldigt likt Autosol o ger bra resultat.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back