KromfÄlgar!

• Thread starter Thread starter Mar
  • Start date Start date

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Startar en ny tråd med min nya fråga! Tänkte kanske fixa till mina fälgar under vintern , å hade nu mera tänkt göra om dem till Kromfälgar ... Hur går man tillväga då då?!
tacksam för svar! :Bugar

Mvh Mar

Du har säkert Aluminiumfälgar. De är nog skitsvåra att få krom att fästa på. Vet faktiskt inte ens om det går.
Det du tänker på är säkert polera fälgarna. Gör det istället.

Hur får man bort färgen på ett lätt och bra sätt utan att repa metall ytan för mycket? Nått bra olagligt jätte antimiljövänligt lösningsmedel kanske?

Nisse977 skrev:
Hur får man bort färgen på ett lätt och bra sätt utan att repa metall ytan för mycket? Nått bra olagligt jätte antimiljövänligt lösningsmedel kanske?
crc gasket remover!

Hört att bromsvätska ska funka ypperligt om det får ligga och gro ett tag... :rolleyes:

Bums färgbortagningsmedel ska enligt många vara bra, låter man det stå och torka in undernatten så går det att skrubba bort med en diskborste och rinnande vatten (enligt gubben på färghandeln)

Krom

fäster ypperligt på aluminium..men det kan vara svårt att få inslag i skarpa å trängda veck.... Å sedan andas aluminium på något vis så du får med tiden säker lite porer i dom...Men polering går ju men medför en massa jobb.. å kräver underhåll....

Suki skrev:
fäster ypperligt på aluminium..men det kan vara svårt att få inslag i skarpa å trängda veck.... Å sedan andas aluminium på något vis så du får med tiden säker lite porer i dom...Men polering går ju men medför en massa jobb.. å kräver underhåll....

mmm, såsant. Men det är ju bara att välja mellan jätte dyrt eller lite billigare :) :D

....

skall man använda bromsvätska så skall man vara säker på att det är den gamla sortens bromsvätskor ... då dom nya bromsvätskorna ibland är silicon behandlade å då kan skvätta å söla bäst man vill utan att det blir några skavanker på lack...

Men hallå! ..Jag vill veta vem fan man ska kontakta då? ..finns de nån som har dyngkoll på sånt hära eller? ... Färg handlare eller nån lackerare , finns de ingen sån hära på forumet?! .. :va

Mvh Mar

Jag slänger in en fråga som i alla fall har lite med saken att göra: Mina gröna fälgar är inte riktigt så gröna som man skulle vilja, utan ganska smutsiga.

Problemet är att jag inte lyckas få dom rena. Färgen verkar vara lite mjuk och "seg" lixom, så smutsen har satt sig djupt. Avfettning funkar inte alls, det verkar tvärom som att färgen inte riktigt tål det, den blir lixom klibbig.

Nån som har några tips att komma med? :va

PacMan skrev:
Jag slänger in en fråga som i alla fall har lite med saken att göra: Mina gröna fälgar är inte riktigt så gröna som man skulle vilja, utan ganska smutsiga.

Problemet är att jag inte lyckas få dom rena. Färgen verkar vara lite mjuk och "seg" lixom, så smutsen har satt sig djupt. Avfettning funkar inte alls, det verkar tvärom som att färgen inte riktigt tål det, den blir lixom klibbig.

Nån som har några tips att komma med? :va

Rubbing kanske? Möjligen börja med polish, räcker det så är det ju dumt att riskera att skada lacken med kraftigare rubbing, med tanke på att du säger att lacken verkar vara lite känslig.

Coola Ola skrev:
Rubbing kanske? Möjligen börja med polish, räcker det så är det ju dumt att riskera att skada lacken med kraftigare rubbing, med tanke på att du säger att lacken verkar vara lite känslig.

Ja, nåt milt polermedel är nog modellen att börja med. Ska testa det :tummenupp .

Victor skrev:
Du har säkert Aluminiumfälgar. De är nog skitsvåra att få krom att fästa på. Vet faktiskt inte ens om det går.
Det du tänker på är säkert polera fälgarna. Gör det istället.
klart som fan att det går att kroma dom.. hur tror du att man gör med ramar

Finns inga riktigt bra medel för "vanligt" folk att köpa, tyvärr. Detta pga stränga regler kring skadliga ämnen. Förr var BUMS mycket bra, numera är den bärande kemikalien förbjuden, BUMS finns visserligen kvar men är idag vattenbaserat, precis som alla andra färgborttagningsmedel. CRC Gasket remover tillhör de bättre men tyvärr biter det bara på en del färger. Har personligen provat den på massa ytor med mycket varierat resultat, allt från att bara spola av med vatten till inget släpp alls. Vill du ha rent så lämna in till en ytbehandlingsfirma som kan syradoppa eller liknande, trikloretylenbad kan också gå bra. Firmorna har tillstånd att använda betydligt aggressivare metoder än man som lekman kan få tillgång till.

Jeffrey

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS